רוצים לערוך ניסויים בבית? הרשימה המלאה של ניסויי "מדע בבית" – ניסויים מדעיים לילדים ולמבוגרים – שהתפרסמו עד היום (הרשימה מסודרת מהחדש לישן). כל שבוע-שבועיים מתפרסם ניסוי חדש:

כאן תמצאו מגוון הצעות לניסויים מדעיים לילדים (ומבוגרים) שאפשר לעשות בבית – ללא שימוש במכשירים או חומרים מיוחדים. התוצאות – מפתיעות, יפות וקוסמות. לכל ניסוי נלווה הסבר מפורט על המדע שמאחורי ה'קסם' שבניסוי.

כל הניסויים הבאים כוללים גם סרט וידאו מדגים:

206. ביצים בצבעים - בניסוי הזה נלמד איך אפשר לצבוע קליפות של ביצים בעזרת צבעים שנפיק ממאכלים אחרים, כך שנקבל ביצים צבעוניות ואכילות.

205. זיכרון קצר וקטן - בניסוי הזה נבדוק את היקפו של הזיכרון קצר-הטווח שלנו, נראה כמה הוא קטן ונלמד שיטות להגדיל אותו.

204. סוכריות ועוגיות קריסטלים - בניסוי הנוכחי נשתמש בסוכריות קשות צבעוניות כדי להכין עוגיות וסוכריות חדשות שנראות כמו גבישים מנצנצים.

203. תולעי גומי מתעוררות לחיים - בניסוי זה נשתמש בתגובה כימית ותכונות ציפה של חומרים כדי לגרום לתולעי גומי לרקד בתוך כוס.

202. ספגטי פנקייק - בניסוי הזה נכין פנקייקים בצורה לא שגרתית, וגם נלמד על המדע מאחורי המתכון שמאפשר להם לצאת כל כך אווריריים ורכים.

201. איך לגדל עוד אף - בניסוי הזה נעשה שינוי קטן באצבעות, שיגרום לנו להרגיש כאילו יש לנו שני אפים כאשר אנו ממששים את האף.

200. סליים אכיל בטעם שוקולד - בניסוי הזה נלמד איך להפוך מרשמלו לחומר שהוא בין מוצק ובין נוזל.

199. לחם בשקית - לחם הוא אחד המאכלים הבסיסיים ביותר. בואו להכין אותו בשיטה מיוחדת – בעזרת שקית

198. סוכריות גומי מהמיקרוגל - בניסוי הזה נלמד להכין סוכריות גומי מג'לטין, מים ודבש - ונגלה איך מוצק יכול להישאר גם קצת נוזל.

197. מה זה אפקט סטרופ? - בניסוי הזה נלמד איך אפשר לבלבל בקלות את המוח – בזכות העובדה שהוא כבר יודע לקרוא באופן אוטומטי.

196. איטריות חד-קרן - בניסוי זה נכין אטריות וורודות, כחולות וסגולות - בעזרת כרוב!

195. ענן בצנצנת - בניסוי זה נכין ענן קטנטן בתוך צנצנת, בעזרת אדי מים, קוביות קרח ורכיב נוסף שדרוש ליצירת עננים.

194. מהחיידקים התוססים ועד ליוגורט - איך להכין יוגורט ביתי מחלב ומחיידקים שנשיג מ...יוגורט.

193. הספירלה המהפנטת - בניסוי הזה נשתמש בציור של ספירלה, שכאשר מסובבים אותו ומתבוננים בו, ולאחר מכן מתבוננים במשהו אחר, הוא גורם למוח שלנו לראות תנועה שאינה קיימת במציאות.

192. כשהזיכרון משקר - בניסוי הזה נלמד איך אפשר לגרום למישהו ליצור זיכרון מדומה, של משהו שלא היה באמת.

191. ברד מפירות אמיתיים - בניסוי הזה נכין סורבה טעים מפירות, ונגלה אין למנוע ממנו לקפוא לקרח מוצק וקשה.

190. קפה קצפת - בניסוי נכין קפה קוריאני בו הקצפת בנוייה מהקפה עצמו.

189. מדבקות שקופות ביתיות - בניסוי הזה נכין מדבקות חצי שקופות מדהימות מכל תמונה שנרצה, בזכות הבדלי המסיסות בין צבעים, דבקים וניירות. שילוב מהמם בין יצירה למדע.

188. קוטג' ביתי אמיתי - בניסוי הזה נלמד להכין גבינת קוטג' ביתית מחלב, לימון וקצת תוספות, ונבין מאין מגיעים הגושים.

187. מלח, פפריקה ומנורת לבה - בניסוי הזה נלמד להכין מעין מנורת לבה ביתית בעזרת מים, שמן, מלח ופפריקה, שמבוססת על הבדלים בצפיפות ובמסיסות של חומרים.

186. האצבעות שהתבלבלו - בניסוי הזה נלמד איך לגרום למוח שלנו להתבלבל ולא להצליח להזיז את האצבעות שאנחנו רוצים להזיז.

185. קטניות מתופפות - בניסוי הזה נבנה כלי נגינה מיוחד שמתופף באופן אוטומטי ללא מגע, בעזרת תכונה מיוחדת של קטניות.

184. מבוך לצמח - בניסוי הזה נגלה איך צמחים יכולים למצוא את דרכם במבוך – ולמה הם עוקבים אחר האור?

183. פאזל מצולעים - טנגרם - הניסוי הזה הוא משחק סיני עתיק, שבו עלינו ליצור צורה אחת גדולה על ידי הרכבה של צורות גיאומטריות קטנות יותר.

182. הקוד הסודי של האצטרובלים - סדרת פיבונאצ'י היא סדרת מספרים עם חוקיות מיוחדת. אפשר למצוא אותה בטבע סביבנו – אפילו באצטרובל!

181. כתב סתרים על קליפת בננה - בניסוי הזה נלמד איך לכתוב מסר על קליפה של בננה, כך שיופיע בשחור אחרי זמן קצר.

180. ערמת מטבעות -  בניסוי הזה נגלה איך סידור אקראי של מטבעות בערמות יגרום להן בסופו של דבר להסתדר כמו מדרגות - מהנמוכה לגבוהה.

179. מים מסתתרים בתוך עלים - דרך (איטית...) להפקת מים מתוך עלים המחוברים לצמחים.

178. הצבעים האמיתיים של הפרחים - בניסוי הזה נפריד את הצבע של הפרחים לצבעים שמהם הוא מורכב – ונכיר כמה מהצבענים שנותנים לפרחים את גווניהם.

177. משולש בלתי אפשרי - אשליה אופטית משגעת אצלכם בבית. כל מה שצריך אלה כמה לבני לגו ומצלמה.

176. מה בבננה? - בניסוי הזה ניעזר ביוד כדי לגלות איפה מסתתר חומר בשם עמילן בכל מיני מאכלים.

175. האם זה המספר שלך? - המתמטיקה מאפשרת לנו לקרוא מחשבות - או לפחות להעמיד פנים שזה אפשרי.

174. מבשילים יחד: בננה ואבוקדו - בניסוי זה נבחן איך אפשר לזרז הבשלה של אבוקדו בעזרת בננה, ונראה כיצד המרחק בין האבוקדו לבננה משפיע על ההבשלה.

173. תעלומת השוקולד - תחבולה מתמטית שמאפשרת לאכול קוביית שוקולד מתוך חפיסה ועדיין להשאיר אותה "שלמה".

172. הימור בטוח בקוביות משחק - בהטלת שתי קוביות, מה הסכום שמתקבל הכי הרבה פעמים? נגלה לכם שיטה לניחוש בטוח.

171. גשם בקופסת זרעים - בעזרת צנצנת סגורה, זרעים וקצת מים נוכל ליצור עולם שלם שחי, גדל ומקיים את עצמו בלי כל מאמץ מצידנו.

