האתגרים הניצבים בפני הממשלה החדשה מחייבים עבודה משותפת של המשרדים להצבת החינוך המדעי-טכנולוגי בראש סדר העדיפויות הלאומי

כניסתן של שתי שרות חדשות לממשלה – שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון ושרת המדע, הטכנולוגיה והחדשנות אורית פרקש-הכהן – היא הזדמנות להתבונן על המשרדים החיוניים האלה. רגע לפני שהן פוצחות בתוכניות עבודה, ראוי להתבונן על חשיבות הקשר ועל שיתוף הפעולה ההדוק שחייבים להיות ביניהן.

שרת החינוך היקרה: בעשורים האחרונים, ובפרט בתקופת הקורונה, למדנו רבות על השונות והיצירתיות המרתקות הקיימות בנו. הן מביאות לידי כך שאין, ולא יכול להיות, שביל חינוכי אחד המתאים לאוכלוסייה כולה. התנסויות שיהיו "חווית מפתח" עבור אחד, לא בהכרח יגעו באחר. מכאן נובע שחברה המעוניינת לאפשר התפתחות ושגשוג לאוכלוסייה הטרוגנית ורחבה ככל האפשר, חייבת ליצור בתוכה הזדמנויות חינוכיות כמה שיותר מגוונות.

בהתאם לכך, התפקיד, המטרות והתהליכים המרכזיים של מערכת החינוך צריכים להיבנות מחדש. הגיעה השעה לעצב מחדש את כל מרכיבי המערכת, באמצעות בחינה מחדש של שאלות היסוד: מיהם הלומדים ומיהם המורים של ימינו? היכן, מתי וכיצד מתרחשת למידה אופטימלית? מה באמת נכון וחשוב ללמד, ובעיקר – למה? כדי להצמיח לומדים פעילים, יצירתיים ואמיצים, שיודעים ליצור שיתופי פעולה חדשניים, גמישים ובני קיימא, אנו זקוקים למערכת חינוך שתדגים זאת בהתנהלותה.

את ההזדמנויות הרלוונטיות והנכונות ביותר בגישה הזאת, יודעים אנשי החינוך והתלמידים עצמם לפתח ביחד. הקשיבי להם. סמכי עליהם. תני להם לפרוח. הם לא יאכזבו.

שרת המדע, הטכנולוגיה והחדשנות היקרה: תחומי משרדך חיוניים לקידומה של מדינה מצליחה ודמוקרטית. גם במקרה הזה, במהלך משבר הקורונה למדנו על בשרנו עד כמה הם חשובים לבריאותנו ולאיכות חיינו, באופן הכי מוחשי שיש. הם פועלים כמנועי הצמיחה המרכזיים בכל תחום, כבסיס יכולתה של חברה לחקור, לפתח וליצור ידע ותוצרים עבור עצמה ועבור חברות אחרות שמנהלות איתה קשרים.

חברה שמוותרת על השקעה מתמדת במחקר ובפיתוח חדשניים של מדע וטכנולוגיה, פוגעת פגיעה אנושה ביכולתה לפתח שירותי בריאות, תעסוקה, חינוך וביטחון מתקדמים לאזרחיה. קיומם של מומחים בתחומים האלה, בצד הבנה אזרחית רחבה של חשיבותם, חיוניים לקיומם של משק ותרבות משגשגים ומובילים בעולם המתקדם של המאה ה-21.

יש בידינו כיום יכולות מדעיות וטכנולוגיות חסרות תקדים. אליהן מתלווים גם גם אתגרים רבי עוצמה. חברה שמבקשת לקבל החלטות מושכלות ושקולות על הדרכים הטובות ביותר להתמודד איתם, ובכלל זה במה, כיצד וכמה עליה להשקיע לקידום יכולותיה, חייבת תשתית איתנה וצומחת של ידע ומקצוענות מדעית-טכנולוגית. בלעדיה אנו עלולים להפקיר את גורלנו בידיהם של קנאים, שרלטנים ובעלי אינטרסים. במדינה המתהדרת בהיותה אומת הסטרט-אפ, הגיע הזמן שמשרדך יזכה למקום המרכזי הראוי לו.

חברה שרוצה להתמודד עם האתגרים חייבת לשלב הזדמנויות חינוכיות עם תשתית מדעית וטכנולוגית. חינוך מדעי-טכנולוגי | איור: Blue Planet Studio, Shutterstock
חברה שרוצה להתמודד עם האתגרים חייבת לשלב הזדמנויות חינוכיות עם תשתית מדעית וטכנולוגית. חינוך מדעי-טכנולוגי | איור: Blue Planet Studio, Shutterstock

שילוב כוחות חיוני

מכאן נובעת החשיבות הקריטית של שיתוף הפעולה ביניכן, לקידום החינוך המדעי-טכנולוגי. בחברה דמוקרטית, השואפת לשגשוג, חיוני להנגיש לכולם את החינוך המדעי-טכנולוגי, החל ברמת ההשכלה הבסיסית המשותף לכולם וכלה בהעצמת מומחים בתחומים האלה.

לצערנו, ניסיון העבר מוכיח שמשרדי הממשלה מתקשים לעבוד במשותף, בעיקר כשמדובר בנושאים שיש לאזן בהם בין אידיאולוגיות, תפיסות וסדרי יום שונים לבין עובדות, נתונים וממצאים. חיוני, אך לא פשוט, לשלב יחד ידע מדעי-טכנולוגי, חינוך, כלכלה ופוליטיקה, להבין את היחס בין סיכונים לבין תועלת ולקבל החלטות מושכלות ומקצועיות.

כאנשי חינוך שמיישמים מדי יום את התפיסה הזאת, אנו מאמינים בכן ועומדים לרשותכן לקדם את ההזדמנות הייחודית שבידיכן להציב במשותף את החינוך המדעי-טכנולוגי בראש סדרי העדיפויות הלאומי. בלי זה, החברה הישראלית כולה תינזק. בפראפרזה על דבריו של ברכט במחזה "חייו של גלילאו": לא נוכל למנוע את המדע והטכנולוגיה מההמון, ולהמשיך לקרוא לעצמנו מדינה מתקדמת.

עכשיו תורכן.

0 תגובות