דגים שמבחינים בין סגנונות מוזיקליים, כוכב לכת עם עננים מברזל, תסמונת האצבע המתקררת ומכשיר מלגו לייצור בשר במעבדה. מה אמיתי ומה לא?

לכבוד יום המהתלות והמתיחות, 1 באפריל, ליקטנו כמה מחקרים שנשמעים מופרכים במיוחד. או שאולי המצאנו אותם? נסו לנחש מה אמיתי ומה לא, וכתבו לנו בתגובות. התשובה למטה

דגים מוזיקליים

אנחנו לא יודעים אם דגי קוי (Cyprinus carpio) מעדיפים מוזיקה קלאסית או בלוּז, אבל אנחנו יודעים שהם מסוגלים להבדיל בין הסוגות השונות.

קרפיונים, ובהם דגי הקוי, שהם זן צבעוני של הקרפיון, שומעים היטב – לפחות יחסית לדגים. חוקרים מארצות הברית לימדו שלושה דגי קוי, ביוטי, אורו ופפי, להבדיל בין יצירות של יוהן סבסטיאן באך לבין השירים של איש הבלוז ג'ון לי הוקר (Hooker). הדגים למדו שהם יקבלו מזון אם ילחצו על כפתור שנמצא באקווריום שלהם, אבל רק כאשר הם שומעים יצירה מסוג מסוים.

הדגים הצליחו להבדיל בין היצירות, עניין מרשים כשלעצמו – אבל אז הגיע החלק הקשה באמת. החוקרים בדקו אם דגי הקוי מסוגלים לשייך יצירה שלא שמעו קודם לכן למוזיקת הבלוז או למוזיקה קלאסית. כל שלושת הדגים עמדו במשימה בהצלחה, וסיווגו את היצירות החדשות לקטגוריה הנכונה.

עדיין לא ברור כיצד הדגים מבדילים בין הסגנונות: אם הם מתמקדים בצלילים מסוימים שמופיעים ביצירות מסוגה אחת אך לא בשניה, או מקשיבים למנגינה השלמה ואז מחליטים לאן לסווג אותה. מה שאנחנו כן יודעים, עם זאת, הוא שדגי זהב קרובים מאוד לקוי – כך שבהחלט ייתכן שהדגים באקווריום שלנו שומעים את המוזיקה שאנחנו מקשיבים לה ולומדים להכיר אותה. אולי למזלנו, במקום למתוח ביקורת על הטעם המוזיקלי שלנו הם מעדיפים למלא פיהם במים.

היו מזהים גם את השיר של נטע ברזילי? דגי טוי, סליחה: קוי, בעלי כישרון מוזיקלי מפתיע | צילום: Shutterstock
היו מזהים גם את השיר של נטע ברזילי? דגי טוי, סליחה: קוי, בעלי כישרון מוזיקלי מפתיע | צילום: Shutterstock

אל תשחקו ביויו!

ב-2005, אמן היוֹיוֹ דיוויד שוּלְט (Schulte) הידוע בכינויו "דייב המדהים" (Dazzling Dave) שם לב שבמזג אוויר קר, האצבע המורה שלו מתקררת מהר יותר מהאצבעות האחרות ולוקח לה יותר זמן להתחמם. כאשר ביקר במינסוטה הקרה, אותה אצבע החלה לשנות צבע לאדום, כחול וסגול כהה. הוא פנה לרופא, ולאחר הדמיית כלי דם התברר שבאצבעו המורה כלי הדם מכווצים הרבה יותר מבאצבעות אחרות. נראה שדייב סובל מתסמונת נדירה בשם תסמונת רֵנוֹ (Raynaud’s syndrome) שבאה לידי ביטוי בשינויים בצבע העור כתוצאה מהתכווצות של כלי הדם. התסמונת נגרמת בין השאר ממחלת הזאבת, אבל גם משימוש בכלי עבודה רוטטים כמו פטיש אוויר ומתברר שגם משימוש מוגזם ביויו, כמו במקרה של שולט. התוצאה בכל המקרים היא התכווצות חמורה של כלי הדם בתגובה לקור, והתרחבות מחדש איטית במיוחד כאשר שבים ומחממים אותם. במקרים קיצוניים אף נגרם נזק לרקמה ולתאי העצב. אם אתם תוהים מה עלה בגורלו של דייב, טיפול קצר במדללי דם והימנעות מתנועות קיצוניות עם היויו בימי חורף קרים פתרו את הבעיה.

