תניני ענק שאכלו דינוזאורים, כלבי דינגו שגדלו לפתע, בלון גדול בחלל ואיך עושים CT למומיות?

רוצים לקבל את חדשות המדע ישירות לנייד?
הצטרפו למהנשמדע בוואטסאפ או בטלגרם

מה חדש?

• קורונה בבעלי חיים אחרים

• תניני הענק הקדמונים
  • בלון בחלל
  • הידבקות חוזרת בקורונה
  • ברבורים תוקפניים
  • אפריקה נקייה מפוליו
  • CT למומיות
  • כלבי הדינגו הגדולים

קרני לייזר בחלל

הקולטן ACE2 הוא חלבון שנמצא על פני המעטפת של תאים שונים בגוף שלנו. אליו נקשר נגיף SARS-CoV-2, הגורם למחלת קוויד-19, וכך הוא חודר אל התאים. כדי שהקישור יהיה מוצלח הקולטן צריך להכיל במבנה שלו רצף מסוים של 25 חומצות אמינו. במחקר חדש, צוות חוקרים בינלאומי רצה לבדוק אם גם בבעלי חיים אחרים הרצף הזה מתקיים, דבר שיכול להעיד על יכולת קישור טובה של הנגיף לקולטן. הם ניתחו מאגרי מידע גנטיים והשוו את רצף חומצות האמינו בקולטן ה-ACE2 בין בעלי חיים שונים. מהממצאים עלה שהרבה מינים בעלי יכולת קישור גבוהה נמצאים גם בסכנת הכחדה חמורה, בינהם קופי אדם כמו אורנגאוטנים, גורילות וגיבונים ממינים מסוימים. גם יונקים כמו הלוויתנים האפורים ומיני דולפינן נמצאו עם יכולת קישור גבוהה. חיות מבויתות, לעומת זאת, נמצאו עם יכולת קישור בינונית או נמוכה לנגיף. החוקרים  סיווגו את בעלי החיים על פי יכולת הקישור שלהם לנגיף במאמר ומקווים שהמידע יוכל לעזור לנו להגן מפני המגיפה גם על בעלי החיים. לקריאה בהרחבה (באנגלית)

סיווג בעלי החיים על פי רמות יכולת הקישור של הנגיף לקולטן, Matt Verdolivo/UC Davis

תניני הענק הקדומים

דיינוסוכוס (Deinosuchus), הוא זוחל מסדרת התנינאים שחי לפני כ-75 עד 82 מיליון שנים בצפון יבשת אמריקה. אורכו היה כשל אוטובוס - יותר מעשרה מטרים - הוא שקל 8.5 טונות והיו לו שיניים עצומות. הזוחל הענק שוכן המים נהג לצוד דינוזאורים יבשתיים גדולים למאכל. השרידים הראשונים של הדיינוסוכוס התגלו בשנות ה-50 של המאה ה-19, ומאובנים נוספים שנמצאו לאורך השנים עזרו לשחזר את מבנהו באופן חלקי. במחקר חדש ניתחו חוקרים מארצות הברית מאובני דיינוסוכוס חדשים שנאספו  ממערב טקסס, חשפו פרטים נוספים בנוגע לאנטומיה שלו והשלימו עוד קצת את הפאזל. לטענת החוקרים, ממצאי המחקר מראים כי למרות השם שניתן לו, "תנין הטרור", הדיינוסוכוס היה כנראה קרוב יותר לאליגטורים. "הדגימות החדשות שבחנו חושפות טורף ביזארי, מפלצתי, עם שיניים בגודל של בננות", אמר ד"ר קוסט (Cossette) ממובילי המחקר. מבנה הגולגולת היה שונה מאוד מזה של תנין אך גם מזה של קרוב משפחתו האליגטור, והיא הכילה שני חורים גדולים בחלקו העליון של חוטם רחב, שתפקידם נותר בגדר תעלומה. לקריאה בהרחבה (באנגלית)