170.  מה מסתירות הקוביות? - בעזרת חישוב מתמטי פשוט תוכלו לזרוק שלוש קוביות ו"לנחש" את המספרים שיופיעו בפאה התחתונה שלהן.

169. תפוח אדמה מזיע? - בניסוי זה נבדוק כיצד חומרים שונים משפיעים על יציאת המים מתאי הפקעת של תפוח אדמה.

168. איך מכינים מגני דוד מנייר - כך תכינו קישוט בצורת מגן דוד, באמצעות כמה קיפולי נייר וחיתוך אחד בלבד.

167. חרציות צבעוניות – בניסוי הזה נלמד איך לשנות את צבען של חרציות לבנות בעזרת צבעי מאכל.

166.  איך לעבור דרך חור בנייר קטן? - בניסוי הזה נראה איך המתמטיקה מאפשר לנו לגזור חור גדול אפילו בנייר קטן.

165.  ניסוי הכוס המכושפת – כוס באלכסון - בניסוי הנוכחי נעמיד כוס באלכסון על הפינה הדקיקה שלה, בעזרת מים, מלח ומרכז המסה שלה.

164. ביצה שוקעת, מרחפת וצפה - בניסוי הזה נגרום לביצה, שבדרך כלל שוקעת במים, לצוף וגם לרחף באמצע הכוס – והכול בעזרת קצת מלח.

163. איך לבנות דגם של כף יד - בניסוי זה נבין איך עובד מנגנון קיפול האצבעות בכף היד, ונבנה דגם של כף יד רובוטית הפועל על פי אותם עקרונות ומאפשר שליטה באצבעות.

162. מלח רוקד - בניסוי זה נגרום למלח 'לרקוד' לצלילי מוזיקה, ב-3 שיטות שונות.

161. סוללת הקסם - בניסוי זה נלמד לבצע קסם "טלפתי" עם סוללה מסתובבת – כך שנדע מאיפה אדם אחר דחף אותה בלי להסתכל עליו בזמן ביצוע הפעולה.

160. קשת בלי ענן - בניסוי הזה נלמד אין נוצרת קשת בענן, ואיך אנו יכולים ליצור קשת משלנו גם בקיץ.

159. משהו בלי צל - האם לכל הדברים בעולם יש צל? בניסוי הזה נבדוק.

158. ציורים על דבק - בניסוי הזה נראה איך דבק פלסטי, צבע מאכל וסבון יוצרים ציור שמצטייר מעצמו, וחוזר על עצמו.

157. פחית עומדת על הצד - בניסוי הזה נראה איך מים מאפשרים לנו לגרום לפחית לעמוד על שולחן באלכסון, בצורה שנראית 'בלתי אפשרית'.

156. גלידה ב-10 דקות - בניסוי הזה נלמד איך להכין גלידה - מה הסוד של גלידה רכה ולא קירחית, ואיך מלח עוזר לנו להקפיא את הגלידה תוך 10 דקות.

155. איך להוריד גשם צבעוני בכוס - בניסוי הזה נוריד בתוך כוס משהו שנראה כמו גשם קסום, היורד באיטיות ובצבעים מרהיבים.

154. גשם של מיץ פטל בניסוי הזה נוריד גשם בתוך צנצנת, ונבדוק אם מיץ פטל יוצר גם גשם של מיץ פטל.

153. סביבון מתהפך מביצה קשה בניסוי זה נראה איך אפשר לעשות סביבון מתהפך מביצה קשה – ונסביר מה כל כך מוזר בזה.

152. כתב סתרים עם טפלון קוד סודי, או בעצם סוג של כתב סתרים מגניב - שאפשר לכתוב, להעלים ולפענח כמה פעמים שרוצים, ואיך אפשר "לראות" כיוון של מולקולות.

151. איך להכין חמאה משמנת בניסוי זה נלמד איך מכינים חמאה ונבין איך שמן ומים מתערבבים בתוך חלב ושמנת.

150. איך להכין שקית מתפוצצת בניסוי זה נכין שקית שמתנפחת ואפילו מתפוצצת 'מעצמה' – בזכות תגובה כימית בין שני תבלינים.

149. כוכב מקיסמי שיניים בניסוי זה נראה איך מים "מעוררים" קיסמי עץ יבשים לנוע וליצור צורות יפות.

148. סרגלים מאירים בניסוי זה נראה כיצד סרגלי פלסטיק יכולים להוליך בתוכם אור ("סיב אופטי") ולהתנהג כמו מקור אור קטן ובוהק.

147. איך לבנות "מד אהבה" בניסוי זה נבנה סוג של "מד אהבה" – שמגיב למגע כף יד, ונבין איך הוא עובד.

146. איך להדליק נר כבוי מהעשן שעולה ממנו בניסוי הזה נלמד איך אפשר להשתמש בעשן המיתמר מנר שכבה כדי להדליק את הנר מחדש.

145. מים בורחים מכוס בניסוי הזה נלמד איך מים יכולים "לברוח" ממכל אחד לאחר – וכל זה בלי מגע בעזרת תופעה שנקראת נימיות.

144. ביצה עומדת על הראש בניסוי הזה נראה איך אפשר להעמיד ביצה על הקצה החד שלה, ומה הקשר בין זה לבין מלח, שולחן וקולומבוס.

143. כרומטוגרפיה של טוש שחור בניסוי הזה נפריד את הצבע השחור של טוש לצבעים שמהם הוא מורכב, ונראה שהוא בעצם בנוי מתערובת של כמה צבעים.

142. הסליים המטפס בניסוי נראה תכונה מפתיעה ומעניינת של סליים, שמאפשרת לו לטפס מעלה על מקל מסתובב.

141. איך סליים נוצר בניסוי הזה נכין סליים בסיסי וגם נבין איך הוא נוצר.

140. כוסות מעופפות בתנועת בננה בניסוי הזה נגרום לשתי כוסות מחוברות לעוף באוויר תוך כדי סיבוב, מה שיגרום להן לנוע במסלול קשתי, בגלל תופעה פיזיקאלית שנקראת אפקט מגנוס.

139. דיו סתרים בניסוי הזה נשתמש באמצעים ביתיים להכנת דיו סתרים, באמצעותה נכתוב הודעה סודית בכתב סתרים בלתי נראה על נייר, וגם נלמד איך לחשוף את הכתוב.

138. ים בתוך בקבוק בניסוי ניצור מעין ים עם גלים הכלואים בתוך בקבוק, ואפילו נשיט עליהם סירה קטנה, בזכות התכונות של השמן והמים.

137. מנורת לבה מסוכרזית בניסוי נבנה מתקן דמוי 'מנורת לבה' – חגיגה של בועות וטיפות צבעוניות צפות ושוקעות.

136. פלנטריום ביתי בצנצנת בניסוי נבנה מקרן כוכבים קטן שמקרין צורות של קבוצות כוכבים ידועות על הקיר או על התקרה.

135. איך להוציא שדון מבקבוק בניסוי נראה כיצד שיפשוף של בקבוק גורם לאוויר שבתוכו לדחוף חפצים הנמצאים עליו, כאילו שדון מסתורי הנמצא בבקבוק מתעורר לחיים.

134. ניסוי הפחית המעופפת איך אפשר להעביר פחית מכוס אחת לאחרת בלי לגעת בפחית או בכוסות? - איך לחץ האוויר מאפשר לנו להזיז דברים.

133. מנוע סילון מקשית מין מנוע סילון קטן מקשיות, שגורם להן להסתובב בתוך הפה וסביב הראש, ברגע שנושפים דרכן.

132. סירת מרוץ שפועלת על סבון איך לבנות סירה זעירה שה"דלק" שלה הוא סבון שמתפשט על פני המים.

131. איך לדגום ולראות טביעות אצבע שיטה ביתית לדגימת טביעות האצבעות בעזרת נייר-דבק ועיפרון.