המשחק החביב אמלנם לא שימושי בסלילת כבישים, אבל האם הוא יכול להיות מסוכן כמו פטיש אוויר? | צילום: Shutterstock
המשחק החביב אמלנם לא שימושי בסלילת כבישים, אבל האם הוא יכול להיות מסוכן כמו פטיש אוויר? | צילום: Shutterstock

טוויית תירס לבשר, עם לגו

חוקרים מאוניברסיטת פן סטייט ומאוניברסיטת אלבמה החליטו לשחק בלגו ולבנות בעזרתו מכשיר לטווייה אלקטרונית של עמילן תירס. מַטְוֶה העמילן יכול לשמש כבסיס לגידול בשר מתורבת, בשר סינתטי המגודל במעבדה.

בתהליך הטוויה האלקטרונית מפעילים מתח חשמלי על תמיסת עמילן כאשר היא יוצאת מפייה וזורמת אל משטח איסוף מסתובב. השדה החשמלי שנוצר בין הפייה לבין המשטח גורם לתמיסת העמילן להימתח וליצור חוטים דקיקים. המשטח טבול במים ואלכוהול שעוזרים לחוטי העמילן להיקרש ולהתייצב.

החוקרים בנו את מתקן הטווייה האלקטרונית מלגו, משום שחיפשו חומר זול ולא מוליך, שקל לעבוד עמו ומותאם גם לעבודה במים ואלכוהול.

ומה הקשר בין טוויית סיבי עמילן לבשר? כדי לגדל בשר מתורבת לוקחים דגימת תאים מבעל חיים ומגדלים אותה במצע נוזלי מזין. כדי שהתאים יגדלו לצורה שמזכירה יותר סטייק מאשר בשר טחון צריך לגדל אותם על פיגום תלת-ממדי, שיאפשר להם לפתח את המבנה והמרקם האהוב של נתח בשר עסיסי.

על פי החוקרים פיגום ארוג מחוטי עמילן תירס, שיודפס בתלת-ממד, יוכל לשמש בסיס זול ואכיל ליצירת נתחי בשר משכנעים וטעימים במעבדה ומחוץ לה.

דובים מזהים הבעות פנים

הדובים המַלַאים (Helarctos malayanus) הם הדובים הקטנים ביותר בעולם: הגדולים שמביניהם מגיעים לאורך של כמטר וחצי, ולמשקל של כ-80 קילוגרם. הם חיים, כפי ששמם מרמז, בחצי האי המלאי, וגם באזורים אחרים בדרום מזרח אסיה, כולל באיים סומטרה ובורניאו. בטבע הם לא מתקבצים בקבוצות אלא חיים לבד, מה שהופך את הכישרון החדש שהתגלה אצלם למפתיע במיוחד. כי הדובים המַלַאים, לפי מחקר חדש, יודעים לחקות במדויק את הבעות הפנים של חבריהם, ברמת תחכום שנראתה קודם לכן רק אצל קופי אדם והאדם.

המחקר נערך במלזיה, על 22 דובים שחיים יחדיו במרכז לשימור הדוב המלאי. למרות שהם מוחזקים במכלאה גדולה המאפשרת להם להתבודד, הדובים בוחרים לבלות חלק ניכר מזמנם במשחק עם חבריהם. בזמן אותם משחקים, גילו החוקרים, הם מחקים זה את הבעות הפנים של זה.

