שיטה ביתית לדגימת טביעות האצבעות בעזרת נייר-דבק ועיפרון

בניסוי הנוכחי נגרום את טביעות האצבעות שלנו.

ציוד

  • עפרון
  • שני גליונות נייר
  • נייר דבק שקוף (סלוטייפ)

הניסוי

את מהלך הניסוי אפשר לראות בסרטון:

הסבר

טביעות האצבעות שלנו הן הצורות הייחודיות שהאצבעות שלנו משאירות על חפצים שונים אחרי שהן נוגעות בהם. מה שגורם להטבעה הן הצורות המיוחדות של קפלי העור על האצבעות והידיים (וגם הרגליים) – שפועלים כמעיין 'חותמת' ייחודית שמחתימה כל דבר שאנו נוגעים בו (ההחתמה נוצרת בעיקר מהזיעה). עד היום לא נמצאו שני אנשים בעלי אותה 'חותמת' כלומר עם אותן טביעות אצבעות בדיוק. אפילו לתאומים זהים – שהמטען הגנטי שלהם זהה לחלוטין יש טביעות אצבע שונות.

מדוע בכלל יש קפלי עור זעירים על האצבעות? מדוע הם שונים בין האנשים? ואיך בכלל הם נוצרים? – קשה לענות בוודאות על שאלות אלה. ההשערות שהועלו הן שקפלי העור מהווים יתרון אבולוציוני בכך שהם מגדילים את כוח החיכוך בין היד לבין חפצים שונים, ובכך עוזרים לנו לאחוז בחפצים שונים בלי שהם יחליקו. ראייה תומכת בהשערה זו היא שגם לקופים רבים, ואפילו לדובי קואלה, (הנעזרים הרבה בידיהם באחיזת חפצים) יש בכפות הידיים קפלי עור דומים לשלנו.
לגבי דרכי היווצרותם של הקפלים – על פי השערה אחת הם נוצרים עקב התקפלות של עודפי העור בעת ההתפתחות העוברית, השערה אחרת אומרת שהם נוצרים עקב תבנית קצות העצבים שנוצרת בקצות האצבעות בעת ההתפתחות העוברית. בשני התהליכים יש רכיב אקראי (התקפלות או גדילת קצות עצבים) ומכאן התבנית האקראית הייחודית לכל אדם. מה שבטוח שהתבניות אכן נוצרות בזמן ההתפתחות העוברית, ובשבוע ה-16 להריון כבר יש לעובר תבניות ייחודיות של קפלי עור על כפות הרגליים והידיים, שילוו אותו בקביעות עד סוף חייו! טביעות האצבע שנטביע בגיל 10 זהות לאלו שנטביע בגיל 50 (פרט לגודל או צלקות שצוברים).

נהוג לסווג את התבניות של העור על האצבעות ל-3 משפחות עיקריות: קשת, לולאה ומערבולת. כפי שאפשר לראות בתמונה:

מימין לשמאל: קשת, לולאה ומערבולת – שלושת תבניות טביעות האצבע העיקריות
מימין לשמאל: קשת, לולאה ומערבולת – שלוש התבניות העיקריות של טביעות אצבע

בתוך שלושה הסיווגים העיקריים האלו, מסווגים גם תת-סוגים. כאשר על כל אצבע יכולה להופיע התבנית הייחודית לה.

אבל, אם יש כל-כך מעט תבניות, איך זה מסתדר עם כך שלכל אדם תבנית ייחודית, ועם העובדה שטביעות האצבעות עוזרות למשטרה לזהות באופן וודאי חשודים בביצוע פשע, ולמכשירים אלקטרוניים שונים לזהות אותן?

התשובה נמצאת בפרטים הקטנים. מה ששונה אצל כל אדם זה לא התבנית הגדולה, אלא פרטים כמו סיום של רכס על העור (=קו בטביעה) התפצלות של רכס, רכס קצרצר הנראה כנקודה ועוד:
מימין לשמאל: סיום רכס, התפצלות רכס ורכס קצרצר – הפרטים הייחודיים החשובים בזיהוי טביעות אצבע.
מימין לשמאל: סיום רכס, התפצלות רכס ורכס קצרצר – הפרטים הייחודיים החשובים בזיהוי טביעות אצבע

אלו הפרטים שמפענחי טביעות האצבע מחפשים, לא הלולאות והמערבולות, והם הייחודיים לכל אדם ואדם.

מעניין לציין

היום, כאשר טלפונים, מחשבים, דלתות ומכשירים אלקטרוניים אחרים מצויידים בקוראי טביעות אצבע, וכאשר המדינה דוגמת מהאזרחים את טביעות האצבעות בעת הנפקת תעודת זהות למאגר ביומטרי, חשוב מאוד לשמור על טביעות האצבעות שלנו – אצלנו. כיוון שטביעות האצבעות הן בסך הכל תמונה דו-מימדית פשוטה למדי (כמו חותמת), כל מי שמחזיק צילום של טביעות האצבעות שלכם יכול, באמצעים פשוטים יחסית, להשתמש בו כדי לפתח כל דבר שהצפנתם בעזרתן, כפי שהדגימו בצורה אלגנטית חברי צוות התוכנית 'מכסחי המיתוסים', אפילו עם צילום על נייר (דומה לדגימה שלקחנו בניסוי):

אז הקפידו לשמור על טביעות האצבעות שלכם!

7 תגובות

  • אנאל

    יפה מאוד יפה מאוד

  • אילת

    שאלה

    למה שלא יעברו לטביעות בתלת מימד?
    היום גם הטכנולוגיה של תלת מימד התקדמה וניתן להיעזר בה ע"מ להוסיף זיהוי באופן וודאי.
    כעורכת ועובדת עם תלת מימד כבר שנים, אני חושבת שיש דרך פשוטה מאוד להשתמש ב-3D ע"מ לשפר ביצועים.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    נשמע לי כמו

    היי איילת
    זה נשמע לי כמו רעיון לסטארט-אפ (או לפחות לרישום פטנט). אם את חושבת שיש דרך פשוטה להשתמש בטכנולוגיית תלת מימד על מנת לשפר ביצועים, בהחלט יכול להיות מצב שאת האדם הראשון שחשב על זה. ואם יש לך אומץ, וזמן - את יכולה לנסות להקים סטארט אפ בנושא. שוק אבטחת המידע ומניעת התחזות הוא שוק ענק, בטוח יהיה לזה ביקוש. (כותב ברצינות).

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • מ

    תודה

    לא ידעתי שבכזו קלות אפשר לקחת טביעות אצבע לחדור לפרטיות... יש לכם סרטון של איך לקחת טביעת אצבע?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    הפקת טביעות אצבע

    הפקת טביעות אצבע זאת תורה שלמה - ותעיד על כך העובדה שבכל משטרה בעולם יש יחידה שלמה במחלקה לזיהוי פלילי העוסקת רק בכך. לפעמים אפשר לראות אותן פשוט בעין. במשטחים כמו זכוכית או פלסטיק חלק, מספיק אם תפזר מעט אבקה דקה עם מברשת - תוכל לראות את הטביעות. בעתיד נפרסם סרט לשיטה בייתית (שגם משטרות ברחבי העולם) משתמשות בה כדי לראות טביעות אצבע שהוטבעו על משטחים שונים.

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • אנונימי

    הוצאתם אותו כבר? את הסרט ואם

    הוצאתם אותו כבר? את הסרט ואם כן מה שמו כי אני מחפש את זה כבר אמון זמן

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    טרם

    זה ב'רשימה' שלי - אבל טרם צילמנו (יש הרבה ניסויים אחרים ב'תור').

    אבי