130. ניסוי הקשית המתפוצצת בניסוי נגרום לקשית שתייה להתפוצץ ממכה קלה, אחרי שנדחוס בתוכה אוויר.

129. הבלון העמיד בפני נעצים בניסוי זה נראה כיצד אפשר למנוע מבלון מלהתפוצץ כאשר הוא נוגע בנעצים או בעצמים חדים אחרים.

128. ניסוי העיפרון החמקמק בניסוי זה נראה עד כמה נפגעת הראייה התלת ממדית שלנו כאשר אנו מסתכלים על העולם בעין אחת בלבד.

127. איך לבנות קוביית קסם מרחפת בניסוי בונים קובייה שקועה / הפוכה שמורכבת רק משלושה גזרי נייר מחוברים, אשר גורמת לאשליה מיוחדת שבה היא נראית כאילו מרחפת באוויר.

126. חידת שטר הכסף והכוס בניסוי נראה איך לבנות משטר של 100 שקלים גשר חזק שיכול לשאת משקל של כוס זכוכית.

125. ניסוי הלהבה המרחפת בניסוי זה נראה מה קורה ללהבת מצת שפוגשת במסננת מתכת, ואיך אפשר לגרום ללהבה לרחף באוויר.

124. איך לפוצץ בלון בעזרת תפוז בניסוי זה נציג דרך לפוצץ בלון בלי לגעת בו – באמצעות חומר הנמצא בקליפות של תפוזים ופירות הדר אחרים.

123. איך לבנות כדורגל מנייר בניסוי זה נרכיב ממחומשים וממשושים צורה הדומה לכדורגל הנקראת איקוסהדרון קטום. זו גם אחת הצורות הטבעיות של מולקולות היסוד פחמן.

122. טיל מגפרור בניסוי זה נבנה משגר ורקטה קטנה מגפרור בודד, שיכולה להגיע לטווח של מטרים אחדים.

121. הקערה המדליקה אש באמצעות קערת נירוסטה אפשר להבעיר גפרור או נייר תוך שניות בעזרת השמש הישראלית החזקה.

120. מיקרוסקופ משיפוד באמצעות שיפוד עץ, טיפת מים ומצביע לייזר נבנה מיקרוסקופ שמקרין על הקיר.

119. הולוגרמה ביתית טלפון נייד ופיסת פלסטיק שקופה הם כל מה שצריך כדי ליצור מעין הולוגרמה ביתית: סרט ה'מוקרן' באוויר.

118. איך לגרום לספינר לרחף באוויר? לכבוד שגעון הספינרים שפקד את ישראל, הכנו סרטון ספיישל של 'מדע בבית' על ניסויים בספינרים.

117. ניסוי המגש המתרומם נר ונייר רטוב מאפשרים לנו להרים מגש באמצעות כוס שמונחת עליו – בעזרת ההפרשים בלחץ האוויר.

116. בומרנג: עשו זאת בעצמכם בניסוי זה נבנה בומרנג ונלמד כיצד ליידות אותו נכון כך שיעוף במעגל ויחזור אל הזורק.

115. עושים בלגן בסדר 10  –  ניסויים מדעיים מפתיעים שאפשר לעשות ליד שולחן החג (או כל שולחן אוכל).

114. טיפות הטיפקס המשתוללות בניסוי זה ניצור מחזה מרהיב עין בתוך קערה, בעזרת נוזל מחיקה לבן ותמיסת סבון.

113. הנרות שכבים בסדר מפתיע כאשר מכסים נרות בוערים במכסה אטום, הם נכבים בטור אחד אחר השני, בצורה מפתיעה.

112. כיבוי אש בלי מים כיצד לבנות מטף לכיבוי אש באמצעות חומץ ואבקת סודה לשתייה – המכבה אש באמצעות גז.

111. תולעת של אבקה איך אפשר ליצור מאבקה "תולעת" הזוחלת על נייר? ומהו המבנה המיוחד של מגנטים למקרר?

110. קוביית קרח מרחפת ומזילה דמעות איך לגרום לקוביית קרח לרחף באמצע כוס מלאה נוזלים.

109. איך לחשוף קוד מגנטי סודי בכרטיסי אשראי בכל כרטיס מגנטי, יש "פס מגנטי" שחבוי בו קוד סודי. בניסוי נלמד כיצד אפשר לראות את הקוד הזה באמצעים ביתיים.

108. חריטה על ביצים שיטה פשוטה לחרוט על ביצים כל דבר שרוצים על ידי המסת הקליפה רק באזורים הרצויים, באמצעות צריבה בחומץ.

107. ניפוח בלון באמצעות אצטון אצטון להסרת לק יכול לנפח בלונים בשיטה פשוטה, המשתמשת בהבדלי הנפח בין נוזלים לגזים

106. אשליית הבננה שמשנה את גודלה בניסוי זה נראה איך אפשר לתעתע במוח ובמערכת הראייה בקלות, באמצעות יצירת שתי צורות דמויות בננה, שגודלן נראה שונה כאשר משנים את המיקום היחסי שלהן.

105. ביצה מתנפחת ומתכווצת ניסוי שמדגים איך אפשר לגרום לביצה להתנפח או להתכווץ, ומה הקשר בין קרום של ביצה להתפלת מים?

104. ביצה ללא קליפה בניסוי זה נמיס את הקליפה הקשה של הביצה ונישאר עם ביצה לא מבושלת, שעטופה בקרום דק.

103. להפוך קרח לפחם?! ניסוי פשוט שמדגים כיצד אפשר ליצור שכבת פחם בעזרת חימום של קרח.

102. קסם הטבעת המשתחררת האם אפשר להוריד טבעת מחוט שקשור בין האצבעות? – המתמטיקה מוכיחה שכן, ובניסוי הנוכחי נלמד איך עושים זאת וכיצד זה מתרחש.

101. הפטיש ש(כמעט) מרחף באוויר בלי ליפול בניסוי זה נגרום לפטיש להישען על קו דקיק בלי ליפול, תוך שימוש בעקרון שנקרא מרכז מסה

100. מדידת ריכוז החמצן באוויר באמצעות שריפה ללא אש בניסוי זה נראה שיטה למדידת אחוז החמצן באוויר, שמצריכה אמצעים ביתיים וסבלנות :-) בלבד, באמצעות תגובה כימית איטית הדומה לשריפה, בין החמצן לברזל.

99. בניית מצלמה מגלילי נייר (קמרה אובסקורה)בניסוי זה נבנה מין מצלמה קטנה שמקרינה דמויות על מסך נייר, ומאפשרת הגדלה והקטנה של הדמות. המצלמה מבוססת על התקן עתיק שנקרא לשכה אפילה או קמרה אובסקורה.

98. מיץ תפוזים שקוף - מתכון בישול מולקולריבניסוי זה ניקח מיץ תפוזים ונהפוך אותו לשקוף / צלול – בלי לשנות את טעמו, בשיטה של בישול מולקולרי.

97. קוויאר ממיץ פטל - מתכון בישול מולקולריבניסוי זה נכין בועיות קטנות של מיץ פטל בעלי מעטפת שקופה וקשיחה, שמתפצפצות בפה – בדומה לקוויאר, בשיטת בישול מולקולרי מיוחדת.

96. ספגטי משוקו - מתכון בישול מולקולריבניסוי זה נכין ספגטי – אבל ללא שימוש בבצק או בקמחים, אלא משוקו בשילוב של חומר מסמיך ומקשה מיוחד.

95. רביולי ללא בצק - מתכון בישול מולקולריבניסוי זה, נכין כופתאה של פירות יער, שעטופה בציפוי שמיוצר בשיטה של בישול מולקולרי, ללא שימוש בקמחים או בצקים.

94. בניית ספריי מקשית – קשית ונטוריבניסוי זה נייצר תרסיס של מים וגם תרסיס של כדורוני קלקר באמצעות עקרון מדעי העוסק בלחץ של נוזלים, שנקרא עקרון ונטורי.