"חיקוי הבעות הפנים של אחרים בצורה מדויקת הוא אחד מאבני היסוד של התקשורת האנושית", אמרה מרינה דבילה-רוס (Davila-Ross), שהובילה את המחקר. "במחקרים קודמים ראו פרימטים אחרים וגם כלבים מחקים זה את זה, אבל רק קופי אדם ובני אדם, ועכשיו דובים מלאים, מראים מורכבות כזו בחיקוי הפנים שלהם".

מדוע שמין שאינו חי בקבוצות יפתח צורת תקשורת כזו? על כך עדיין אין תשובה. ייתכן, אומרים החוקרים, שהיכולת לחקות הבעות פנים קיימת אצל יונקים רבים. "אנחנו משוכנעים שצורת החיקוי המתקדמת הזו משותפת לעוד מינים", אמרה דבילה-רוס, "אבל כדי לוודא זאת ידרשו מחקרים נוספים".

אתה מסתכל עלי???!?!? חקה, חקה, מה אעשה לך אחר-כך... דב מלאי | צילום: Shutterstock
אתה מסתכל עלי???!?!? חקה, חקה, מה אעשה לך אחר-כך... דב מלאי | צילום: Shutterstock

עננים מברזל, גשם מחלודה

חוקרים שביצעו את אחת התצפיות הישירות הראשונות על כוכב לכת במערכת שמש אחרת, גילו בין השאר כי האטמוספרה שלו מכילה הרבה מאוד ברזל וסיליקון. צוות החוקרים הבינלאומי ערך את התצפיות בטלסקופ האירופי הענקי (VLT) בצ'ילה, בעזרת מכשיר GRAVITY - אינטרפרומטר המודד בדיוק רב החזרי אור מארבעה טלסקופים המתמקדים יחד באובייקט מסוים. במקרה הזה, האובייקט היה כוכב הלכת הפנימי מבין ארבעה שהתגלו סביב השמש HR8799, במרחק 129 שנות אור מאיתנו. התברר כי מדובר בכוכב לכת צעיר מאוד, בן כ-30 מיליון שנה בלבד, וגדול מאוד, פי 5-10 מכוכב הלכת צדק, הגדול ביותר במערכת השמש שלנו. הוא רחוק מהשמש שלו פי 15 בערך מהמרחק של כדור הארץ מהשמש שלנו, אך למרות זאת הטמפרטורה על פניו קרובה ל-900 מעלות צלזיוס. נוסף על ברזל וסיליקון האטמוספרה הסוערת שלו מכילה הרבה מאוד פחמן חד חמצני (CO). המקום כנראה מאוד לא מותאם לקיום חיים כפי שאנו מכירים אותם, או שלפחות כך הוא היה לפני 129 שנים, כשהאור שאנו רואים עכשיו יצא לכיווננו.

=================

תוספת מוצאי 1 באפריל: אכן, כל המחקרים אמיתיים. תוכלו לקרוא אותם בקישורים שבגוף הידיעות. הלוואי שנאמץ גם בשאר השנה את הספקנות והחשיבה הביקורתית שאנו מיישמים ב-1 באפריל. 

 

4 תגובות

  • זיק המזיק

    יופי של מתיחה

    המתיחה היא שאין מתיחה! אתה קורא משהו שנכתב ב-1 באפריל, מבטיחים לך מתיחה, אתה לא מעלה על דעתך שהכל נכון. וזו המתיחה.

  • עמיקם

    טעות כתיב באתר שלכם??

    העתק /הדבק מהמאמר על הדובים:
    אתה מסתכל עלי???!?!? חקה, חקה, מה אעשה לך אחר-כך... דב מלאי
    חכה חכה - מה בן יהודה יעשה לכם. אתר לימודי מה זה החקה הזה!!!

  • ערן

    עמיכם אתה טיפשון אמיתי.

    עמיכם אתה טיפשון אמיתי. תעבור לקרוא מדע בישראל היום

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאיתי נבו

    חיקוי

    אתה מודע לזה שזה כיתוב הומוריסטי לתמונה שעוסקת בחיקוי הבעות פנים אצל בעלי חיים, נכון?