פעילות להורים ולילדים בנושאי הצפנה: כמה מהר תצליחו לפתור את כל הצפנים?

מהרגע בו אנשים החלו לדבר, הם הבינו שישנם סודות שהם רוצים להסתיר מאנשים מסוימים. לעתים קל להבטיח שהסוד יימסר רק לאדם שאליו הוא מיועד. אם למשל אנחנו נמצאים עם אותו אדם באותו החדר, נוכל ללחוש את הסוד באוזניו, או למסור לו בחשאיות פתק בו כתוב הסוד. אבל מה אם יש סיכוי שעוד מישהו מאזין לנו לסוד, או שהסוד נשלח במכתב ואנשים אחרים עלולים להציץ בו? איך אפשר למנוע מאנשים אחרים שקוראים את המכתב להבין מה כתוב בו?

התשובה היא, כמובן: הצפנה. על ידי שימוש בצופן, שהמפתח שלו נמצא בידי השולח והנמען אך לא אצל אף אחד אחר, אפשר, למשל, לשלוח דו"חות ופקודות בין שדה הקרב והמפקדים, או בין שני ילדים המחליפים פתקים דרך ילדים נוספים בכיתה. יוליוס קיסר, שליט רומא, השתמש בצופן פשוט כדי לתקשר עם מפקדי הצבא שלו, ובמלחמת העולם השניה, אלן טיורינג הוביל את המאמצים לפענח את צופן האניגמה בו השתמש הצבא הנאצי, בעזרת מכונה שהייתה מאבות הטיפוס של המחשב. הדבר תרם באופן דרמטי לניצחון של כוחות בעלות הברית. שיטות מתוחכמות יותר מצפינות כיום מגוון רחב של אמצעי תקשורת, מהמידע הפרטי שאנו שולחים ברשת האינטרנט, דרך תקשורת בין בנקים, ועד לסודות המדינה השמורים ביותר. 

הפעילות שלפניכם עוסקת בצפנים ופיצוחם, ומתאימה לתלמידי חטיבת ביניים, ועם קצת עזרה מההורים - גם לילדים צעירים יותר. כל מה שאתם צריכים זה דפים, עיפרון או עט, וחשיבה יצירתית.

 למטה תוכלו למצוא שישה פתקים מוצפנים, שאפשר להדפיס כאן, או להסתכל עליהם במחשב. כל פתק מכיל רמז שיעזור לכם לפתור את הצופן בפתק הבא. אבל אנחנו לא נגיד לכם מה הסדר של הפתקים: אתם צריכים למצוא איזה צופן מתאים לאיזה פתק. הקושי של הצפנים עולה בהדרגה, ובשביל האחרון, אולי תצטרכו להציץ באחת הכתבות שלנו

את הרמז הראשון ניתן לכם כאן: את הפתק שבו מתחילים אפשר לקרוא בעזרת חפץ שיש בכל בית, למשל בחדר האמבטיה. 

אם אתם צריכים עזרה, כאן תמצאו את הפתקים המפוענחים.

0 תגובות