בניסוי הזה ניקח פסולת נייר, נמחזר אותה ונכין ממנה נייר חדש. יש לבצע את הניסוי רק תחת השגחה של מבוגר!

ציוד וחומרים

• עיתונים או ניירות, עדיף נייר פשוט שאינו מצופה בלכה (לא נייר כרום)
  • נפת קמח או רשת יתושים מתוחה על מסגרת
  • קערה
  • מים
  • בלנדר יד, מיקסר או מעבד מזון
  • פסולת חידוד של עפרונות רגילים או צבעוניים (לא חובה)

מהלך הניסוי

את מהלך הניסוי אפשר לראות בסרטון הבא:

הסבר

נייר, על שלל צורותיו, נמצא בשימוש האדם כבר אלפי שנים. עוד לפני יותר מ-5,000 שנה הפיקו במצרים העתיקה סוג של נייר שנקרא "פפירוס", שנוצר מצמח גומא הפפירוס.

נייר פפירוס מהתקופה הפרעונית | צילום: Hajor, ויקיפדיה

את הפפירוס יצרו מסיבים של גומא ששיטחו וחיברו בצפיפות. עם השנים השתכללו השיטות להפקת הנייר, אולם במהותו הנייר לא השתנה: הוא נותר חומר שמורכב מסיבים של תאית שאותם שיטחו והידקו יחד בצפיפות. כיום, יש לציין, יש גם ניירות ממקורות מלאכותיים (סינתטיים) לגמרי, ולא מתאית: למשל שטר 20 השקלים שעשוי מפלסטיק.

התאית היא חומר סיבי קשה שנמצא בכמות גדולה בצמחים, מבחינה כימית היא פולימר, כלומר מולקולה ענקית של חומר שבנויה מהרבה מולקולות קטנות המחוברות יחד לשרשרת ענקית שיוצרות סיבים. הסיבים הללו הם חומר השלד העיקרי של צמחים, קצת בדומה לתפקיד השלד אצל בני אדם ויונקים אחרים, והם אינם מסיסים במים.

כדי לייצר נייר יש לטחון ולהפריד את סיבי התאית שנמצאים בצמח (כיום משיגים תאית חדשה בעיקר מגזעי עצים או מצמחים מיוחדים שמייצרים הרבה סיבית), לערבב במים ולשטח את ה"דייסה" של סיבי התאית במים על פני רשת צפופה. המים נוזלים דרך חורי הרשת וסיבי התאית נשארים ויוצרים את הנייר.

מקור נוסף וטוב מאוד לסיבית הוא... ניירות אחרים. אחרי שמשתמשים בנייר אפשר למחזר אותו ולהשתמש שוב בתאית שבו כדי ליצר נייר חדש. לצורך זה חוזרים על תהליך ההפרדה של סיבי התאית, אך הפעם לא טוחנים גזעים, אלא ניירות אחרים, מערבבים אותם במים ויוצרים מהם עיסת נייר. לאחר מכן משטחים ודוחסים אותה על רשת צפופה, בדיוק כמו בניסוי.

במפעלים למיחזור נייר משתמשים בחומרים מלבינים כדי "למחוק" את ה"לכלוכים" (דפוס וכתב יד) שנותרו על הניירות המשומשים, וכך מקבלים שוב נייר לבן. כפי שמוסבר בסרט, כל מיחזור מקצר מעט את סיבי התאית במעט ויוצר נייר פחות איכותי ופחות חזק, ולכן נהוג להוסיף לתערובת התאית מהנייר הממוחזר גם תאית ממקור חדש (למשל עצים) כדי ליצור נייר חזק יותר.

הנייר שקיבלנו בניסוי הוא נייר חלש ובאיכות נמוכה, שמזכיר מאוד קרטון ביצים. במפעלים שבהם מייצרים נייר ממוחזר באיכות גבוהה נוהגים להוסיף גם דבקים ואבקות כמו גיר כדי לשפר את חוזק הנייר ואת מרקמו.

מעניין לציין

בני האדם מייצרים פסולת רבה. בימינו הולכת וגוברת המודעות לנושא המיחזור – שימוש חוזר בחומרים שהשתמשו בהם בעבר. אבל אלופי המיחזור האמיתיים הם התאים החיים, שממחזרים כמעט את כל הפסולת שהם מייצרים כדי להשתמש בה פעם נוספת. אם נושא המיחזור מעניין אתכם, קראו את אוסף הכתבות שלנו בנושא מיחזור.