93. כיצד להקרין דמות של כל דבר שרוצים על הקיר?בניסוי זה נלמד איך להקרין דמות של כל חפץ שנרצה על קיר או על מסך.

92. איך לבנות מקרן וידאו מטלפון וזכוכית מגדלת?בניסוי זה נלמד איך להקרין את תצוגת הטלפון בגדול על קיר או על מסך.

91. כפל מהיר בעזרת פסיםבניסוי זה נלמד שיטה לביצוע פעולות כפל ארוך – בעזרת ציורי פסים, ובלי צורך לדעת בעל-פה את לוח הכפל.

90. איך לטהר מים באמצעות פחם?בניסוי זה נהפוך מים צבועים לצלולים באמצעות תכונות הטיהור של פחם.

89. שבשבת שמסתובבת בתוך כוס אטומהבניסוי זה נבנה סוג של שבשבת מסתובבת, אבל לא בכוח של רוח אלא בכוח המשיכה החשמלי, ולכן יכולה להסתובב גם בתוך כוס אטומה.

88. בניית משאבת מים צנטריפוגלית מקשית ושיפודבניסוי הזה נבנה משאבה קטנה ששואבת מים כאשר היא מסתובבת.

87. קסם זיהוי קלף נבחרקסם בקלפים שמשתמש בהסתברות וסטטיסטיקה ו(כמעט) תמיד מצליח לזהות קלף שנבחר באופן סודי.

86. איך להזיז דברים בעזרת כוח המחשבהבניסוי זה נגרום לקשית שתייה לזוז ולהימשך אל גופנו, מומלץ להדגים לאנשים אחרים ולהדהים אותם.

85. כיצד להעלות מספרים בריבוע במהירות שיאבניסוי זה נלמד איך להעלות בריבוע (להכפיל בעצמם) מספרים המסתיימים בספרה 5, במהירות העולה על מהירות ההקלדה של התרגיל במחשבון.

84. איך להפוך כוס מים בלי שהמים ישפכו? (4)בניסוי זה נלמד דרך (נוספת) להפוך כוס מים מלאה בלי שתוכנה יישפך.

83. אש באמצעות סוללה, קצר והתחשמלותבניסוי זה נראה מה הוא קצר חשמלי וכיצד הוא עלול לגרום לשריפות. בחלק השני נלמד כיצד לדעת האם סוללה מלאה.

82. מזרקה בתוך בקבוקבניסוי זה נבנה מזרקה קטנטנה שפועלת בתוך בקבוק.

81. איך לזקק אלכוהול מתוך יין?בניסוי זה נפריד את האלכוהול שנמצא בתוך יין בשיטה שנקראת זיקוק – ונעשה זאת באמצעים ביתיים ופשוטים.

80. איך לייצר נייר ממוחזר?בניסוי זה ניקח פסולת נייר, נמחזר אותה, ונכין ממנה נייר חדש.

79. איך למדוד נוכחות ויטמין C במזוןבניסוי הנוכחי נלמד להכין תמיסה צבעונית שמחליפה את צבעהּ כאשר "פוגשת" ויטמין סי – שבאמצעותה אפשר למדוד נוכחות של ויטמין סי בכל מזון שנרצה.

78. קסם וחידת הקשר בחבלבניסוי זה נלמד איך לעשות קשר בחבל במצב שנראה בלתי אפשרי. לאחר שלומדים את הטריק, מומלץ להשתמש בניסוי כחידה לאחרים.

77. ניסוי בקבוק המים הנמעך מעצמובניסוי זה נמעך בקבוק מים בלי שנלחץ עליו, לחץ האוויר החיצוני יעשה לנו את העבודה בעוצמה ובמהירות מדהימה.

76. סוכריית המרשמלו המתנפחבניסוי זה נגרום למרשמלו להתנפח כמו בלון, ולשנות את תכונותיו. אפשר לאכול את הסוכרייה שמקבלים בסוף הניסוי.

75. איך להפוך פחית פתוחה בלי שהיא תישפך? (3)  – בניסוי זה נלמד איך אפשר להפוך פחית שתייה מלאה במים בלי שהמים ישפכו, כל זה בלי לסתום את הפתח בשום חומר אחר.

74. איך לקשור קשר על ידי גזירה במספריים?בניסוי הזה ניצור רצועת נייר שכאשר גוזרים אותה נוצר בה קשר, והיא עצמה אינה נגזרת לשתי רצועות נפרדות.

73. קסם העיגול שמשנה את גודלובניסוי זה נגרום לעיגול להיראות גדול או קטן יותר רק באמצעות הזזה שלו מסביבה אחת לאחרת.

72. איך להפוך עצמות לגומי?בניסוי זה נהפוך עצמות קשות לרכות כמו גומי, ונלמד על חשיבות צריכת הסידן.

71. קסם האצטון המתמוססבניסוי זה נגרום לקלקר "להיעלם" עד ידי המסתו.

70. קסם כרוב משנה צבעים (אינדיקטור)בניסוי הזה נלמד איך אפשר להפיק צבע מכרוב סגול ואיך אפשר לגרום לו לשנות את צבעו.

69. איך לבנות מסוק?בניסוי הזה נבנה מדחף של מסוק שעף באוויר כשמסובבים אותו במהירות.

68. ענן בתוך בקבוקבניסוי זה ניצור ענן קטן בתוך בקבוק, אנחנו גם נוכל להעלים את הענן וליצור אותו מחדש בכל רגע לפי רצוננו.

67. תמדדו - מה זמן התגובה שלכם?בניסוי זה נלמד איך אפשר למדוד כמה זמן לוקח לאנשים להגיב מהרגע שהם ראו משהו.

66. כיצד לבנות כדור פורח משקית?בניסוי זה נבנה דגם מוקטן של כדור פורח, המסוגל לעוף לגובה של מספר מטרים באוויר.

65. ניסוי "האצבע המשותקת"בניסוי זה נבצע קיפול של אצבעות שימנע מהקמיצה לזוז – כאילו היא משותקת.

64. כיצד ליצר גבינה (ופלסטיק) מחלב?בניסוי זה נשתמש בשיטה כימית כדי להפריד את החלב למרכיביו העיקריים – כדי ליצר גבינה (דמויית פלסטיק).

63. איך לגרום לאצטרובל להיפתח ולהיסגר?בניסוי זה נגרום לאצטרובל של אורן להיפתח ולהיסגר כרצוננו.

62. כיצד לבנות מנוע רקטי?בניסוי זה נבנה דגם זעיר של מנוע רקטי תוך שימוש בגז ממצית כדלק.

61. איך לצייר ציורים מופלאים על חלב?בניסוי זה נצייר ציורים צבעוניים יפיפיים על משטח ציור שעשוי למעשה מחלב, בעזרת צבעי מאכל וסבון.

60. איך ליצור תמונת פרצוף שמשנה הבעה כל הזמן?בניסוי זה ניקח נלמד איך להפוך כל תמונה של פרצוף לתמונה מיוחדת שבה הבעת הפנים משתנה כל הזמן לפי זווית הצפייה בתמונה.

59. מה קורה כשסוכריות מנטוס פוגשות בקולהבניסוי זה נראה את התגובה המדהימה שמתרחשת כשמשקה מוגז פוגש סוכריית מנטוס.

58. איך לגרום לצימוקים לרקוד?בניסוי זה נגרום לצימוקים לרקד בתנועה מעלה ומטה בתוך כוס.

57. איך לבנות מקשית מטוס מוזר שעף מדהים?בניסוי זה נבנה מטוס בעל צורה מוזרה מאוד שעף באופן מפליא.

56. כיצד לבנות משולש רועם?בניסוי זה נבנה באמצעות קיפולי נייר מין משולש שכאשר מזיזים אותו מהר הוא יוצר קול חזק של פיצוץ.

