האמונה: חלב עיזים מרפא אפטות בשפתיים. הוכחות: אין – לא פורסמו מחקרים בנושא. האזהרה: אם שותים חלב עיזים, הקפידו שיהיה מפוסטר

אפטות הן פצעים פתוחים וכואבים שצצים בתוך הלחי או בחניכיים ובדרך כלל חולפים מעצמם תוך ימים ספורים. הטיפול הרפואי בהם נעשה בעיקר על ידי ג'לים מרגיעים, שטיפות של הפה חיטוי ולעיתים תרופות אנטי-ויראליות במקרים שבהם ידוע שהמקור הוא נגיפי. בסופו של דבר הם מחלימים מעצמם. בציבור הרחב, לפחות בארץ, רווחת האמונה שגם חלב עיזים מועיל נגד הפצעונים הטורדניים הללו. האם יש לכך בסיס מדעי, או שמא מדובר באמונה טפלה בלבד?

במרבית המקרים אפטה נוצרת בעקבות פציעה פיזית, למשל כשנושכים בטעות את פנים הלחי או נשרטים ממאכל קשה. אך יש גם מקרים של אפטות חוזרות, שנובעות מאלרגיות למזון, מחלות, תגובות לתרופות, מחסור בוויטמינים ועוד. פעמים רבות יש לאפטות כאלה מקור גנטי, אולם לא ברור איך הוא משפיע בדיוק.

אף שנדיר שאפטות גורמות נזקים ממשיים, אין ספק שהן יכולות להיות מטרד רציני וכואב, ועל אחת כמה וכמה אם הן מופיעות בתדירות גבוהה. לכן קל להבין מדוע אנשים מחפשים פתרונות שיקלו עליהם או על ילדיהם. ברחבי הרשת יש התייחסויות רבות לסגולות של חלב עיזים כתרופת סבתא לריפוי אפטות, כך שראינו לנכון לבדוק מה אומר על כך המדע.

בשלב הראשון היה מפתיע לגלות את החלוקה הברורה של המידע: מצאנו הרבה התייחסויות מקצועיות בעברית לנושא, אך לא נתקלנו במידע דומה משום מדינה אחרת. כלומר נראה שמדובר במנהג מקומי שמקורו אינו ברור.

מצאנו בעיקר רישום ותיק של מחקר קליני שנעשה בבית החולים העמק בעפולה ובדק את היעילות של טיפול באפטות באמצעות חלב עיזים מפוסטר. היות שתוצאות המחקר לא פורסמו בשום מקום, פנינו אל החוקר הראשי, פרופ' דן מירון, שהסביר כי המחקר הופסק עקב קושי בגיוס משתתפים, אך תוצאותיו הראשוניות רמזו על יעילות בהשוואה לטיפול דמה. מעבר לכך לא הצלחנו למצוא ביסוס מחקרי נוסף ליעילות הטיפול, וגם לא הסבר מה יכול להיות הרכיב הספציפי בחלב שעשוי להקל את התסמינים.

לצד זה אסור לזנוח גם את הדיון בסכנות: חלב עיזים מפוסטר בטוח לצריכה ואפשר למצוא אותו כיום כמעט בכל מרכול בישראל. לעומת זאת, חלב שלא עבר פסטור עלול להכיל חיידקים וטפילים מסוכנים ולגרום למחלות קשות, במיוחד אצל אוכלוסיות בסיכון כגון מדוכאי חיסון, נשים בהיריון, פעוטות וקשישים. בדיקת מעבדה היא הדרך היחידה לזהות את הזיהום בחלב, שכן הוא אינו משפיע בהכרח על הריח, הצבע או המרקם.

בנוסף, עיזים שחוסנו נגד מחלות אלה ואחרות אינן חולות בעצמן, עלולות להיות נגועות בכל זאת ולהעביר את החיידקים בחלב. המסקנה המתבקשת היא ששימוש בחלב לא מפוסטר טומן בחובו סכנות לא מבוטלות, ולעומת זאת ההוכחות ליעילותו קלושות במקרה הטוב.

אז נכון, אפטות הן תופעה כואבת ומציקה, אך לרוב חולפת מעצמה. אם הן חוזרות בתדירות גבוהה, מומלץ ללכת לרופא כדי לברר מה הגורם לתופעה ולטפל בו. בהיעדר מחקרים בנושא, אין גם עדויות ממשיות לכך שחלב עיזים הוא טיפול יעיל, למעט תוצאות ראשוניות ממחקר גנוז שנערך עם חלב מפוסטר. לעומת זאת, הסכנות של חלב לא מפוסטר ידועות ומוכרות, ולא בכדי גורמי המקצוע מזהירים מפניו.

12 תגובות

  • ירוחם

    קרטיב

    לנו המליצו על קרטיב טבעי מפרי הדר ,לימזור שמו ןזה עבד פנטסטי

  • ניר

    האם לא בוצע מחקר בנושא בבילינסון?

