פרופסור לפיזיקה בטכניון השקיע ארבע שנים (ורבבות דולרים) ביצירת ספר קומיקס עלילתי המנסה להנגיש לקהל הרחב רעיונות מרכזיים בתרמודינמיקה

במאה ה-19 הגה הפיזיקאי הסקוטי הנודע ג'יימס קלרק מקסוול ניסוי מחשבתי המאפשר לכאורה להפר את החוק השני של התרמודינמיקה, הקובע בין השאר שחום תמיד יזרום באופן ספונטני ממקום חם למקום קר יותר, ולא להפך. במרכז הניסוי עמד שדון דמיוני שיכול לפתוח ולסגור דלתות במחיצה בין כלי חם לכלי קר רק למולקולות בטמפרטורה מסוימת, וכך להפר את החוק הפיזיקלי הזה. רק אחרי עשרות שנים של מחקר התברר שהרעיון שגוי מפני שאי אפשר לברור בין החלקיקים באופן כזה.

כ-150 שנים לאחר מכן, עומדת גרסה שונה מעט של השדון הזה במרכזו של ספר קומיקס ישראלי-אמריקאי המנסה לקחת את הקורא למסע המסביר כמה שאלות ומושגים מרכזיים בתחום, בעזרת גיבור-על, שותפתו לדרך ועלילה רבת תפניות ותהפוכות.

קטע מתוך ספר הקומיקס באנגלית
150 שנים אחרי שמקסוול יצר ניסוי מחשבתי הכולל שדון ואת החוק השני של התרמודינמיקה, השניים האלה הגיעו אל ספר קומיקס מדעי חדש. איור: באדיבות המחברים

מאחורי הספר עומד דיקן הפקולטה לפיזיקה בטכניון, פרופ' אסא אַוִירְבַּך (Auerbach), העוסק בחקר מוליכות-על ותופעות קוונטיות. כשפרסם ספר לימוד לתלמידים לתארים מתקדמים, הוא נעזר בגיסו, המאייר וצייר הקומיקס ריצ'רד קודור (Codor), שהוסיף כמה רצועות קומיקס להמחשת רעיונות פיזיקליים. "ריצ'רד התלהב, ואמר שעלינו לכתוב ספר שלם המסביר רעיונות מדעיים. כך נולד הספר הזה". העובדה שלקודור אין שום רקע מדעי, לא הפריעה: "חוסר הידע שלו אילץ אותי לכתוב כך שגם הוא יוכל להבין. הוא גם אילץ אותי להכניס לספר הרבה יותר עלילה".

העלילה בספר קיבלה תפנית נוספת כשקודור רתם לעניין את ידידו, הסופר וצייר הקומיקס הנודע לארי האמה (Hama), שכתב ספרים בסדרות "וולברין" ו"כוח המחץ" (GI Joe). בעצתו הם העמיקו עוד את המרכיב העלילתי בספר, הוסיפו דמויות והתרחשויות, ופישטו עוד את ההסברים של מושגי יסוד בפיזיקה. "תרמודינמיקה זה אחד הנושאים היותר קשים לסטודנטים, כי לא תמיד מלמדים אותו בצורה ברורה. אנו אכן מנסים להאכיל את הקורא בגלולה מרה, משהו שהוא לא מבין, לכן עטפנו אותה בהמון סוכר עלילתי", אומר אוירבך. "קראתי בעבר ספרי קומיקס על מדע שנראים נהדר בחמשת העמודים הראשונים, ואחר כך אי אפשר להמשיך בהם. אני מקווה שבספר שלנו זה לא כך".

פרופ' אסא אוירבך והמאייר ריצ'רד קודור
המאייר ריצ'רד קודור והמחבר אסא אוירבך | צילום: באדיבות המצולמים

לגייס אנשים לפיזיקה

הספר "Max the Demon vs. Entropy of Doom" (מקס השדון נגד אנטרופיית יום הדין, בתרגום חופשי) מיועד לקהל הרחב, מגיל 15: "נראה שהוא תופס במיוחד אצל תלמידי כיתות י"א וי"ב בעלי עניין במדעים, אבל הוא מיועד גם לסטודנטים, למורים ולכל מי שמתעניין במדע", אומר אוירבך. "אף על פי שהוא ספר עלילתי, היה לי חשוב מאוד לוודא שהפיזיקה מוסברת בו בצורה נכונה ומדויקת".

בשלב זה הספר יוצא לאור רק באנגלית. אוירבך וקודור השקיעו כ-30 אלף דולר בהפקתו וכעת הם מנסים לגייס חלק מהסכום במימון המונים, כדי לאפשר את הפצתו. הגיוס מסתיים בסוף השבוע, ועד כה הם הצליחו לאסוף כמעט את כל הכסף. "אני מקווה לתרגם אותו בהמשך לעברית ולשפות נוספות", הוא אומר. "אבל לשם כך המהדורה הזו צריכה להצליח ולהוכיח שיש קהל לסוג כזה של ספרים".

קטע מהקומיקס המדעי באנגלית
קשה מאוד להסביר את נושא התרמודינמיקה, לכן העלילה בספר חייבת להיות לא רק מעניינת אלא גם מדויקת מבחינה מדעית | איור: באדיבות המחברים

תהליך העבודה על הספר נמשך כארבע שנים, וכלל אלפי עמודי קומיקס שנשארו על רצפת חדר העריכה. קצתם מוצגים בדף הפייסבוק של המיזם. "נעזרנו כל הזמן בביקורת של קוראים חיצוניים, ולמדתי שיצירה כזו מהנה מאוד, אבל גם מאתגרת", מסביר אוירבך. "האתגר הוא להוציא מהדברים רק את המהות החיונית ביותר להבנה. כשאתה מלמד ומסביר, 99 אחוז מהזמן אתה מסביר דברים מיותרים. אחרי תהליך כזה אתה נשאר עם דברים מאוד מזוקקים".

אוירבך מספר שזכה לפרגון רב גם מעמיתיו הפיזיקאים, למרות העיסוק הלא שגרתי של פרופסור בכיר בספר קומיקס. "גם פיזיקאים שהמחקר בראש מעייניהם יודעים שחשוב להנגיש את מה שאנו עושים. המטרה היא בסופו של דבר לגייס אנשים לפיזיקה, והספר הוא אמצעי מצוין לכך".

אז האם אנו יכולים לצפות לספרי קומיקס נוספים מפרי עטו בעתיד? "בינתיים אין לי תכניות לעוד ספר", הוא מחייך. "אחרי הפרויקט הזה אני מותש לגמרי".

• רותם סהר הדר