לכבוד האחד באפריל, בחנו את עצמכם: האם תוכלו לזהות אילו מהתמונות שלפניכם אמתיות ואילו "פייק ניוז"?

הרשתות החברתיות מלאות בתמונות וסרטונים מעוררי השתאות – וגם מעוררי ספק. האפקטים הוויזואליים ותוכנות העיבוד הגיעו לרמה בה ניתן לזייף כמעט כל דבר. אם כך, איך נדע אם מה שאנחנו רואים באמת קרה, או נוצר במחשב?

דבר ראשון: להטיל ספק, ולא להשתכנע רק משום ש"יש תמונה", או אפילו סרטון. הדבר השני שאפשר לעשות הוא לבדוק מי מפרסם את התמונות. אתרי חדשות מוכרים ורציניים לרוב – גם אם לא תמיד – יבדקו את אמיתות התמונה לפני שיפרסמו אותה. אם ראיתם את התמונה באחת מהרשתות החברתיות, רצוי גם להציץ בתגובות: במקרים רבים, אם התמונה מזויפת, מישהו או מישהי ימהרו להראות זאת שם.

עבור בירור מקיף קצת יותר אפשר להריץ חיפוש פשוט בגוגל ולבדוק מי עוד דיווח על אותו מקרה, ואם יש כתבות החושפות את התמונה כזיוף. יש גם אתרים שמתמחים בבדיקת עובדות ומציאת זיופים, כמו Snopes, ותמיד מומלץ לבדוק בהם. ואפשר, כמובן, גם לשאול אותנו, בפייסבוק או בטוויטר.

אה כן, יש עוד כלל חשוב: להסתכל בתאריך. תמונות ש"לא ייאמנו" ופורסמו בדיוק באחד באפריל, יש סיכוי טוב שבאמת לא צריך להאמין להן. אז לכבוד היום שמלא במתיחות ובתרמיות, קיבצנו בשבילכם שלל תמונות וסרטונים שהיו באמת, או שלא: נראה אם תצליחו לנחש.

האם זו תמונה אמתית של השמש והירח ביחד, בין העצים?

Oak kisses by Bess Hamiti on 500px.com

לא. בטקסט הנלווה נטען שהצלם הציב 16 מצלמות וחיכה 62 ימים כדי להגיע לתמונה הזו, אך האמת היא שגם אם היו שם 62 אלף מצלמות, והצלם היה מחכה 62 שנה, התמונה פשוט בלתי אפשרית. כשאנחנו רואים ירח מלא כדור הארץ נמצא בין הירח לשמש, וכך צידו של הירח שמואר על ידי השמש פונה לעברנו. פירושו של דבר שכל עוד הירח מלא, צד אחד של כדור הארץ פונה לכיוון השמש והשני לכיוון הירח. ירח מלא, לכן, תמיד זורח כאשר השמש שוקעת, ובוודאי לא יימצא במערב, מעל השמש, בזמן השקיעה, וגם לא במזרח בזמן זריחת השמש.

איך התמונה הזו נעשתה? פשוט מאוד: זו תמונה יפה שעברה גם היא עריכה, והדביקו בה שמש וירח מלא.

האם רחפן פגע בכנף של מטוס בזמן ההמראה?

 

@marlon_spiridon_osborn

Drone hits plane on takeoff 🛫😱 #fyp #foryoupage #foryou #trending #trendy #tiktok #tiktokvids #foryoup #foryp #plane #drone #shocking #scaryflight

♬ original sound - marlonkandaros

 

לא. הסרטון הזה הופץ ברשתות חברתיות בפברואר השנה, ולכאורה צולם מתוך מטוס שממריא מניו-יורק, ומראה רחפן המוטס בשלט רחוק פוגע בכנף המטוס ושובר חלק ממנה. למעשה זהו שימוש מרשים למדי באפקטים ויזואליים. את הסרטון יצר ברוס בראניט עוד ב-2015.

 

 

2 תגובות

  • יוסי

    לא הגיוני שילדה שנראית

    לא הגיוני שילדה שנראית מקסימום בת 5 מרימה ארנבון ששוקל 22 ק"ג
    תבדקו את הנתון הזה שוב

  • אמיר

    אוי יוסי

    אין לך מושג