אגודל שלישי - מה זה עושה? מה מרחיק עכבישים? גלאי רדיואקטיביות מדויק והפטריות שהוציאו את הצמחים מהים

מה חדש?

• אגודל שלישי - מה זה עושה?

• מה מרחיק עכבישים?

• גלאי רדיואקטיביות מדויק

• הפטריות שהוציאו את הצמחים מהים

• זבובים אניני טעם

אגודל שלישי – מה זה עושה?

בשנת 2018 פיתחה סטודנטית לאמנות מבריטניה, כחלק מפרויקט לימודי נושא פרסים, אביזר שקיבל את הכינוי "אגודל שלישי", המורכב על כף יד בצד הנגדי לאגודל המקורי. בהמשך היא הוזמנה לשתף פעולה עם קבוצת חוקרי מוח מלונדון במטרה לבחון איך האגודל הנוסף משפיע על המוח.

החוקרים בחנו נבדקים שאומנו לבצע פעולות יומיומיות עם האגודל במשך חמישה ימים, וסרקו את מוחם. הם גילו כי במוח הנבדקים נוצרו מסלולים עצביים ייעודיים עבור האגודל החדש. בתוך כך, המסלולים העצביים האחראיים על האגודל הביולוגי נחלשו. המחקר החדש מדגים פעם נוספת את גמישותו הרבה של המוח האנושי ואת יכולתו להסתגל לשימוש באיברים רובוטיים המגבירים את היכולות המוטוריות של הגוף. עם זאת, החוקרים מדגישים שיש להתחשב בכך שהאביזר עלול להשפיע לרעה על התפקוד הרגיל של המסלולים העצביים הקיימים.לקריאה בהרחבה (באנגלית)

האגודל השלישי בפעולה, קרדיט: Dani Clode

מה מרחיק עכבישים? ריח של נמלי אש

חוקרים מקנדה הניחו למשך 12 שעות נייר סופג באתרי פעילות של נמלי אש אירופיות, נמלי לזיוס שחורות ונמלי קמפונית מערבית. לאחר מכן הניחו את הניירות, או נייר ביקורת, בתא הצדדי של מתקן ובו שלושה תאים, שבאמצעי מביניהם היה עכביש. לאחר מכן בחנו כמה עכבישים נשארו בתאם, כמה עברו לתא הרחוק מריח הנמלים וכמה דווקא התקרבו אליו. הניסוי התמקד בארבעה מיני עכבישים מסוכנים לאדם: אלמנה שחורה, כדורית גדולה, עכביש הצלב והמשפכן Eratigena agrestis. החוקרים מצאו כי לריח של נמלת האש הייתה ההשפעה הרבה ביותר: שלושה ממיני העכבישים העדיפו באופן מובהק להתרחק ממנו, ורק  ההעדפה של עכביש הצלב לא הייתה מובהקת מספיק. החוקרים מציינים כי ייתכן שיהיה אפשר להשתמש בריח הנמלים לייצור תכשירים דוחי עכבישים.

למאמר המלא (באנגלית):

נמלת אש - דוחה העכבישים של העתיד?, shutterstock

גלאי רדיואקטיביות מדויק

גלאי הרדיואקטיביות הקיימים אינם מדויקים במיוחד. הם מסוגלים לזהות שחומר רדיואקטיבי נמצא בסביבתם, אך לא להצביע על מקומו המדויק. צוות פיזיקאים גרעיניים משוודיה מצא פתרון אפשרי לבעיה, באמצעות גלאי שמסוגל לאתר חומרים  רדיואקטיביים בדיוק של כארבעה סנטימטרים, והחוקרים מקווים להתקדם בעתיד לדיוק של סנטימטר אחד.

עקרון הפעולה של הגלאי מבוסס על כך שבהתפרקות רדיואקטיבית נפלטים קרני גאמא ונייטרונים. מדידת הזמן שנדרש לקרניים להגיע לכמה גלאים מאפשרת לשער היכן נמצא החלקיק שפלט אותן. כותבי המאמר מעריכים שגלאי כזה יוכל לסייע גם בהתמודדות עם אסונות גרעיניים דוגמת פוקושימה וצ'רנוביל, על ידי איתור מדויק של הנשורת הרדיואקטיבית.

למאמר המלא (באנגלית)

הפטריות שהוציאו את הצמחים מהים

כל הסימנים מעידים שהחיים בכדור הארץ התחילו בים. לפני מאות מיליוני שנים הגיחו מהים ראשוני הצמחים, אבותיה של כל הצמחייה היבשתית כיום. הם היו פשוטים מאד ודומים במידה רבה לטחב, אך למרות זאת הצליחו להתגבר על אתגרים אדירים, כגון יובש וחשיפה לקרינה על-סגולה חזקה.

מחקר חדש מעלה את ההשערה שהצמחים הראשונים, ולכן גם צאצאיהם הקיימים כיום, חייבים את הצלחתם לשיתוף פעולה עם פטריות. גם כיום, רוב מוחלט של הצמחים משיגים חומרים חיוניים כמו אמוניה הודות לפטריות המקיימות איתם סימביוזה הדדית. החוקרים חקרו טחב שקרוב לאב הקדמון המשותף האחרון של צמחי היבשה, והגיעו למסקנה שכבר ראשוני הצמחים הכילו חלבון שמטרתו היחידה היא העברת חומרים מזינים לפטרייה הסימביוטית שלהם. בלעדיו הצמח לא קיים את שיתוף הפעולה, דבר שפגע מאוד בהתפתחותו. שיתוף פעולה כזה בין יצורים היה כנראה מה שאיפשר את ראשית החיים על פני היבשה, שכן בלי צמחייה קשה לראות איך היו מתקיימים חיים על היבשה.

למאמר המלא (באנגלית)