55. מתי אי אפשר לעמוד על רגל אחת?בניסוי זה נראה באיזה מקרה לא ניתן לעמוד על רגל אחת. כיוון שמדובר בסיבה פיזיקלית הקשורה למרכז הכובד, אפשר להשתמש בניסוי זה בתור התערבות שתמיד זוכים בה :-)

54. כיצד לאזן כף ומזלג על נקודה באוויר?בניסוי זה נחבר יחד כף ומזלג בצורה שתאפשר לנו לאזן אותם על שיפוד עץ בנקודה שנמצאת באוויר שביניהם – בצורה שנראית מפתיעה ולא הגיונית.

53. רכבת הרים בתוך בלוןבניסוי זה נבנה סוג של רכבת הרים קטנה שבה מטבע מסתובב בתוך בלון באופן מקביל ואפילו מאונך לקרקע – בלי ליפול.

52. התיון שנדלק ומתחיל לעוףבניסוי זה נגרום לשקיק תה לעוף למעלה – באמצעות אוויר חם שנוצר מאש.

51. קסם הקלף הביישןבניסוי זה נעשה קסם קלפים המשתמש בתכונות המספרים הראשוניים.

50. איך להשמיע קולות של ברווז באמצעות קשית?בניסוי הזה נלמד איך להפיק קולות מצחיקים באמצעות קשית שתייה, נלמד גם איך לשנות את גובה הצלילים המופקים ונלמד את העיקרון שלפיו פועלים כל כלי הנשיפה המוזיקליים.

49. כיצד לבנות מד רוח - שבשבת?בניסוי זה נבנה שבשבת המראה את כיוון הרוח ואת מהירותה.

48. סביבון מים, פלפל וסבוןבניסוי זה נבנה סביבון שצף על פני המים – ומסתובב בעזרת טיפה של סבון כלים.

47. איך להפוך כוס מים בלי שהמים ישפכו (2)?בניסוי זה נלמד שיטה נוספת איך להפוך כוס מלאה במים בלי שהמים ישפכו. הניסוי מנצל שתי תופעות פיזיקליות – מתח הפנים של המים ולחץ האוויר החיצוני.

46. איך לגרום לצבעים לזהור בחשכה?בניסוי הזה ניראה איך אפשר לגרום לצבעים לזהור ולפלוט אור לסביבה, ונראה באיזה גורמים תלוי הזוהר הזה.

45. איך לבנות צפצפה מנייר מגולגל?בניסוי הזה נראה איך אפשר לבנות צפצפה באמצעות שאיפה של אוויר דרך נייר מגולגל.

44. ניסוי הסנה הבוער: איך לגרום לנייר לבעור בלי שישרף?בניסוי הזה נסביר איך לעשות קסם ידוע באמצעות שיטה מדעית – חומר עולה באש אבל לא נשרף בכלל (כמו "הסנה הבוער").

43. איך אפשר להפריד תערובת של מלח ופלפלבניסוי הזה נצליח לעשות את מה שנראה בלתי אפשרי – להפריד תוך שניות מעטות בין מלח ופלפל שמעורבבים ביחד.

42. כוס הפלא שמתרוקנת מעצמה (גביע פיתגורס)בניסוי נזה נבנה כוס מיוחדת שמתרוקנת מעצמה ברגע שהמים מגיעים בה לגובה מסוים.

41. הכנת משאבת מים אוטומטית מקשיות מתקפלותבניסוי הזה נבנה מקשיות סיפון - סוג של משאבת מים שפועלת "מעצמה" ושואבת מים בלי צורך בחשמל או בכל מקור אנרגיה חיצוני נראה לעין.

40. איך לבנות מדפסת משולבת סורק מנר ומטבעבניסוי הזה נלמד איך אפשר להעתיק תמונה מעיתון לכל דף שנרצה באמצעות נר ומטבע, ובלי להשתמש בשום אמצעי טכנולוגי.

39. החומר המופלא שבחיתוליםבניסוי הזה נבדוק מה בדיוק סופג את הנוזלים בתוך יתולים חד-פעמיים, וכמה מהר הוא עושה את זה.

38. סביבון אשבניסוי הזה נבנה סביבון שמסתובב באמצעות אוויר חם שנפלט מנר.

37. רובה גומיות (וחוק שימור האנרגיה)הפעם נבנה בקלי -קלות רובה שיורה גומיות, ונדגים באמצעותו עיקרון חשוב מאוד בפיסיקה שנקרא "חוק שימור האנרגיה".

36. תותח גפרוריםבניסוי הזה נבנה תותח זעיר בעזרת גפרורים. התותח יירה גפרורים תוך שימוש בתכונות הכימיות והפיסיקליות של חומר הבעירה של הגפרור.

35. איך לגרום לנר לבעור מתחת למים?בניסוי הזה נלמד טריק פשוט לביצוע שמאפשר לנר להמשיך לבעור מתחת לפני המים בכלי שבו הוא נמצא.

34. ידיים חסרות משקלבניסוי הזה נגרום בפעולה מאומצת של 45 שניות להרגשה כאילו הידיים שלנו חסרות משקל ומרחפות באוויר.

33. בניית מצנח משקיות ואטבבניסוי הזה נבנה מצנח משקיות ונראה שהוא יכול להאט בצורה משמעותית נפילה של חפצים.

32. איך גורמים לכדור ולבלון לרחף באוויר?בניסוי הזה נגרום לכדור פינג-פונג ולבלון לרחף באוויר בלי ליפול למטה ובלי לזוז לצדדים. ההסבר לתופעה עבר שינויים גדולים במהלך השנים.

31. האף של פינוקיו: אשליה חושיתבניסוי הזה נלמד איך לגרום לעצמנו להרגיש כאילו האורך של האף שלנו מגיע למטר שלם – ממש כאילו גדל לנו אף כמו של פינוקיו.

30. בנייה של מטוס סילון מבלוןבניסוי הזה נבנה מטוס סילון, אבל במקום מנוע שפועל על דלק נשתמש בבלון מלא אוויר שייתן לנו את כוח הדחף הדרוש לתנועה.

29. הפקת דנ"א מתותים בביתבניסוי הזה נפריד באמצעים ביתיים את החומר התורשתי – הדנ"א שנמצא בתאים חיים – משאר חלקי התא, נגלה איך הוא נראה ואפילו נוכל לגעת בו.

28. איך לנפח בלון בתוך בקבוק (2)?שיטה נוספת לניפוח בלון בתוך בקבוק, הפעם באמצעות "טריק" – טיפול מיוחד שעשינו לבקבוק.

27. הכנה אוטומטית של שרשרת מגומייה ואטבים בניסוי הזה נראה איך אפשר ליצור שרשרת המחוברת לרצועת נייר משני אטבים משרדיים וגומייה והכול בתנועת יד קלה ומהירה! הניסוי עוסק בתחום מתמטי שנקרא טופולוגיה.

26. נר "שואב" מים לתוך כוסבניסוי הזה נגרום לנוזל להישאב כלפי מעלה לתוך כוס הפוכה – באמצעות נר.

25. משחקי "איקס עיגול" מיוחדיםב"ניסוי" נלמד כמה גרסאות חדשות ומפתיעות של המשחק הידוע.

24. צפצפת הנייר של ברנוליבניסוי הזה נגרום לנייר שנושפים עליו לרחף ונבנה צפצפה חזקה מאוד מנייר.

23. איך יודעים אם ביצה מבושלת בלי לשבור אותה?בניסוי זה נלמד להבדיל בין ביצה לא מבושלת לביצה מבושלת (ביצה קשה) באמצעות ניסוי פשוט ובלי לשבור את הקליפה של הביצה.

22. גלגלת משני מגבים – או איך אפשר לגבור בקלות על הכוח של שני אנשיםבניסוי הזה נשתמש בחבל שנלפף סביב שני מוטות, בדומה לגלגלת, כדי להגביר את הכוח שלנו. בעזרתו נוכל לגבור על (כמעט) כל זוג של אנשים בתחרות משיכה.