איור של דיינוסוכוס תוקף דינוזאור, spl

בלון בחלל

סוכנות החלל האמריקאית נאס"א הודיעה כי בכוונתה לשגר מאנטארקטיקה טלסקופ חדשני באמצעות בלון ענק, שרוחבו 150 מטרים. משימתו המרכזית של הטלסקופ היא לצלם בתלת ממד את ה"עריסה הקוסמית" המצויה בגלקסיית שביל החלב, ומורכבת  מערפיליות וענני גז גלקטיים. ענני הגז הגלקטיים הם מוקד עניין חשוב לאסטרונומים, שכן שם נוצרים כוכבים חדשים. הבנת התהליכים המובילים ליצירת כוכבים תוכל לשפוך אור על האופן בו נוצרה מערכת השמש שלנו. בריאיון לאתר מכון דוידסון מסביר מהנדס המעבדה להנעה סילונית בנאס"א ,חוזה סילס, כי הבחירה באנטארקטיקה נועדה למקסם את זמן התעופה של הטלסקופ. "אנו רוצים לנצל את מערבולת האוויר הארקטית, שהיא דפוס רוחות מעגלי המקיף את הקוטב במהלך הקיץ הארקטי ונמשך כארבעה שבועות. הזרם הזה יאפשר לנו טיסה ארוכה בהרבה ממה שיכולנו לעשות במקומות אחרים"

הידבקות חוזרת בקורונה

אתמול דיווחו חוקרים מהונג קונג על מקרה מאומת ראשון של אדם שנדבק מחדש בנגיף SARS-CoV-2, הגורם למחלת COVID-19. האיש נדבק בנגיף לראשונה במרץ, לקה בתסמינים קלים שנעלמו במהרה, ושוחרר מאשפוז באפריל לאחר שתי בדיקות עוקבות שיצאו שליליות לנגיף. ארבעה וחצי חודשים לאחר שהחלים, חזר האיש להונג קונג מטיול בספרד והתגלה שוב כחיובי לקורונה. הפעם הוא לא סבל מתסמינים כלשהם עד שהחלים. החוקרים קבעו את הרצף הגנטי של הנגיפים שהדביקו אותו במרץ ובאוגוסט ומצאו שאלו נגיפים שונים. כלומר מדובר בהידבקות חוזרת ולא בנגיף שנותר "חבוי" בגופו. היום דווח בתקשורת בעולם על שני מקרים מאומתים נוספים של הידבקות חוזרת בקורונה: בהולנד ובבלגיה.
מקרים בודדים אלו אינם סיבה לדאגה. אי אפשר להכליל מהם לגבי משך החסינות לנגיף באוכלוסייה הכללית ולגבי הסיכויים להידבק מחדש. מריון קופמנס, חוקרת נגיפים, אף ציינה שהידבקות חוזרת לא מפתיעה במחלות של מערכת הנשימה: "יודעים שאם נדבקת ההגנה היא לא לכל החיים, וזה מה שצפוי עם COVID-19. תהיה הגנה מהדבקות חוזרות, כשהשאלה היחידה היא לכמה זמן היא תימשך". לכתבה המלאה באתר שלנו

ברבורים תוקפניים

ברבורים מפגינים תוקפנות רבה יותר לברבורים אחרים מאותו מין ביולוגי, מאשר לעופות אחרים.
חוקרים מאנגליה רצו להבין טוב יותר כיצד ההתנהגות האלימה של ברבורים משפיעה על עופות מים אחרים במהלך החורף. המחקר התמקד בשני אגמים קטנים בדרום-מערב אנגליה ובסקוטלנד, שעופות מים מגיעים אליהם בעונת החורף. החוקרים עקבו מרחוק, באמצעות מצלמות רשת, אחרי שלושה מינים של ברבורים: ברבור שר, ברבור קטן וברבור מצוי. הם גילו ש-80 אחוזים מכל ההתנהגויות האלימות של הברבורים שנצפו הופנו כלפי ברבורים מאותו מין ביולוגי. כמו כן, תקריות אלימות בין בני אותו המין היו תכופות יותר מתקריות עם ברבורים ממינים אחרים או עם עופות מים אחרים. החוקרים משערים שפרטים מאותו המין מתחרים זה עם זה על משאבים, כגון מזון או מחסה, יותר מאשר עם מינים אחרים שצרכיהם שונים, ולכן רוב סכסוכים פורצים בינם לבין עצמם. ממצא זה מפריך את ההשערה של אנשי שמירת הטבע, שאוכלוסיית הברבור הקטן השוהה בחורף בבריטניה מצטמצמת בשנים האחרונות בגלל תחרות עם מיני הברבורים האחרים. מחקרים עתידיים יצטרכו למצוא את הגורמים האמיתיים לצמצום האוכלוסייה. לקריאה בהרחבה (באנגלית)

