הדרך לחשיבה יצירתית עוברת בלימודי מתמטיקה ומדע בהתכתבות, שהיא תכנית ללימוד מרחוק שמיועדת לילדים סקרנים. מורה ותלמידות מאוסטרליה מספרות איך זה עובד

בחודש יוני 2017 נערכו מפגשי הסיום של תכנית מתמטיקה ומדע בהתכתבות. תכנית זו קיימת כבר יותר משלושה עשורים ועד לפני כמה שנים פעלה באמצעות דואר ישראל. לאחר שהתכנית עברה לרשת, התלמידים עברו לעבוד באמצעות ספרי לימוד ומטלות שנמצאים באתר ייעודי, והם משתתפים בפורומים ובשיחות וידאו (צ'אט) עם המנחים.

מתמטיקה ומדע בהתכתבות מיועדת לילדים שרוצים לדעת יותר ממה שמלמדים אותם במסגרות החינוך הרגילות, וגם לכיתות שלמות שמקבלות העשרה משותפת. התכנית מועברת בעברית, בערבית ובאנגלית כך שתלמידים מכל העולם יכולים ללמוד בה. אחד המקומות שבהם יש השתתפות מרשימה בשיעורי התכנית הוא בית הספר היסודי Loreto Kirribilli בעיר סידני שבאוסטרליה.

תלמידות בכיתה מסתכלות יחד במסך המחשב
התלמידות מתאספות בכיתת המחשבים לשיעור משותף אחת לשבוע, ובשאר הזמן מתרגלות לבד בבית. צילום: Desilee Tait

המורה דסילי טייט (Desilee Tait) מספרת: "בבית הספר שלנו לומדות תלמידות בנות 12-8, ואנחנו משתתפות בתכנית מתמטיקה ומדע בהתכתבות כבר ארבע שנים. הפעילות מתקיימת בכל יום שלישי בשמונה בבוקר במעבדת המחשבים, שם אני והמורה פטה ג'ונסי (Peta Jauncey) ממתינות להן כדי להשתתף יחד בשיעור המקוון. במהלכו התלמידות עובדות בקבוצות או בצורה עצמאית, ופותרות תרגילים ובעיות בנושאים שונים שמותאמים לגילן.

"במהלך השבוע הבנות עובדות בבית על הפעילויות השונות, שכולן נמצאות באתר של התכנית, ובכיתה אנחנו נפגשות כדי לדון באתגרים המתמטיים, לפתור תרגילים וללמוד זו מזו. התלמידות נהנות מהממשק הידידותי והנוח של האתר ואנחנו, המורות, נהנות מההתקדמות שלהן".

אמליה, תלמידת כיתה ה', אומרת שההשתתפות בתכנית הייתה חוויה מדהימה: "בזכות מתמטיקה בהתכתבות התקדמתי מאוד בשיעורים. עכשיו אני מסוגלת לחשוב מחוץ לקופסה ולפתור חידות מתמטיות שונות, ובעיקר מבינה שיש יותר מדרך אחת לפתור בעיות.

"בתחילת השליש השני בית הספר שלנו ערך צ'אט מקוון עם ד"ר יוסי אלרן, עד לא מזמן מנהל התכנית בישראל, שלימד אותנו על משטחים, על ריצוף של המישור (tessellating patterns) ועל ממדים. באתר של התכנית יש חוברות עבודה אינטראקטיביות, שמהן למדתי לאתר טעויות ולהבין פרדוקסים. ההשתתפות במתמטיקה בהתכתבות הייתה חוויה מדהימה בשבילי. אני והחברות לכיתה נהנות מעבודה קבוצתית או מעבודה לבד, זה כיף גדול ואני בהחלט ממליצה על התכנית אם את רוצה להרחיב את ידיעותייך במתמטיקה".

תלמידה מתרגלת בכיתת מחשבים
התכנית חושפת את המשתתים לנושאים שלא תמיד נמצאים בתכנית הלימוד ועוזרים להם לפתח חשיבה מקורית ויצירתית. צילום: Desilee Tait

"מתמטיקה בהתכתבות הייתה מוצלחת מאוד ולימדה אותי על הרבה נושאים מעניינים כמו קנה מידה, פרדוקסים ועוד כמה דברים שעליהם לא שמעתי מעולם כמו חידות אותיות ומספרים (cryptarithms)", מספרת ג'ורג'יה מכיתה ו', ומוֹלי בת כיתתה מוסיפה: "ציפיתי לימי שלישי בבוקר בשביל לפגוש את כל הכיתה ולהשתתף בשיעור המשותף, אבל החלק הכי טוב היה שיכולתי לעבוד אחר כך בבית בקצב שלי". גם נטליה מכיתה ה' מרגישה שינוי באופן שבו היא מתמודדת עם תחומי הלימודים השונים בבית הספר: "הצטרפתי לתכנית השנה ואני חושבת שזו דרך נהדרת להתחיל את היום ולגרום לי לחשוב. למדתי שיטות עבודה חדשות שעוזרות לי לחשוב בצורה יצירתית כשאני נתקלת באתגר כלשהו".

"יש כמה תכניות דומות ללימוד מדע ומתמטיקה בצורה יצירתית, ובכל זאת בחרנו בתכנית של מכון דוידסון מפני שהיא מאתגרת את התלמידות ואותנו, המורות", מסכמת גב' טייט. "מה שיפה זה שהתלמידות עובדות בכיתה ביחד ואז מתקדמות בבית בקצב אישי, והן עושות את זה בהתלהבות בזכות הממשק והעיצוב המוצלחים".

 

 

 

0 תגובות