    ע"פ הכתבה כאן ב-ynet בוצע בבילינסון מחקר שמצא שחלב עזים כן עוזר - האם לא היה מחקר כזה והם סתם המציאו?
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4228484,00.html#:~:text=%D7%97%...(%D7%A4%D7%A6%D7%A2%D7%99%D7%9D)%20%D7%91%D7%A4%D7%94&text=%D7%9E%D7%97%D7%A7%D7%A8%D7%99%D7%9D%20%D7%97%D7%93%D7%A9%D7%99%D7%9D%20%D7%90%D7%9B%D7%9F%20%D7%94%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%97%D7%95%20%D7%A9%D7%95%D7%91,%D7%96%D7%95%20%D7%9C%D7%90%20%D7%A0%D7%9E%D7%A6%D7%90%D7%94%20%D7%91%D7%97%D7%9C%D7%91%20%D7%A4%D7%A8%D7%94.

  • מוו

    לא יהיו מחקרים כי מחקרים זה יקר וחלב לא מפוסטר לא רווחי

    חיי מדף קצרים וצריך שהבהמה לא תהיה חולה, מה שלא כן בחלב מפוסטר שגם ממצים חלב מהמתה

  • שקד אשכנזי

    בדף הזה אנחנו מתמקדים במדעי

    בדף הזה אנחנו מתמקדים במדעי הטבע ולא במדעי החברה, אבל יחד עם זאת אני צופה שכלכלנים ידעו לתמחר חלב כך שיהיה רווחי. עם זאת, העובדה שחלב לא מפוסטר מתקלקל מהר היא תוצאה של החיידקים שנמצאים בו. חלקם עלולים להיות מסוכנים ולגרום למחלות, כמו הברוצלה.

  • א

    הרתחה ביתית רגילה לעומת פסטור תעשייתי

    האם הרתחה הורגת את כלל החיידקים ובעצם יכולה להחליף פסטור? או שיש עדיין סכנה בשתיית חלב מורתח לא מפוסטר?
    במידה וניתן להרתיח, יש חשיבות למשך זמן הרתיחה הנדרש?

  • שקד אשכנזי

    כנראה שאפשר להרתיח חלב בבית

    הרתחה של חלב במשך כמה דקות צפויה להשיג תוצאה דומה לפיסטור. מנגד, חלב עיזים מפוסטר הוא מוצר שזמין בכל סופרמרקט ואפשר פשוט לקנות אותו ולא להסתבך עם הכנות ביתיות והקשיים הבטיחותיים שמעורבים בהן.

  • דורון

    יש תיעוד או לא, ישנן הוכחות או לא...

    אני וודע, שכשבני היה קטן והיו לו אפטות, קפצנו לבדואי ליד השכונה וקיבלנו ממנו קצת חלב עזים לטפל בזה. שמעו.....עבד כמו קסם. למחרת כבר לא היה כמעט כלום.

  • שקד אשכנזי

    אנקדוטות הן מעניינות, אבל

    אנקדוטות הן מעניינות, אבל בשביל לגבש המלצות גורפות אי אפשר להסתמך על אנקדוטות אלא צריך לעשות מחקר מסודר עם ביקורות מתאימות. נכון להיום זה לא קיים בנושא זה.

  • אבי

    הגורם לאפטות אצלי

    לאחר שנים של סבל מאפטות, ולאחר אלימינציה ארוכה גיליתי שהגורם לאפטות אצלי הוא חלב בקר ומוצריו. חלב עזים בהחלט עוזר ואינו מזיק, אך כאשר נמנעים מחלב בקר, אין בו צורך מכיוון שלא נוצרות אפטות, גם לאחר פציעה או נשיכה.
    תנסו. כדאי לכם.

  • שקד אשכנזי

    אכן יש תיעוד מחקרי למקרים

    אכן יש תיעוד מחקרי למקרים שבהם חלב פרה גורם לאפטות ואילו חלב עיזים לא.

  • אבי

    לדעתי יש מקום למחקר

    יתכן שיש משהו בחלב עיזים מיד כשהוא נחלב...
    חמי מגדל עיזים ובאים אנשים עם תינוקות קטנים שלא מפסיקים לצרוח וההורים כמובן גם לא נרדמים, מקבלים חלב עיזים לפה ותוך כמה דקות התינוק ישן.
    אז נכון, זה לא ממש מוכיח משהו, אבל מניסיון אישי (למרות שאני סקפטי מאוד בחיים) נראה שבכל זאת יש פה משהו.
    בכל מקרה השאלה אם זה באמת שווה את הסיכון למחלות בגלל שזה לא מפוסטר.

  • שקד אשכנזי

    כפי שאמרת, חלב לא מפוסטר יכול

    כפי שאמרת, חלב לא מפוסטר יכול להיות מאוד מאוד מסוכן, ולא בכדי יש הרבה מאוד אזהרות בנושא.
    הרבה תינוקות נרגעים מהר גם מחלב טרי וחמים של אמא שלהם כך שממש לא בטוח שיש משהו יחודי לעיזים.