ברבורים אגרסיביים, קרדיט: WWT
ברבורים אגרסיביים, קרדיט: WWT

אפריקה נקייה מפוליו

אתמול הכריז ארגון הבריאות העולמי כי אפריקה נקייה מזני הבר של נגיף הפוליו, לאחר ארבע שנים שבהן לא תועדו ביבשת התפרצויות של המחלה. למעט שתי מדינות בדרום-מרכז אסיה, פקיסטן ואפגניסטן, הנגיף הגורם לשיתוק ילדים מוגר מהעולם. פירוש הדבר שלמעלה מ-90 אחוז מאוכלוסיית העולם חיים באזורים שבהם הודבר הנגיף באמצעות חיסונים. "הדברת נגיף הפוליו באפריקה היא אחד מההישגים הגדולים של בריאות הציבור בזמננו ומקור השראה לכולנו במלאכת הדברת הפוליו בכל העולם," הצהיר ד"ר טדרוס אדהנום גברה-יסוס (Ghebreyesus), יו"ר ארגון הבריאות העולמי. ההצהרה הזאת מגיעה פחות משנה לאחר ההכרזה על הדברת זן שני מתוך שלושה של הנגיף באוקטובר 2019.

CT למומיות

המצרים הקדמונים נהגו לחנוט את המתים שלהם ולהפוך אותם למומיות על מנת להבטיח להם חיים טובים לאחר המוות. יחד עמם נחנטו לעתים קרובות גם בעלי חיים. על מנת ללמוד ולחקור את המומיות האלו יש לפרום את התכריכים, תהליך שיכול לפגוע בשלמות הגופה. כעת, חוקרים מאוניברסיטת סוונסי שבווילס השתמשו בטכנולוגיית סריקה מתקדמת, microCT, ומיפו מומיות של שלושה בעלי חיים שונים, חתול, נחש וציפור, בנות אלפי שנים חיות מבלי להסיר את התכריכים. המיפוי אפשר לחוקרים לזהות את המין המדויק של בעלי החיים ואת סיבת המוות שלהן. הם למדו שהחתול החנוט היה גור בן מספר חודשים בלבד ושהוא מת כתוצאה מחנק. מפרקתו של הנחש היתה שבורה ובפי הונחו מינרלים מיוחדים שככל הנראה עזרו לתהליך השימור. החוקרים מקווים שהשיטה החדשה תוכל לעזור להם ולחוקרים אחרים בעתיד להבין טוב יותר את המנהג העתיק הזה. לקריאה בהרחבה (באנגלית)

שלושת המומיות של החיות שנסרקו במחקר, קרדיט: SWANSEA UNIVERSITY

כלבי הדינגו הגדולים

כלבי הדינגו האוסטרליים הולכים וגדלים וייתכן שאנחנו, בני האדם, אחראים לכך.
החקלאים באוסטרליה רואים באוכלוסיית כלבי הדינגו איום על פרנסתם, מכיוון שהם טורפים חיות משק. על מנת לצמצם את אוכלוסיית הדינגו החלו בשנות ה-60 וה-70 לפזר בשטחי המחיה שלהם בשר מורעל. בשנים האחרונות הבחינו חוקרים שבאזורים מסוימים ביבשת כלבי הדינגו נהיו גדולים יותר, וחשדו כי השינוי בגודלם התרחש בגלל החשיפה לרעל לאורך השנים. הם שיערו שנתחי הבשר המורעל לא הצליחו להרוג את כלבי הדינגו הגדולים ביותר, כך שהם שרדו בשעה שקטנים מהם מתו. כדי לבדוק את השערתם דגמו החוקרים 500 גולגולות דינגו שנאספו משלושה אזורים שנחשפו לרעל במשך 60-50 שנה, ומאזור נוסף שבו השימוש ברעל נאסר. על פי אורך הגולגולת אמדו החוקרים את מסת הגוף של החיה. ממצאי המחקר הראו שבאזורי ההרעלה מסת הגוף של כלבי הדינגו עלתה עם הזמן יותר ב-9-6 אחוזים, לעומת זאת, באזור שבו לא השתמשו ברעל מסת הגוף נותרה ללא שינוי. החוקרים חושבים שייתכן שהשימוש ברעלים ובחומרי ההדברה משפיע על האבולוציה באוכלוסיות הבר, ולכן עלול להשפיע על המאזן האקולוגי בטבע. לקריאה בהרחבה (באנגלית)