תאי גזע, כרומוזומי מין, וחבצלות ים. המחקרים החדשים של השבוע - בחירת העורכים

מה חדש?

  • תאי הגזע הלא נכונים

  • הקשר החדש-ישן בין חבצלות ים לאלמוגים

  • כרומוזום המין המיוחד של נברן השדות

תאי הגזע הלא נכונים

אחד האתגרים העיקריים במחקר בתאי גזע עובריים הוא איך ליצור את התנאים המתאימים לגידול התאים, ולשמור על הפוטנציאל שלהם להפוך לכל סוג של תא, בתהליך הקרוי "התמיינות". רבים מהמחקרים בתחום התמקדו בתאי גזע של עכברים, מאחר שקל להשיג אותם, ועל כך מבוסס חלק ניכר מהידע שלנו על התפתחות יונקים בכלל ובני אדם בפרט. 

אולם מחקר חדש בתחום תאי הגזע העובריים מצא הבדלים מהותיים בהתפתחות ובהתמיינות של תאי גזע אנושיים לעומת אלה של עכברים. החוקרים מצאו שתי מולקולות שמשפיעות על תהליך ההתמיינות של תאי גזע אך משפיעות אחרת על תאים של בני אדם ושל עכברים. אצל העכברים הן שומרות על פוטנציאל ההתמיינות הרחב של תאי הגזע העובריים, אבל אצל בני אדם השפעתן הפוכה - הן מאיצות את תהליך ההתמיינות. המחקר מדגיש את ההבדלים בין מינים ביולוגיים שונים ומעלה שאלות נוקבות בנוגע לחקר תאי גזע באמצעות חיות. ייתכן שמחקרים שנעשים כיום על תאי גזע של בני אדם על בסיס מידע שהושג מעכברים סובלים משגיאות מהותיות. לקריאה בהרחבה (באנגלית)
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1934590921001582

 

הקשר החדש-ישן בין חבצלות ים לאלמוגים

לפני כ-540 מיליון שנה, בעידן הפלאוזואיקון, אלמוגים גדלו לעיתים קרובות על חבצלות ים, קרובות משפחה של כוכבי ים. אולם לפני כ-252 מיליון שנה התרחשה ההכחדה ההמונית הנרחבת ביותר בהיסטוריה של כדור הארץ, הכחדת פרם-טריאס, ואיתה הסתיימה הזוגיות של השניים. כל מה שידוע עד היום על מערכת היחסים הזו מגיע ממאובנים בלבד. דגימות חדשות שנמצאו בקרקעית הים סמוך ליפן מראות לראשונה שקשר כזה קיים גם כיום, אך בין חבצלות ים אחרות ליצורים אחרים ממחלקת האלמוגים: שושנות ים והפִּרְחָנִיתָאִים חסרי השלד. "אי אפשר להבין מערכות אקולוגיות מהעבר בלי הבנה עמוקה של מערכות מקבילות בעולם המודרני", מסבירים החוקרים במאמר. בזכות הגילוי הם מקווים שיוכלו לענות על שאלות רבות בנוגע למערכת היחסים המרתקת הזאת. לקריאה בהרחבה (באנגלית): https://bit.ly/3bnvBqQ

בתמונה: שיתוף פעולה בין חבצלות מים ואלמוגים, מתוך המאמר: Zapalski et al., Palaeogeogr. Palaeoclimatol. Palaeoecol., 2021

 

כרומוזום המין המיוחד של נברן השדות

המין (זוויג) של אדם נקבע על ידי הכרומוזומים שקיבל מהוריו – וכך הדבר אצל כל היונקים. לנקבה יש שני כרומוזומי מין מסוג "X" ולאב יש כרומוזום X אחד ועוד כרומוזום זכרי, "Y". למעט מקרים מיוחדים, כשיונק מקבל כרומוזום X מאמו וכרומוזום X מאביו, יקבע מינו כנקבה, ואם קיבל כרומוזום X מאמו וכרומוזום Y מאביו, יהיה זכר. עם זאת, בביולוגיה תמיד ישנם יוצאים מן הכלל.
נברן שדות מהמין Microtus oregoni הוא מכרסם קטן החי בצפון אמריקה. בשונה מיונקים אחרים, ואף מנברנים אחרים, אין לו כרומוזום Y בכלל. לזכרים של נברן זה יש שני כרומוזומי X, שאחד מהם הוא יורש מהאם ואת השני מהאב. לנקבות לעומת זאת יש רק כרומוזום X אחד. במחקר חדש, נתגלה שהגנים שבעבר היו ממוקמים על כרומוזום ה-Y ככל הנראה עברו לאחד מכרומוזומי ה-X במהלך האבולוציה. כך נוצרו שני סוגים של כרומוזומי X: אחד שמועבר רק מזכרים לזכרים, כמו כרומוזום Y, ואחד שנמצא גם אצל זכרים וגם אצל נקבות. זהו מנגנון ייחודי להורשת מין, שלא נמצא באף יונק אחר.

למאמר (באנגלית): https://science.sciencemag.org/content/372/6542/592

בתמונה: נברן שדות צילום: © Patricia Teague

 

2 תגובות

  • חנן רוזן

    כרומוזומי המין של נברן השדות

    קראתי רק את החומר בעברית.
    ממנו הבנתי שלנקבות הנברנים יש רק סוג אחד של כרומוזומי מין, ולזכרים - שניים.
    בדיוק כמו אצל כל היונקים האחרים.
    רק שמשום מה אתם מתעקשים לקרוא לכרומוזום הזכרי של הנברנים בשם X.
    למה שלא תקראו לו Y, כמו שמקובל בכל חיה אחרת?

  • אני

    שם הכרומוזום נובע מהצורה שלו,

    שם הכרומוזום נובע מהצורה שלו, לא החלטה שרירותית.
    כנראה שהכרומוזום עדיין נראה כמו X אפילו אם נמצא רק אצל זכרים.