הפרסומים הוויראליים זעקו כי שמירת המלפפונים במקרר בתוך שקית עם כפית מתכת מאריכה את חייהם. יצאנו לבדוק אם זה אכן כך

אולי גם אתם ראיתם את הפרסומים ברשתות החברתיות: "כפית הקסם" הם הכריזו; "הטיפ ששיגע את הרשת!"; "הטריק שישמור את המלפפונים שלכם טריים יותר משבוע" הם הבטיחו; "אתם לא תאמינו אבל תהיו חייבים לנסות!"

אז ניסינו.

ה"טריק" שמתואר הוא פשוט מאוד: שמים כפית בתוך שקית המלפפונים לפני שמכניסים אותה למקרר, והמלפפונים, כך מבטיחים לנו, אינם נרקבים במשך שבוע ואולי אפילו שבועיים. הרבה אנשים דיווחו שהם ניסו זאת וזה אכן עובד, אבל איך נדע אם זו באמת הכפית שעושה את "הקסם" או גורם אחר? ואולי במקרה אותם אנשים פשוט קנו מלפפונים עמידים במיוחד? או שאנשים שזה לא עבד אצלם לא טרחו לפרסם זאת? אין ברירה אלא לבצע ניסוי מבוקר.

קנינו (הרבה) מלפפונים וגם כמה עגבניות, כדי לדמות את סביבתה של מגירת ירקות מצויה. חילקנו את המלפפונים לקבוצות של חמישה, והנחנו קבוצה אחת בשקית עם כפית מתכת, קבוצה שנייה בשקית עם שלוש כפיות מתכת, שלישית בשקית עם סכין מתכת, רביעית בשקית עם כפית פלסטיק, חמישית בשקית בלי עזרים נוספים, ואת הקבוצה השישית לא הכנסנו לשקית כלל. את כל הקבוצות הכנסנו למקרר עם העגבניות, וחזרנו על הניסוי בשלושה מקררים ברחבי מכון דוידסון.

עונת המלפפונים במכון דוידסון. כך נראו קבוצות המלפפונים השונות בתחילת הניסוי | צילום: ד"ר יונת אשחר וד"ר נעם לויתן
עונת המלפפונים במכון דוידסון. כך נראו קבוצות המלפפונים השונות בתחילת הניסוי | צילום: ד"ר יונת אשחר וד"ר נעם לויתן

השוואה בין הקבוצות השונות תוכל לומר לנו אם הגורם לטריות המתמשכת של המלפפונים הוא הכפית, החומר שממנו היא עשויה, או אולי פשוט העובדה שהמלפפונים נמצאים בשקית. השקית עם שלוש כפיות נועדה לבדוק אם יש פה אפקט של מינון: אולי יותר כפיות משמעותן טריות לזמן ארוך יותר. חזרנו על הניסוי בשלושה מקררים כדי להפחית את הסיכוי לקבל תוצאות מוטות בגלל השפעות שלא קשורות לניסוי. למשל, ייתכן שמלפפון מסוים הגיע אלינו כשהוא נראה בסדר אבל כבר מתחיל להירקב מבפנים, אבל לא סביר שזה יקרה באותה קבוצה בדיוק בכל שלוש החזרות.

ועכשיו, לתוצאות:

בשבוע הראשון לא קרה הרבה. בסופו באחד המקררים המלפפונים שהיו מחוץ לשקית נראו קצת מקומטים ויבשים, אבל עדיין אכילים. כל השאר נראו בסדר גמור.

לאחר שבועיים, המלפפונים ששהו ללא שקית בכל שלושת המקררים נראו מקומטים ורכים, מאוד לא מעוררי תיאבון. אחד מהם גם החל להעלות עובש. מבין המלפפונים שהיו בתוך שקיות, אחד, בשקית עם סכין מתכת, היה רקוב ממש. כל השאר נראו טוב למדי, ולגבי רובם לא ניכר שעברו שבועיים מיום שניקנו.

המלפפונים שהיו מחוץ לשקית (למטה משמאל) וקבוצות אחרות עם הכפיות | צילום: ד"ר יונת אשחר וד"ר נעם לויתן
המלפפונים שהיו מחוץ לשקית (למטה משמאל) וקבוצות אחרות עם הכפיות | צילום: ד"ר יונת אשחר וד"ר נעם לויתן

אז מה קרה כאן?

נראה שההשפעה העיקרית הייתה של השקית, ללא קשר לכפיות מתכת או פלסטיק או לסכינים . רובם המוחלט של המלפפונים ששהו בשקיות סיימו את הניסוי בן השבועיים במצב טוב ויכלו להיכנס בשמחה לסלט. אלו שהיו במקרר ללא שקית נראו מסכנים בהרבה.