21. איך לנפח בלון בתוך בקבוק?זהו ניסוי שכדאי לעשות בתור התערבות משעשעת עם אנשים – לבקש מהם לנפח בלון בתוך בקבוק, ואחרי שיתייאשו להראות להם איך עושים את זה באמת.

20. הרצועה שלא נגזרת – רצועת מביוסבניסוי הנוכחי ניצור רצועה שגם אם גוזרים אותה לחצי, היא פשוט לא נגזרתכמו קסם. הניסוי עוסק בתחום מתמטי שנקרא טופולוגיה, ומומלץ לבצע אותו מול אנשים אחרים ולהפתיע אותם.

19. מרוץ הפחיות המכושפות שמתגלגלות בלי מגעבניסוי זה נגרום לפחיות משקה רגילות לחלוטין להתגלגל בלי שניגע בהן בשום צורה – על ידי שימוש בכוח המשיכה החשמלי.

18. לנגן על כוס (כוס מנגנת)בניסוי הזה נפיק צלילים מיוחדים באמצעות האצבעות, על גבי כוסות יין דקות.

17. ניסוי השפעת הראייה על השמיעה - אפקט מקגורקבניסוי נראה (ונשמע!) איך מראה העיניים יכול לשנות את האופן שבו אנו שומעים – באמצעות אשליה שנקראת אפקט מקגורק.

16. איך להפוך כוס בלי שהמים יישפכו ואיך להרים כוס הפוך? (1)בניסוי הזה נשתמש בלחץ האוויר שסביבנו כדי למנוע ממים שנמצאים בכוס הפוכה להישפך, וגם נרים באמצעותו כוס בצורה הפוכה, כשהכוס נמצאת מתחת לכף היד!

15. קסם מתמטי בקלפיםנשתמש בתכונה מתמטית של המספרים שבין 10 ל-19 כדי לבצע קסם נחמד בקלפים.

14. מדידת נפח אגרופים – ארכימדס וניוטון משלבים ידייםבניסוי הנוכחי נמדוד בצורה מדויקת מאוד נפח של גופים, תוך שימוש בגרסה מיוחדת ולא מוכרת של חוק ארכימדס, שמשלבת בתוכה גם את החוק השלישי של ניוטון.

13. איך גורמים לברזל להידלק?בניסוי הזה נראה שבניגוד לניסיון היומיומי שלנו איתו, ברזל דווקא להישרף.

12. איך לעשות "בלון הליום" מזויף?בניסוי הזה ניקח בלון רגיל ונגרום לו להיצמד לתקרה – כך שייראה כאילו מדובר בבלון הליום קל מהאוויר.

11. ניפוח בלון בלי מאמץ באמצעות הכוח של הכימיהבניסוי הזה ננפח בלון באמצעות תגובה כימית, בלי שום מאמץ פיזי.

10. איך לדקור בלון בלי לפוצץ אותו?בניסוי הנוכחי נבצע קסם ידוע שמבוצע בדרך כלל בידי קוסמים (מחט בבלון)נעשה אותו בשתי שיטות שונות ונסביר את ה העיקרון המדעי העומד מאחוריו.

9. קסם מתמטי במספרים תלת-ספרתייםהניסוי היום הוא סוג של קסם מתמטי. מומלץ לבצע את הניסוי/קסם על אנשים אחרים ולהפתיע אותם.

8. איך לחסום קרינת סלולר ורדיו (כלוב פאראדיי)?בניסוי הזה נראה איך אפשר להשתיק ולחסום לחלוטין טלפונים סלולריים באמצעות משהו פשוט מאוד בשם "כלוב פאראדיי" שאפשר להכין באמצעים ביתיים.

7. כיבוי אש באמצעות מוזיקהבניסוי הזה נראה את תנועת האוויר שיוצרים גלי הקול, ואפילו נצליח לכבות נר באמצעותה.

6. הר געש של קצףבניסוי הזה ניצור משהו שנראה כמו הר געש קטן באמצעות ציוד שאפשר למצוא בכל בית או חנות מכולת.

5. ניסוי איך פועל שלט: אור אינפרה-אדום?בניסוי הזה נראה איך עובד שלט-רחוק, ואיך הוא מעביר את ההוראות למכשירים שעליהם הוא שולט.

4. איך להזיז זרם מים באמצעות חשמל סטטי?בניסוי הזה נכופף זרם של מים בלי לגעת בו בשום צורה.

3. להביור יורק אש מקליפות של פרי הדרבניסוי הזה נשתמש בקליפות של פרי הדר וניצור מהן מעין "להביור" קטן.

2. איך להכין חומר שהוא גם נוזל וגם מוצק?בניסוי הזה נכין חומר שמתנהג בצורה מוזרה – מצד אחד הוא נוזלי, ומצד שני כשלוחצים עליו ומפעילים עליו כוח הוא נעשה פתאום נוקשה כמו חומר מוצק.

1. איך יוצרים אש מתחת למים?בניסוי הזה נגרום לאש לבעור מתחת למים.

ניסויים עם טקסט ותמונות בלבד (ללא סרט וידאו):

9. הביצה שלא עפהבניסוי הזה נראה איך כוח ההתמדה מגן על ביצה ומונע ממנה לעוף אפילו כשנותנים לה מכה חזקה.

8. המטאטא המכושףבניסוי הזה נגרום למטאטא להסתובב – בלי לגעת בו בשום צורה. ה"כישוף" מתאפשר באמצעות פיסיקה פשוטה.

7. האטב הצףבניסוי הזה נראה איך אפשר לגרום לאטב משרדי ממתכת לצוף על פני המים רק על ידי שינוי האופן שבו נניח אותו במים. ונראה גם איך סבון הורס את הכל.

6. גליל פאןבניסוי הזה ניצור כלי נגינה שלא צריך לנגן בו כדי להפיק ממנו צליל.

5. צנצנופון בניסוי הזה נלמד להכין קסילופון מצנצנות או מבקבוקי זכוכית.

4. צוללן בבקבוקבניסוי הזה נבנה "צוללן" בתוך בקבוק וכך נוכל לבחון את עקרון הציפה שמשמש צוללות, ספינות, כדורים פורחים ודגים מסוימים.

3. מערבולת בבקבוקבניסוי הזה נבחן איך אפשר לרוקן בקבוק בזמן הקצר ביותר, מה הקשר של זה למערבולות ומה משפיע על זרימת הנוזל דרך צוואר הבקבוק.

2. כרומטוגרפיה של פרחיםבניסוי הזה נכין תמצית של צבענים (פיגמנטים – חומרים בעלי צבע) מתוך עלי הכותרת של פרחים צבעוניים. לאחר מכן נפריד את הצבעים עצמם למרכיביהם השונים.

1. בלוני גומי חסיני אשבניסוי הזה נראה איך אפשר להניח בלון גומי רגיל מעל אש בלי שיתפוצץ.

אפשר גם לראות את הסרטונים של הניסויים ברצף בפלייליסט של מדע בבית (בערוץ של מכון דוידסון ביוטיוב).

אבקת כביסה- חמה?

שלום לאבי ותודה על כל הניסויים, מדוע כשאנחנו מוסיפים מים לאבקת כביסה- היא חמה? אודה לעזרתך

אקסותרמי

שלום שלומית זה לא בדיוק הפורום המתאים - אבל אענה :-) אבקת כביסה מכילה מלחים מסויימים שתגובת ההמסה שלהם במים היא אקסותרמית - כלומר תגובה שפולטת אנרגיה לסביבה ולכן הסביבה מתחממת.

באבקות כביסה יש בדרך כלל בסיסים חזקים למדי - ואני מניח (לא יודע בדיוק ההרכב של כל כביסה) שהם התורמים לכך.

