השבוע הירח יזכה בשלל תארים: הוא יהיה מלא, כחול, סופר-ירח ובליקוי. למה הכוונה? ומה באמת אפשר לראות?

ירח מלא

ירח מלא מתרחש פעם בחודש עברי או מוסלמי (או פעם ב-29.5 ימים) כאשר הירח נמצא בצד המנוגד לשמש, ולכן צופה מכדור הארץ רואה במלואו את החלק המואר.

ירח כחול

ירח כחול מתרחש אחת למספר חודשים ומציין חודש לועזי (בן 30 או 31 ימים) שבו נראים שני ירחים מלאים. כידוע, החודשים הלועזיים (ינואר, פברואר, וכו׳) שנקבעו בלוח השנה היוליאני ובהמשך בלוח הגרגוריאני שאנו משתמשים בו כיום, אינם קשורים בירח אלא בשמש, ולכן ייתכן שירח מלא ייראה פעמיים באותו חודש לועזי. מכיוון שב-2 בינואר הירח היה מלא, ב-31 בינואר הוא יהיה מלא שוב. כמובן שהירח לא ישנה צבעו לכחול.

סופר-מון

סופר-מון הוא תופעה נדירה יותר. מכיוון שמסלול הירח סביב כדור-הארץ הוא אליפטי ולא מעגלי, לעיתים הוא קרוב יותר לכדור הארץ ולעיתים רחוק יותר ממנו. סופר-מון מתרחש כאשר הירח המלא נמצא בנקודה הקרובה ביותר לכדור-הארץ (אפוגיאה). כאשר הירח קרוב יותר, הוא נראה גדול ובהיר יותר ומכאן מקור השם סופר-מון. אבל ההבדל במרחקים של הירח אל הארץ בנקודה הקרובה והרחוקה ביותר זניח למדי ועומד על כ-40 אלף ק"מ (כעשירית המרחק לירח), כך שהירח יהיה גדול ב-14 אחוז בלבד כאשר הוא בשיא הקִרבה אל הארץ. רוב הציבור שאינו צופה בירח בדרך קבע יתקשה להבחין בהבדל.

כל הסיפור הוא הבדל של כ-14 אחוז - מרשים, אבל כשרואים רק ירח אחד די קשה להבחין בפער | צילום: Shutterstock
כל הסיפור הוא הבדל של כ-14 אחוז - מרשים, אבל כשרואים רק ירח אחד די קשה להבחין בפער | צילום: Shutterstock

ליקוי ירח

ליקוי ירח מתרחש כאשר הוא נכנס לצלו של כדור-הארץ. מסלול הירח מוטה בכחמש מעלות ביחס למישור התנועה של הארץ סביב השמש, כך שלרוב, כאשר הירח מלא, הוא חומק מעל או מתחת לצלו של הארץ ונראה לנו במלואו. אבל בערך פעמיים בשנה, הירח המלא חוצה את מישור התנועה של הארץ. בזמן זה כדור-הארץ חוסם את אור השמש והירח מחשיך למספר שעות. בניגוד לירח הכחול ולסופר-מון, ליקוי ירח הוא תופעה מרשימה לתצפית, ורואים בה כיצד צל הארץ מתקדם במהירות על פני הירח עד שהוא מכסה את כולו. הירח אינו משחיר בצל הארץ אלא מקבל גוון אדום, בגלל שרק קרני שמש אדומות מצליחות לעבור דרך אטמוספרת הארץ ולהאיר אותו. לכן הוא מכונה לפעמים "ירח-דם". שווה להישאר ערים בלילה כדי לצפות בליקוי ירח מלא! לצערנו, ליקוי הירח הנוכחי ייראה במלואו רק מאוסטרליה ודרום מזרח אסיה ואילו בישראל נוכל לראות רק את סיומו של הליקוי ויהיה מאד קשה להבחין בו בעין בלתי מיומנת.

לסיכום, גם אם ההתרגשות התקשורתית רבה בעקבות התקבצות האירועים האלו בלילה אחד, אין בה הרבה להציע לחובבי הירח הישראלים. עם זאת, תמיד מומלץ להסתכל על הירח, להבחין בהבדלים בין לילה למשנהו, לצפות בו בטלסקופ, ולדמיין איך זה יהיה לדלג בין המכתשים בכבידה החלשה, שהיא רק שישית מזו של כדור הארץ.

7 תגובות

  • יגאל

    ירח אדום אתמול בשעה 0300 .תאריך 20/6

    nv vvxcr/

  • אנונימי

    ntr7k

    ftk

  • אלחנן

    מתי ניתן יהיה לצפות בירח?

    מה השעה המדוייקת?

  • דוד

    אלחנן, ניתן לצפות בירח הלילה

    אלחנן, ניתן לצפות בירח הלילה מזריחתו לקראת ארבע ורבע עד חמש ורבע בבוקר. הירח יהיה כמעט מלא, ואכן גדול מהרגיל - אבל ממש במעט ויהיה קשה להבחין בכך. את ליקוי הירח לא נוכל לראות מישראל בכלל אלא רק מדרום מזרח אסיה ואוסטרליה.

  • הלל

    אבל יש ירח ענק שרואים

    יש ערבים בהם הירח נראה ממש ענקי ביחס למצב הרגיל, אז אם זה לא הקרבה שלו אלינו, מה זה?

  • דוד

    כאשר הירח נמצא קרוב אל האופק

    כאשר הירח נמצא קרוב אל האופק הוא באמת נראה גדול במיוחד, אבל זוהי רק אשליה שנוצרת מקרבתו לעצמים כמו בתים ועצים שגודלם מוכר למוח שלנו. אם תצלם את הירח המלא כאשר הוא נראה ״גדול״ סמוך לאופק, ותצלם אותו כאשר הוא גבוה בשמים, ותשווה את שתי התמונות, תראה שגודלו הזוויתי הינו שווה.

  • אופטימוס פריים

    הקרבה שלו לכדור הארץ + השלב

    הקרבה שלו לכדור הארץ + השלב של הזריחה/שקיעה שלו