ישנן כמה סיבות לכך שמלפפונים בשקית שורדים טוב יותר. כפי שמסבירים באתר של מִנהל המחקר החקלאי. הטמפרטורה הנמוכה במקרר גורמת לפגיעות מיקרוסקופיות בקליפת המלפפון. דרך פגיעות אלו המלפפון מאבד מים, דבר המוביל להתרככותו. בנוסף, גורמי מחלה כמו חיידקים או פטריות יכולים לחדור למלפפון דרך הפצעים ולהוביל לרקבונו. שמירת המלפפונים בשקית מונעת התייבשות ומעלה את הלחות בסביבת המלפפונים –המלפפונים בשקית בהחלט היו רטובים יותר מאלו שהושארו חשופים.

כמו כן, מלפפונים מחוץ לשקית במקרר עלולים להיחשף לגז אתילן שנפלט מהעגבניות. אתילן הוא הורמון צמחי טבעי, שפירות רבים מייצרים כאשר הם מבשילים. בהיותו גז, הוא נפלט מהפירות הבשלים ומשפיע גם על פירות אחרים בסביבתם, גורם להם להבשיל, וגם להתקלקל אם הם כבר בשלים. זו הסיבה שהנחה של פרי בשל פולט אתילן – כגון בננה או מלון – לצד אבוקדו לא בשל יכולה לזרז את הבשלתו. חשיפת מלפפונים לאתילן גורמת להם להתרכך, לעתים לשנות את צבעם ולפגיעה כללית באיכותם.

לעומת השפעת השקית, הניסוי שלנו לא הצליח לאמת את השמועה שכפית מתכת היא זו ששומרת על טריות המלפפונים. אמנם אנשים רבים דיווחו שהטריק "עבד להם", אבל ייתכן שלפחות אצל חלקם, השקית היא זו שבאמת עשתה את העבודה. אם לפני כן הם היו מניחים את הירקות ישירות במגירה של המקרר, עכשיו הייתה להם סיבה להשאיר אותם בשקית, ולהוסיף לה כפית. השקית, מתברר, הייתה החשובה יותר.

אם כך, המלצתנו היא: שימו את המלפפונים בתוך שקית במקרר. את הכפיות אפשר לשמור לקפה. כמו כן, כדי לשמור על המלפפונים עוד יותר כדאי לעשות כמה דברים שלא עשינו בניסוי שלנו: להסיר את שאריות הפרחים שמחוברות אליהם, לשטוף אותם היטב אם הם מלוכלכים, ליבש היטב ואז לעטוף את כל קבוצת המלפפונים במגבת נייר שתגן עליהם מעודף לחות ולהכניסה למקרר בתוך שקית.

20 תגובות

  • ישראל

    אחסןן מלפפונים

    ראשית, מלפפונים צריך לאחסן בטמפרטורת החדר ולא במקרר, וכדי לשמור עליהם טריים, צריך רק לעטוף אח ד אחד בניילון נצמד. נכון גם לגבי קישואים וחצילים.

  • ‪dina

    קיבלתי בבית תוצאות אחרות!

    חזרתי על הניסוי בבית מספר פעמים, והיה הבדל משמעותי מאוד בין המלפפונים שאוחסנו בשקית + כפית, לעומת אלה שאוחסנו בשקית ללא כפית. כל הגורמים האחרים היו קבועים. מה יכולה להיות הסיבה?

  • מלינה דיין

    הטייה בניסוי

    למה לא בדקתם עם שקית רשת? או עם מגבת/נייר? ניסוי קצת לוקה בחסר הייתי אומרת. עם שקית רשת המלפפונים נשמרים טוב מאוד מנסיון שלי

  • מוטי

    ריח הגויאבה

    אם כבר אתם בעניין שמירת פירות וירקות, אני מציע לכם לבדוק מה הדרך הכי יעילה לשמור גויאבות בתוך הבית, מבלי לגרום לחיכוכים :)
    באופן מפתיע גיליתי שעטיפתן בנייר אלומיניום (באופן גס, לא חייב להיות הרמטי) מונע את הפצת הריחות, וניתן לדור עימן במטבח אחד. מומלץ לכל מי שאוהב גויאבות וגם את בן/ת זוג/תו.

  • אהוד

    מלפפונים בתוך מגבת בתוך שקית ניילון

    כך נהגנו לשמור את טריות המלפפונים . מלפפונים בתול מגבת בתוך שקית ניילון .

  • אמציה איל

    תירס מהונדס

    התירס המיובא מאמריקה להאבסת בעלי חיים (מזה שנים רבות) הוא תירס מהונדס. זה לא פורסם בעיתונות ולא בפירסומים מקצועיים. כול סוגי בעלי החיים לא הראו סימני מחלה ולא ידוע ולו על מקרה אחד של בעית בריאות בבני אדם שצרכו את בשרם . הגיע הזמן שתערכו דיון רחב בנושא.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיונת אשחר

  • יעקב קטרון

    איחסון מלפפונים ושאר ירקות

    שנים רבות-רבות אנחנו מאחסנים את הירקות במגירת הירקות שבמקרר בשקיות נפרדות, אבל לא סתם שקיות. יש שקיות מיוחדות לדבר, ואפילו כאלה שמיוצרות בארץ, אך אינן נמכרות כבר כאן וחבל. לשקיות הללו קראו XTEND. חיפשתי ומצאתי תחליפים באתרים שונים בחו"ל.השקיות עושות את העבודה היטב. לא משנה לי אם הן נושמות מבפנים החוצה, או מבחוץ פנימה, העיקר שהירקות נשמרים יבשים והכי טריים שאפשר. מי שמקמץ, או מתעצל, או מחפש תירוץ אחר - מומלץ לעטוף את הירקות בעיתון, כל סוג ירק בנפרד (אולי זה גם יותר כשר?.....?)