דוגמא קיצונית לחימום מים על ידי המסת בסיס את יכולה לראות בסרטון הבא - המסת סודה קאוסטית במים:

שימי לב לעליית הטמפ' במד הטמפ' (זאת דוגמא קיצונית לצורך ההסבר, סביר שאבקת כביסה לא מכילה בסיס חזק כל כך)

תודה רבה!

האם נכון לומר שהתהליך האקסו תרמי שקורה בהמסת אבקת הכביסה הוא תהליך הפוך מתהליך התנדפות האצטון שגורם לקור?
    או שהתהליך האקסותרמי הוא כימי ואילו התנדפות האצטון הוא פיזיקלי?
    ממש תודה שאתה עונה אפילו שזה לא הפורום, דווקא מרגיש לי שזה כן...

הפוך בפליטת האנרגיה

שלום שולמית

זה תהליך הפוך מבחינת מאזן האנרגיה, אחד אקסותרמי והשני אנדותרמי. מבחינה כימית / פיזיקלית זה תהליכים שונים לגמרי ולא יכולים להחשב כהפוכים. רק מאזן האנרגיה בתהליך הפוך.

• שולמית בן חור

תודה רבה רבה עשית לי סדר!

האם יש באתר ניסויים (או תהליכים שאתה מכיר) של ניסויים בתהליכים כימיים אנדותרמי
    או תהליך אקסותרמי נוסף ללא בעירה? בחומרים ידידותיים (מעבדיים אבל לא מסוכנים)

מזכרון

ביקשת חומרים ידידותיים: מזכרון - המסת התבלין "מלח לימון" (=חומצת לימון) במים אנדותרמית, אני חושב שגם סודה לשתייה אבל לא בטוח - תבדקי.

לגבי אקסותרמית - יש את כריות החימום האוטומטיות העובדות על גיבוש של נתרן אצטט:

בבקשה לכתוב את מהלך הניסוי

• ETI DINAR

דבש מזוייף ואמיתי

שלום, אשמח לקבל את הפרוטוקול של הניסוי המראה רת ההבדל בין דבש אמיתי ומזוייף. תודה

שיטה

היי אתי

בקישור הבא תמצאי הפרוטוקול - הוא מבוסס על כך שבדבש אמיתי ישנו האנזים עמילז שמפרק עמילן

שיטה בייתית אך מעט מסובכת, אבל היא מדוייקת יותר משיטות סבתא אחרות.

בכתבה הבאה תראי ניסוי שמלמד על הכנת תמיסת עמילן, ויוד לזיהוי:

איך למדוד נוכחות ויטמין C במזון –

• עידן

ניסויים המבוססים על המצאות של יהודים

שלום רב, האם יש ניסויים לילדים המבוססים על המצאות של יהודים?

לא ידוע

היי עידן

רוב הניסויים שבמדור - לא נראה לי שבכלל ידוע מי המציא או גילה, והם הולכים שנים אחורה.

חלק אני המצאתי :-) אבל מה שבטוח שיש הרבה ניסויים שאפשר לקשר לחגים ומועדים יהודיים:
    על סביבונים, על הסנה הבוער, ניסויים לשולחן הפסח, ניסויים עם חלב לשבועות וכו'.

• עידן זכאי

תודה רבה על ההתייחסות והתשובה

תודה רבה על ההתייחסות והתשובה. פסח שמח :)

• אושרה

ניסוי עלה עם יוד ששט במים

מבקשת הסבר לניסוי בו מטפטפים דיו מעט והעלה שט במהירות במים
    אשמח להסבר מדעי

כנראה

היי אושרה

לא מכיר את הניסוי בדיוק, אבל לפי מה שתיארת זה נראה לי דומה לניסוי סיר מירוץ מסבון:

סירת מרוץ שפועלת על סבון

ראי הסבר שם

• כרם

ניסים

ממש יפה

• שרה כהן

פיזיקה נושא כוחת

משחק המדגים את כוח הכבידה. כוח המתיחות כוח כוח הנורמל כוח החיכוךת

• מעיין

היי

האם יש ניסוי הקשור לדבש או ראש השנה

רימון

זה לא סרטון של 'מדע בבית' - אבל בהחלט אפשר לעשות אותו בבית או בכיתה. לספור כמה גרעינים יש ברימון. אפשר לספור ממש, ואפשר לקצר תהליכים בעזרת משקל:

• אלעד

ניסוי עם תוצר

שלום, האם יש ניסויים שבסופם הילד יוצא עם יצירה מסויימת שהוא יכול להמשיך להשתמש בה גם לאחר הניסוי?

ניסויים עם תוצר

היי אלעד

יש הרבה ניסויים כאלו, למשל: מד אהבה, איך לבנות מסוק, ים בתוך בקבוק, משולש רועם, רובה גומיות, צוללן בצנצנת, צפצפות שונות, פרצוף משנה הבעה, ועוד.

• שרה

שלום,

אפשר ניסוי בהקשר של פורים.

• רונית

פרמידת המזון

אפשר המלצות או רעיונות לניסויים בנוגע לרכיבי המזון, למים, הספקת אנרגיה לגוף...

הצעות לניסויים

היי רונית

בקשר למים יש ניסויים שקשורים לתכונות הפיזיקליות של המים, בעיקר מתח הפנים שלהם: סביבון מים (48), סירות מירוץ על סבון (132), ואיך להפוך פחית בלי שתישפך (75) וגם האטב הצף (8 ברשימה למטה בלי וידאו). יש לנו גם ניסוי של 'מדע במעבדה' - על איך הזיעה מקררת את הגוף, תפקיד ההתאדות של המים: https://davidson.weizmann.ac.il/online/sciencelab/%D7%90%D7%99%D7%9A-%D7...

בקשר למזון - אפשר עצמות לגומי (72) - על סידן במזון, ביצה מתנפחת (105), איך לקבוע ויטמין סי במזון (75), גבינה ופלסטיק מחלב (64) וציורים על חלב (61).

כמו-כן, יש לנו סרטון ניסוי של מדע במעבדה על עולם הפחמימות, ניסוי בתפוח אדמה: https://davidson.weizmann.ac.il/online/sciencelab/%D7%9E%D7%95%D7%AA%D7%...

בקשר לערך קלורי של מזונות - את יכולה לראות כאן ניסוי שעשינו במסגרת תוכנית 'החפרנים' בטלוויזיה החינוכית: https://www.youtube.com/watch?v=nfrryd3j_y4&t=615s מתחיל בזמן 10:15.

מקווה שעזרתי

• שיר

אפשר המצלמה לניסוי לחנוכה?

• שיר

תיקון- המלצה

קבלי

היי שירי יש כמה אפשרויות:

ניסויים הקשורים לסביבון - 38, 48, 153

ניסוי הקשור לאור - 46

ניסויים שקשורים לשמן - 137, 138

חג חנוכה שמח

• א.עצבר

ומה עם ניסוי ההיקפן ?

ראו בקובץ...... פריצת דרך בגיאומטריה, אכזבה למתמטיקה, הידד לפיזיקה

• כנה

כל הניסוים היו יפים

• sara sherli molit

it's not your name, what you?

מה את ראית את *כל* הניסויים?

• נרמין

היי,

בסדרת הבישול המולקולרי את הניסוי של איך להפוך תפוזים לשקופים לא הצליח לי למרות שעשיתי את כל השלבים שהספירו בסרטון בדיון, אני חושבת שיש טריק להצלחת הנסוי שלא הספירו. גם בניסוי ספגטי משוקו לא קיבלתי אותה תוצאה..

לא להתייאש

היי נרמין
    ניסויים לפעמים לא מצליחים (אפילו לי...) - בגלל כל מיני סיבות שאנחנו אפילו לא יכולים לדעת - למשל חומר ישן, טמפרטורה שונה, הרכב מים טיפה שונה. אנחנו ממש משתדלים להראות את הכל בניסויים בלי טריקים שאנחנו מחביאים - כי אנחנו רוצים שאנשים יחזרו על הניסוי. לדעתי בשני הניסויים יש עניין של זמן - אולי תנסי בשניהם לתת יותר זמן לחומרים להתקשות / לרשת הפולימרים להיווצר וככה הסינון של מיץ התפוזים יהיה יותר טוב והספגטי יהיה יותר מוצק.
    בהצלחה בניסויים!

thank you

thank you very mach, mister avi asayag!

