הפיקוח עליהם מצומצם עד לא קיים, השוק פרוץ והרווחים גבוהים – אין פלא שמאות תוספי תזונה מכילים חומרים פעילים שדורשים מרשם ועלולים להיות מסוכנים

רואים אותם בכל מקום: תוספי תזונה למיניהם. הם מבטיחים פתרונות קלים לאין-אונות, הרזיה פשוטה ומהירה, פיתוח שרירים בפחות מאמץ ועוד גדולות ונצורות. אולם בפועל מדובר בשוק פרוע וכמעט לא מפוקח, שמאפשר לחלק מהיצרנים לשווק באין מפריע ובלי השגחה רפואית חומרים פעילים שדורשים מרשם ופיקוח.

תוספי תזונה הם קבוצה של חומרים שכוללת ויטמינים, מינרלים, חומצות אמינו ועוד. הם מגיעים בטבליות, אבקות, משקאות וחטיפי אנרגיה. בניגוד לתרופות ומזונות, תוספי תזונה אינם דורשים אישור של מינהל המזון והתרופות בארצות הברית (FDA) או של משרד הבריאות בארץ, אף שנטילתם עלולה להוביל לתופעות לוואי, חלקן מסוכנות, אם לוקחים כמות מוגזמת, נוטלים אותם במקביל לתרופות או סובלים מרגישות לחומרים שיש בהם.

בארצות הברית לבדה יותר ממחצית מהאוכלוסייה הבוגרת נוטלת תוספי תזונה, והתעשייה מגלגלת כ-35 מיליארד דולר בשנה. ה-FDA אמנם אינו מאשר כל תוסף בנפרד, אבל מפרסם הוראות ייצור תקין לפיתוח תוספי התזונה. המטרה היא למנוע הכללת חומרים ללא דיווח, הוספת מרכיב זה או אחר בכמות מופרזת או לא מספקת, מניעת זיהום ומניעת סימון ואריזה בלתי תקינים של המוצר. עם זאת, מדובר בהמלצה בלבד, ובפועל אין למינהל כלים לבקר את התוספים.

על מנת לתת מענה למחסור ברגולציה על תוספי התזונה, קמו כמה ארגונים לא ממשלתיים, כגון NSF International, שעורכים בדיקות איכות לתוספי מזון. תוסף שעבר בהצלחה את הבדיקה מסומן כדי לאשר שהוא יוצר בצורה נאותה ותווית המרכיבים שלו אמינה. עם זאת, הסימונים הללו אינם מעידים דבר על יעילותו של התוסף או בטיחות השימוש בו.

למעשה, יצרניות התוספים אינן נדרשות לפרסם ממצאים כלשהם על יעילותם. רבות מהן נמנעות מלערוך ניסויים בבני אדם שיוכלו לוודא שהמוצר שלהן בטיחותי ומועיל, משום שהניסויים גם יכולים להניב תוצאה הפוכה. באתר הלשכה לתוספי תזונה (ODS) של מכוני הבריאות הלאומיים בארצות הברית אפשר לבחון תוספי תזונה וחומרים ספציפיים הנמצאים בהם ולראות אם יעילותם ובטיחותם הוכחו. מידע כזה קיים עבור חלק מהחומרים הנמצאים בתוספי תזונה המשווקים לצורך אימוני כושר או הרזיה.

האחריות על בדיקת הבטיחות של המוצר ועל אמינות התווית מוטלת על היצרניות עצמן, אך הן אינן נדרשות לספק את הנתונים הללו לרשויות. בארצות הברית, רק במקרה שה-FDA מגלה שתוסף כלשהו אינו בטיחותי או שהתווית שלו אינה מדויקת, הוא רשאי לפרסם אזהרה לציבור.

מציעים פתרונות קלים לפיתוח שרירים, הרזיה ובעיות אחרות, אך תוספי התזונה עלולים להכיל חומרים מסוכנים | צילום: Shutterstock
מציעים פתרונות קלים לפיתוח שרירים, הרזיה ובעיות אחרות, אך תוספי התזונה עלולים להכיל חומרים מסוכנים | צילום: Shutterstock

תרופות לא מאושרות

מחקר שהתפרסם בעת האחרונה מצא כי המחסור בפיקוח סדור וביכולת ממשית להעניש את יצרניות התוספים, הביא לידי כך שחברות רבות אינן מדווחות כהלכה על מרכיבי התוספים. החוקרים בחנו דוחות של מינהל המזון והתרופות בארצות הברית בשנים 2016-2007 וגילו שכמעט 800 תוספים שנמכרו שם בשנים הללו הכילו מרכיבים לא מאושרים, בהם חומרים נרקוטיים שהם מרכיבים פעילים בתרופות מרשם. 20 אחוז מהתוספים כללו שני מרכיבים לא מאושרים או יותר. כלומר, תוספי התזונה עלולים להיות מסוכנים היות שהמשתמשים בהם נוטלים בלי ידיעתם חומרים שדורשים מרשם רופא.

