האם דם צעיר יכול לעצור את תהליך ההזדקנות של בני אדם ולרפא מחלות? מחקרים עכשוויים לא מוצאים לזה שום ראיה תקפה

האפשרות לעצור את תהליך ההזדקנות או אפילו להפוך את כיוונו ריתקה בני אדם עוד מימי קדם. בשנים האחרונות הוקמו כמה וכמה חברות שמשווקות עירויי דם מתורמים צעירים כטיפול להאטת הזדקנות ומפרסמות אותם כתרופת פלא למגוון רחב של מחלות כגון דמנציה, טרשת נפוצה, מחלות לב ואפילו הפרעת דחק פוסט-טראומטית. עם זאת, מינהל המזון והתרופות בארצות הברית מזהיר כי לא קיימת שום הוכחה מחקרית ליעילותם.

להזרים דם צעיר

המרכיב הנוזלי של הדם שלנו נקרא נסיוב הדם, או סרום (Serum) בלעז. הוא מכיל בין השאר חלבונים שאחראים על קרישת הדם, כך שעירוי של נסיוב דם מחולה בריא יכול להציל את חייהם של חולים במחלות קרישה או לחדש את נפח הדם של פצועים שאיבדו דם רב.

הטענה שיש לו סגולות ריפוי נוספות נולדה בעקבות מחקר שנעשה בעכברים בשנת 2005. החוקרים חיברו את מערכת הדם של עכבר צעיר עם זו של עכבר מבוגר בטכניקה שנקראת פרביוזה (parabiosis), שבה איברי העכבר המבוגר היו חשופים לדם של עכבר צעיר. נמצא שהחשיפה הזאת העלתה את קצב החלוקה ושיפרה את התפקוד של תאי שריר וכבד אצל העכברים המבוגרים.

עם זאת, החוקרים הסתייגו וציינו שהטכניקה כללה חיבור של האיברים עצמם, ולא רק של זרימת הדם.  ואכן במחקר המשך, שבו החשיפה של האיברים הוגבלה לדם בלבד, לא נמצאה כל השפעה משמעותית של הדם הצעיר על תפקוד האיברים של העכברים המבוגרים.

המחקר על השפעות אפשריות של דם צעיר נמשך. בשנת 2014 דיווחה קבוצת חוקרים בראשות טוני ויס קוריי (Wyss-Coray) מאוניברסיטת סטנפורד כי עירוי דם מעכברים צעירים שיפר את הלמידה והזיכרון אצל עכברים מבוגרים. מחקר המשך שפורסם כעבור שנתיים בדק השפעה של פלזמה (נסיוב דם ללא חלבוני קרישה) מעכברים צעירים על עכברים בוגרים שנושאים מוטציה הגורמת למחלת אלצהיימר. החוקרים מצאו שהטיפול אכן שיפר את הזיכרון של העכברים ושיקם את התפקוד של חלבונים שנפגעים אצל עכברים חולי אלצהיימר.

בעקבות זאת נעשה ניסוי קליני מצומצם שבו בדקו את ההשפעה של עירוי נסיוב מתורמים צעירים על התפקוד המוחי של 18 חולי אלצהיימר. נמצא כי העירוי בטוח למדי ואף נטען כי נמצא שיפור קל בתפקוד המוחי של המשתתפים במחקר. עם זאת, הממצאים הקשורים לתפקוד המוחי של המשתתפים לא פורסמו מעולם בכתב עת מדעי. כשמוסיפים לזה את העובדה שמדובר במחקר זעיר מבחינת מספר הנבדקים, הדבר מעמיד בספק את מסקנות החוקרים.

כעת מנסים החוקרים לזהות אילו מרכיבים בנסיוב הדם של צעירים עשויים להיות אחראים לשיפור הקל שנצפה במבוגרים, מתוך תקווה שיוכלו להשתמש בהם כבסיס לתרופה לאלצהיימר ולסוגים אחרים של מחלות ניווניות של המוח.

עד היום לא נמצאו ראיות שזה עוצר הזדקנות. אירו של עירוי דם בספר מהמאה ה-19 | מקור: Science Photo Library

איפה הראיות?

עד כה לא נבדקה השפעה של עירוי נסיוב מתורם צעיר על מחלות לב, טרשת נפוצה, סרטן או הפרעת דחק פוסט-טראומטית. המחקר שבדק את ההשפעה על למידה וזיכרון אומנם הראה תוצאות מבטיחות אצל עכברים, אך טרם הוצגו תוצאות דומות במחקרים בבני אדם. כיוון שכך, אין שום ראיות מדעיות שתומכות בטענה כי נסיוב דם מתורמים צעירים יכול לרפא מחלות או לעצור את הזדקנותנו.

למרות המחסור הברור בהוכחות, כמה חברות החלו לשווק מנות של נסיוב דם מתורמים צעירים כתרופת פלא למגוון מחלות, כגון פרקינסון, אלצהיימר, סרטן ומחלות לב. אחת החברות, "אמברוזיה", אף ביצעה ניסוי קליני נרחב בלקוחותיה לבדיקת השפעת העירוי. הניסוי, שהחל בשנת 2016, ספג ביקורת נוקבת על כך שאין תשתית ראייתית מדעית מספקת לביצוע מחקר בבני אדם וכן שהוא לא כלל קבוצת ביקורת. תכנונו הוגדר ''פגום, אינו נחוץ רפואית ולא נטול סיכונים''.

החברה גייסה מאתיים משתתפים למחקר, ששילמו כ-8,000 דולר עבור הטיפול. המחקר הסתיים בינואר 2018 אך תוצאותיו לא פורסמו עד כה. העובדה הזאת לא הפריעה למייסד החברה, ג'סי קרמזין (Karmazin), לצאת בהצהרות גורפות שלפיהן הטיפול שלו מסוגל לרפא מגוון של מחלות.

הצהרותיו עוררו דאגה אצל מדענים וחוקרים והובילו כאמור את מינהל המזון והתרופות האמריקאי לפרסם אזהרה רשמית מפני שימוש בעירוי של נסיוב דם מתורמים צעירים כטיפול. חברי ועדת הבדיקה שחתמו על ההצהרה, סקוט גוטליב (Gottlieb) ופיטר מרקס (Marks), ציינו כי ''אין שום יתרון קליני מוכח בעירוי נסיוב מתורמים צעירים לריפוי, הקלה, טיפול או מניעה של אי אלו מהמצבים הרפואיים שמופיעים בפרסומים, ואין מדובר בטיפול בטוח או יעיל''.

כמו כל טיפול פולשני, לעירוי של נסיוב דם עשויות להיות תופעות לוואי, כגון תגובה אלרגית, פגיעה בריאות ובלב או הדבקה במחלות שמועברות בדם. במצבים מסכני חיים, כגון איבוד דם והפרעות קרישה, היתרונות של העירוי גוברים על חסרונותיו. מאחר שאין שום ראיות ליעילות של הטיפול במצבים רפואיים אחרים אין להתייחס אליו בבחינת "אם לא יועיל, גם לא יזיק". חברי הוועדה הוסיפו כי יש חשש ממשי שמטופלים החולים במחלות קשות עלולים להאמין לפרסומים ולוותר על טיפולים יעילים ובטוחים קיימים לטובת העירוי.

בעקבות האזהרה הפסיקה חברת אמברוזיה את שיווק הנסיוב. יש לקוות שכל עוד אין ראיות שהטיפול מועיל, גם חברות נוספות ילכו בעקבותיה.