• איציק ביציק

בידור

לאחר צפייה בסרטון איך לדקור בלון בלי לפוצצו אני חושב שסרטון זה אינו ראוי מכיוון שילדה נבהלת שם
    בתי הקטנה שצפתה בסרטון זה כרגע עם פוביה לבלונים אשמח אם תעשו סרטון המסביר את חשיבותם של הבלונים

141

כתיקון לחוויה, נסה את ניסוי 141 - הבלון שחסין מפני נעצים, שם אנחנו גם מדברים על פוביה מבלונים.

• איילת

יישר כ על הניסויים.מאוד מגוון

יישר כ על הניסויים.מאוד מגוון ומאתגר.
    אשמח לקבל רעיונות לניסויים שאפשר לבצע עם ילדים בגן בהתאם לנושאים הנלמדים.
    לדוג': כעת אשמח לקבל רעיון לניסוי בנושא החיטה

תודה והצעה

תודה על מה שכתבת איילת
    בקשר לבקשה שלך - אין לי כתבות על זה, אבל אני יכול להציע כמה ניסויים:
    1. לקנות זרעי חיטה בסופר, ולהנביט אותם בגן - באדמה רטובה או אפילו על גבי צמר גפן רטוב, זה ניסוי מתמשך שהילדים יעקבו אחריו יום יום - התפחת הגרעינים במים, יציאת השורש והעלה הראשון.
    2. אפשר לאסוף שיבולים - ממש עכשיו לקראת שבועות זה הזמן, יש גם שיבולי חיטה בשדות בצידי הדרכים - או אם את גרה ליד שדה חיטה אפשר לעצור ולקטוף כמה. להראות איפה נמצאים הזרעים ולהוציא אותם.
    3. להכין קמח מזרעי חיטה - במכתש או אפילו עם פטיש, לדפוק על זרעים ולהראות שבתוכם 'לבן' / אבקה לבנה שזה הקמח. אם קונים זרעים בסופר אפשר אפילו להכין כמות מספיקה של קמח ולהרטיב אותו ולהכין איזה פיתה קטנה.

בהצלחה

בקשה

קודם כל ברצוני להודות ולברך על כל הניסויים באתר, יישר כוח!
    אשמח לרעיונות לניסויים פשוטים הנוגעים בכל נושא האור והראיה (העין)

תודה - וניסויים על אור וראייה

דבר ראשון - תודה על הברכות.
    דבר שני - יש הרבה ניסויים על אור וראייה, גם מהבחינה הפיזיקלית וגם הביולוגית:
    אשליות אופטיות והראיה והמוח: 86, 114, 140, 141
    אופטיקה (פיזיקה): 105, 106 (הקרנה באמצעות זכוכית מגדלת), 112 (מצלמה מגללי נייר), 132 (הולוגרמה), 133 (מיקרוסקופ), 134 (קערה מדליקה אש / מראה קעורה).

אם בכל זאת אתה רוצה עוד דברים - אתה יכול לעשות ניסוי שמדגים את הכתם העיוור בעין:
    (תסתכל על ה-X, תעצום את עין ימין, ותתקרב למסך עד שה-O יעלם לך. עשה את ההפך עם עין שמאל וה-O)
    ועוד הצעה לניסוי, יצירת קשת (בלי ענן) בבית:
    וגם

thank! thank you

• שחר

מולקולות

שלום
    רציתי בבקשה לשאול כיצד ניתן להסביר לילד בן 7 מהן מולקולות? יש דרכים להנגיש מידע שכזה לילדים? כיצד מומלץ להסביר מהו הרכב האוויר וממה מורכבים המים?
    תודה מראש!

מחלקות להוראת המדעים?

שלום שחר
    שאלת שאלה / ביקשת בקשה שלא קשורה לניסויים, ולתחום המומחיות שלי. אולי תנסה להפנות את השאלה שלך לאחת מהמחלקות להוראת המדעים ברחבי הארץ (יש בכל האוניברסיטאות) שם יש המתמחים בהוראת המדעים לגילאים צעירים - ובייחוד מושגים מופשטים כמו מולקולות, אלקטרונים וכו'. לגבי הרכב האוויר - אתה יכול להסתכל בניסוי 113 אצלנו באתר, מדידת ריכוז החמצן באוויר. ניסוי שמראה שיש לפחות 2 סוגים של גזים באוויר, ושרק אחד (החמצן) מגיב עם ברזל.

• שחר

תקשורת

שלום.
    רציתי בבקשה לשאול כיצד ניתן להסביר לילד בן 7 מהי תקשורת? כיצד מועברת התקשורת בסיבים אופטיים ובנחושת? כיצד אפשר להסביר מהי תנועת אלקטרונים? מהי הדרך המומלצת להסביר מהם אלקטרונים? תודה!

מחלקות להוראת המדעים

שלום שחר
    כמו שכתבתי לשאלה הקודמת שלך, שאלת שאלה / ביקשת בקשה שלא קשורה לניסויים, ולתחום המומחיות שלי. אולי תנסה להפנות את השאלה שלך לאחת מהמחלקות להוראת המדעים ברחבי הארץ (יש בכל האוניברסיטאות) שם יש המתמחים בהוראת המדעים לגילאים צעירים - ובייחוד מושגים מופשטים כמו מולקולות, אלקטרונים וכו'. לחלופין אני בטוח שיש ספרי מדע פופולארי בחנויות הספרים שעוסקות בכך (סרטים ביוטיוב יש גם הרבה, אבל באנגלית).

• תמר

ניסוי בהתפשטות החום

שלום, אני מאד נהנית מהאתר הזה, אני מלמדת שיעור מדעים והשתמשתי כבר מספר פעמים האתר לצורך הוכחת עובדות מדעיות.
    אני מחפשת עכשיו ניסויים המוכיחים את התפשטות החומר בחום, או את התכווצותו בקור, יש פה??
    תודה מראש..

• דנה

את יכולה להדגים להם איך אוויר

את יכולה להדגים להם איך אוויר מתרחב בחום ומתכווץ בקור. 2 קערות אחת עם מים רותחים והשנייה מי קרח, בכל אחד מכניסה בקבוק מים מפלסטיק ריק( רק אוויר) בקערה החמה הבקבוק מתרחב ובמים הקרים הבקבוק מתכווץ.. כלומר מוכיח שהאוויר מתכווץ ומתרחב.

התפשטות והתכווצות

היי תמר,
    אני שמח שאת נהנית ומשתמשת באתר. לצערי לא צילמתי עדיין ניסויים כאלה במוצקים. השאלה איזה ציוד יש לך. הניסויים הקלאסיים הם מעבר ואי מעבר של גולת מתכת דרך טבעת, ראי כאן:
    וכאן

או מוט מתכת שמחומם ומצליח לגלגל סיכה:

אם את רוצה בגזים - אז יש את ניסויי 34, איך לנפח בלון בתוך בקבוק (התכווצות גז בירידת טמפרטורה), באותה מידה את יכולה לעשות ניסוי הפוך - להלביש את הבלון על בקבוק ריק, ולהכניס את הבקבוק למים חמים - האוויר בבקבוק יתחמם, נפחו יעלה והבלון יתנפח. בנוסף אעלה עוד כמה שבועות ניסוי 'שדון בתוך בקבוק' שגם עוסק בזה.

• אסף

איך מעיפים כדור קלקר בעזרת

איך מעיפים כדור קלקר בעזרת חומרים ממחזרים?

2 ניסויים של העפת כדורים