בניית דגם כף יש שאפשר לשלוט בתנועת האצבעות שלו, בדומה ליד אמיתית

בניסוי זה נבין איך עובד מנגנון קיפול האצבעות בכף היד, ונבנה דגם של כף יד רובוטית הפועל על פי אותם עקרונות ומאפשר שליטה באצבעות.

ציוד

  • חוט קשירה (כמו 'חוט שפגט') / חוט רקמה עבה
  • עפרון
  • נייר דבק (סלוטייפ)
  • 5 קשיות שתייה
  • מספרי נייר ומספרי ציפורניים
  • בריסטול עבה (למשל אריזה של דגני בוקר)

הניסוי

את מהלך הניסוי אפשר לראות בסרטון:

שרירים וגידים

כל תנועה של איברים בגופינו: ידיים זזות, רגלים הולכות, עיניים מפנות מבט, הזרמת הדם של הלב – מושגת באמצעות שרירים שמתכווצים ומתרפים.

הגידים הם רצועות של רקמת חיבור המחברות בין שרירים לעצמות (בעיקר). הגידים נראים כמו חוטים לבנים והם חזקים למדי. כששריר מתכווץ הוא מושך גיד, שמושך את העצם המחוברת אליו וגורם לה לנוע. ככה נעים כל המפרקים שלנו, בהם גם האצבעות.

השרירים העיקריים שמושכים את האצבעות ומכופפים אותן נמצאים בזרוע – באמת היד, והם מחוברים לעצמות הקטנות שבקצה האצבעות באמצעות גידים ארוכים שעוברים בתעלות מיוחדות באזור מפרק כף היד. שני סוגי גידים מחברים את השרירים לאצבעות: גידים מיישרים (שלעתים מכונים גם גידים מפשטים, או Extensors באנגלית) שנמצאים קרוב לגב כף היד ומושכים את האצבעות למצב ישר ואפילו מעט אחורה, וגידים מכופפים (באנגלית: Flexors) שנמצאים קרוב לצד הפנימי החלק של כף היד, וגורמים לאצבעות להתכופף.

הגידים המיישרים ומכופפים את אצבעות כף היד מסומנים בכחול. הקווים הצהובים הם עצבים, והאדומים - כלי דם | איור: Helena Ohman, Shutterstock
הגידים המיישרים ומכופפים את אצבעות כף היד מסומנים בכחול. הקווים הצהובים הם עצבים, והאדומים - כלי דם | איור: Helena Ohman, Shutterstock 

חשוב לציין שיש גם מעט שרירים בכף היד עצמה – כמו השריר הגדול שליד האגודל, הנראה כבליטה תפוחה ואחראי לתנועת האגודל, שריר שנמצא בצד היד מתחת לזרת ושרירים קטנים לאורך המפרק הראשון של האצבעות שמוסיפים כוח לכיפופן. 

בניסוי הנוכחי בנינו דגם של כף יד 'רובוטית' שאפשר לשלוט בתנועה של אצבעותיה בדיוק באותו עיקרון של כיפוף האצבעות בכף יד אמיתית. במקום גידים השתמשנו בחוט קשירה. שלא כמו בכף יד אמיתית, לא היינו זקוקים למערכת של גידים שמיישרים חזרה את האצבעות, הגמישות והקשיחות של הקשיות והבריסטול מיישרים עבורינו את האצבעות ברגע שאנו מרפים מהחוט המושך אותן. בכף היד, כאמור, יישור האצבעות נעשה גם הוא באמצעות גידים ושרירים.

כדאי גם לנסות את ניסוי האצבע המשותקת – שמתבסס גם הוא על תכונות הגידים באצבעות.

תגובה אחת

  • אנונימי

    מילה

    משהו