יתר על כן, ב-97 אחוז מהתוספים שנבדקו במחקר, המרכיבים התרופתיים שאינם מאושרים לא צוינו על תווית התוסף. רוב התוספים השתייכו לאחת משלוש קטגוריות. 45 אחוזים מהם שווקו לטיפול באין-אונות וכללו חומרים כגון סילדנפיל, ורדנפיל וטדלפיל, שנמצאים בתרופות מרשם לאין אונות. סילדנפיל, למשל, עלול להגיב עם חומרים בשם ניטרטים שנמצאים בתרופות לטיפול בסוכרת, יתר לחץ-דם וכולסטרול גבוה, וכך להוריד את לחץ הדם לרמות נמוכות ומסוכנות. גברים שנוטלים תרופות המכילות ניטרטים אמורים להימנע מתרופות ותכשירים המכילים סילדנפיל, כגון ויאגרה.

גם חומרים מסוג SSRI, הנפוצים בנוגדי דיכאון ובתרופות מרשם לשפיכה מוקדמת, נמצאו בתוספים שנועדו לאין אונות. החומרים האלה נקשרו בעבר להשפעות מזיקות, בעיקר אצל ילדים ובני נוער, כמו מחשבות אובדניות, דימום חריג ופרכוסים. על כן יש להתייעץ עם רופא טרם נטילת תרופות או תוספי מזון שכוללים את החומרים הללו, כדי לוודא שהסיכון בשימוש בהם אינו עולה על יעילותם.

41 אחוז מתוספי המזון בנבדקו במחקר שווקו כאמצעים להרזיה, ובהן החומר המסוכן העיקרי היה סיבוטרמין ונגזרותיו. בשנת 2010 אסר ה-FDA על שיווק החומר בארצות הברית כשנמצא שהוא עלול להעלות את לחץ הדם.

שאר התוספים שנמצאו במחקר שווקו בעיקר לבניית שריר, וחלקם כללו סטרואידים סינתטיים או חומרים דמויי סטרואידים. חומרים כאלה עלולים לפגוע בכבד, להביא לנשירת שיער, להשפיע על מצב הרוח, להעלות את הסיכון להתקף לב ועוד.

2000 אשפוזים בשנה, בין השאר בגלל תוויות מטעות. תוויות של תוספי תזונה | צילום: Shutterstock
2000 אשפוזים בשנה, בין השאר בגלל תוויות מטעות. תוויות של תוספי תזונה | צילום: Shutterstock

הסכנות האלו ממשיות. מחקר אחר גילה כי כ-23 אלף ביקורים בחדר המיון וכאלפיים אשפוזים בשנה בארצות הברית לבדה קשורים בדרך זו או אחרת לנטילת תוספי תזונה. בין השאר מדובר במקרי שבץ, בפגיעות קשות בכבד ואף מוות.

בשנים האחרונות עלה מספר התוספים המכילים חומרים בלתי מדווחים שהתגלו על ידי ה-FDA. עם זאת, לא ברור אם זה נובע מעלייה אמיתית בייצור התוספים האסורים הללו או שמא בשיפור ברמת הפיקוח עליהם. כך או כך, לא ידוע מהו מספר החומרים שהמינהל בודק מדי שנה.

אם אתם חושדים שחוויתם תופעה בריאותית כלשהי עקב תוסף תזונה שנטלתם, הודיעו על כך לרופא המשפחה ודווחו על כך למשרד הבריאות. כמו כן, לפני שאתם לוקחים תוספי תזונה, הקפידו להתייעץ עם רופא, במיוחד אם אתם נוטלים תרופות באופן קבוע. כמו כן מומלץ לבצע חיפוש ברשת, ובפרט באתר ה-ODS, כדי לבדוק אם פורסמו אזהרות כלשהן מפני חומרים בלתי מדווחים בתוסף שאתם שוקלים לקחת.

5 תגובות

  • elmekies david

    תוספי ויטמינים של סולגר הנמכרים במרפאות הכללית

    vהאם תוצרת סולגר הנמכרת במרפאות הכללית היא בסדר

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןדניאלה אפלבלט

    היי דוד,

    היי דוד,
    מכון דוידסון לא ממליץ על מוצרים מסחריים, בוודאי שלא תוספי מזון.
    אני מציעה לך להתייעץ עם תזונאי/ת קליני/ת או רופא/ת המשפחה שלך לגבי נחיצות תוסף המזון והסוג.
    רק בריאות :)

  • יהל

    מאמר לא מבוסס

    האם ערכת איזה מחקר להסתמך עליו או תרגמת כתבה מארהב? בארץ הפיקוח מאוד מחמיר, הרבה יותר מהתקן של הfda, כל צמח שנכנס לארץ עובר בדיקות מעבדה, רשימת הצמחים המאושרים של משרד הבריאות מכילה רק צמחים עם רמת בטיחות גבוה. מסע הפחדה ללא שום ידע של הכותבת

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןדניאלה אפלבלט

    המחקר עליו מבוססת הכתבה

    שלום יהל,
    הכתבה נכתבה בעקבות מחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת JAMA, מוזמנת לעיין:
    https://jamanetwork.com/journals/jamanetworkopen/fullarticle/2706496
    רבים מזמינים תוספי תזונה דרך האינטרנט, מתוך בטחון שהם מאושרים על ידי הFDA. תוספים אלו לא תמיד מזוהים על ידי המכס ועל כן עלולים להגיע לצרכנים גם אם קיימת רגולציה שונה בארץ. על כן, חשוב להכיר את הסכנות הקיימות בחלק מתוספי התזונה הללו, על מנת שנוכל להיות כולנו צרכנים נבונים יותר.
    מקווה שכעת הנושא ברור יותר :)

  • אנונימי

    ג׳ון

    כל החפירה הזאת ונתתם רק דוגמה אחת (ssri)