  • אני רק שאלה

    האם לקשור את השקית?

  • טובה ב.

    שקיות פלאסטיק

    בהמשך להמלצתכם לאחסן במקרר בשקית פלאסטיק- ידוע כי תהליך הפיכת הפלאסטיק הקשיח לדק ורך, כדי שאפשר יהיה לייצר ממנו את השקית, מייצר חומרים רעילים. באחרונה התגלה שהחומרים הרעילים האלה חודרים למזון שבתוך השקית. לא ברור לי הרקע המדעי של הפרסומים האלה, שייחסו לזה השפעות נוראיות.לכן ברצוני לשאול כאן, האם זה נכון ? תודה.

  • דניאל

    ואולי בכלל מומלץ לשים בקופסה?

    לאור הנזק הרב של שקיות פלסטיק (לדוגמא ניתן לקרוא https://davidson.weizmann.ac.il/online/sciencepanorama/%D7%94%D7%97%D7%9...), ניתן לשמור על הסביבה ולקבל אפקט דומה ע"י שמירה בקופסת פלסטיק רב פעמית

  • מיכל.

    קופסת פלסטיק, ונייר מגבת

    קופסת פלסטיק, ונייר מגבת ממוחזר (שהרבה יותר מתאים למשימה מנייר מגבת רגיל), זה השילוב שעובד אצלנו בבית. ועוד טיפ - מספיק להניח שכבת נייר מגבת כפולה על קרקעית הקופסא, ואין צורך לעטוף את המלפפונים בנייר המגבת. מגן על המלפפונים מפני ריקבון גם שבוע ועשרה ימים. במידת הצורך, אם שכבת הנייר הפכה לחה מידי אפשר פשוט להחליף אותה (אם כי ככל שמתארך הזמן, המלפפון עלול לשנות את טעמו, גם אם הוא נשאר מוצק). אגב, אותו טיפ עובד נהדר גם עם קישואים (שבדר"כ רגישים ומרקיבים הרבה יותר מהר ממלפפונים).

  • נועה

    גזרים

    יש שיטה המיועדת לגזרים. לקטום את החלק הרחב יותר לפני שמכניסים למקרר. הטריות נשמרת לפחות פי שניים זמן אם לא למעלה מזה

  • נועה

    ושכחתי לומר, בתוך שקית ורצוי

    ושכחתי לומר, בתוך שקית ורצוי כהה כנראה

  • לביא ביגמן

    עוד תימוכין לתוצאות

    אמנם לא נחשפתי לכפיות הוויראליות, אך כבר שנים שאני מקפיד לאחסן מלפפונים בתוך שקית במקרר (בלי כפית). המלפפונים שלי אכן מחזיקים מעמד למעלה משבוע דרך קבע.
    אציין, כי אני חושב שחשוב להקפיד לא לקשור את השקית. קשירת השקית כנראה תוביל ללחות מוגברת ולריקבון מואץ.
    אפקט השקית אצלי תקף גם לגבי פלפלים ועגבניות, אשר מבלים במקרר שלי ירק ירק בשקיתו. האפקט גם אינו תלוי ברשת השיווק בה הירקות נקנו. נפלאות דומות מצאתי גם לגבי חסה: ניקוי מיטבי של חסה, ייבושה ןשמירתה בתוך שקית מרופדת במגבת או נייר מגבת, מאריכה את איכות החיים של החסה עד לחודש ימים (!)

  • מדען מתחזה

    הניסוי הזה לא שווה כלום

    אם לא שמתם קבוצת ביקורת של מלפפונים בתוך שקית עם כפיות פלאסיבו.

  • אוראל

    אמנם אתה צוחק, אבל הם באמת

    אמנם אתה צוחק, אבל הם באמת שמו כפיות פלאסיבו (חד פעמי)

  • אדם

    אם אני מבין את מה שכתוב כמו שצריך...

    אז גם לשים את העגבניות בתא נפרד יעשה את אותו האפקט

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיונת אשחר

    לא בהכרח - כי במקרר יש גם דברים אחרים

    וסביר שהשקית יותר אטומה מאשר המגירה.

  • יעל מההרים

    עונת המלפפונים

    והנה זכו גם המלפפונים שנכנה "עונת מלפפונים" דוקא עונה שלא קורה בה דבר.