קרפדות רעילות באוסטרליה, הגנטיקה של הכלבים, הירחים של שבתאי ומגן הקרינה של דובוני המים. מחקרים חדשים

רוצים לקבל את חדשות המדע ישירות לנייד?
הצטרפו למהנשמדע בוואטסאפ או בטלגרם

המכרסם האוסטרלי שטורף את הקרפדה הרעילה

קרפדת הקנים (Rhinella marina) היא אחת המינים הפולשים המזיקים ביותר ביבשת אוסטרליה. כעת, חוקרים מאוסטרליה גילו שהרקאלי - מכרסם גדול שחי בגדות נהרות - מצליח להרוג ולאכול את הקרפדות, למרות שהן רעילות מאוד ולמינים המקומיים אין אמצעי הגנה נגדן. החוקרים גילו שהרקאלי הוציאו מהחזה של הקרפדות את הלב והכבד ואכלו אותם, מבלי לנגוס בעור הרעיל. למעשה, הרקאלי למדו לאכול רק את "החלקים הטובים" של הקרפדה, מבלי לגעת בכלל בחלקים הרעילים. החוקרים מקווים שאוכלוסיות אחרות של הרקאלי אחרים יוכלו ללמוד את השיטה מהחולדות וכך אולי יצליחו לצמצם את מספרן של הקרפדות הפולשות. לקריאה בהרחבה (באנגלית) לחצו כאן.

קרפדת הקנים (Rhinella marina)
הקרפדה Rhinella marina | מקור: shutterstock

חתולים הם לא כל כך קרים ומנוכרים כמו שחשבנו

לחתולים יצא שם של יצורים קרים ומנוכרים - אולי שלא בצדק. במחקר חדש, בחנו חוקרים את הקשר בין חתולים לבעליהם בצורה דומה לזו שבה פסיכולוגים בודקים את הקשר בין תינוק להוריו, ומצאו שדפוסי ההיקשרות של תינוקות נראים גם אצל החתולים. בניסוי השתתפו 79 חתלתולים בני כמה חודשים עם בעליהם, ומתוכם הצליחו החוקרים לסווג 70 חתלתולים לסוג היקשרות מסוים. כשחזרו על הניסוי עם חתולים בוגרים, שנחשבים ליותר עצמאיים, התוצאות היו דומות. "ככל שאנחנו לומדים יותר על חתולים, כך אנחנו רואים שהם יצורים חברתיים ושקשרים חברתיים מאוד חשובים להם", אמרה קתרין ויטלה, מובילת המחקר. לקריאה בהרחבה (באנגלית) לחצו כאן.

עד כמה הגנטיקה של הכלבים משפיעה על התכונות שלהם?

מחקר חדש מצא שתכונות ההתנהגות של גזעי כלבים שונים מושפעות במידה רבה מהגנים שלהם. החוקרים השוו בין מידע התנהגותי שנאסף על 14 אלף כלבים גזעיים, מ-101 גזעים שונים, ובין מידע גנטי על הגזעים האלו ממחקרים קודמים. לפי המחקר, התכונות שמושפעות בצורה החזקה ביותר מהגנים הן תוקפנות כלפי זרים, נטייה לרדוף אחר ציפורים וחיות קטנות אחרות, והמידה שבה הכלב נוח לאילוף. "המתאם הגבוה מצביע על כך שאלו היו תכונות חשובות למגדלים, והם הרביעו את הגזעים בצורה שתחזק אותן", אומר אוון מקלין, שהוביל את המחקר. עם זאת, המחקר גם הראה שאפילו התכונות האלו לא נקבעו בלעדית על ידי הגנים: כשלושים או ארבעים אחוזים מהשונות בין הגזעים נבעו מהסביבה. לקריאה באתר שלנו לחצו כאן.

לכוכב הלכת שבתאי יש יותר ירחים מאשר לצדק

מהפך בשמיים! מהיום לכוכב הלכת שבתאי יש יותר ירחים מאשר לצדק! לאחר שחוקרים מארה"ב זיהו עוד 20 ירחים של שבתאי, מספר הירחים שלו עומד על 82, לעומת 79 של צדק, רובם כמובן קטנים למדי, בקוטר של קילומטרים אחדים, ורחוקים ממנו מאוד - הרחק מחוץ למערכת הטבעות המוכרת. החוקרים סבורים שבהם נוצרו מהתפרקות של ירחים גדולים יותר, עקב התנגשויות בין ירחים או פגיעות של גורמים חיצוניים כמו שביטים או אסטרואידים. והבונוס: כל אחד יכול להציע שמות לירחים שהתגלו, אם כי על פי הכללים הנוקשים. לידיעה המלאה (כולל קישור לתחרות קביעת השמות) לחצו כאן

משתייכים לשלוש קבוצות, 17 בכיוון הפוך, שלושה בכיוון הרגיל. הירחים שהתגלו | איור: מכון קרנגי

מגן הקרינה של דובוני המים

דובוני מים הם חיות זעירות שמפורסמות בזכות עמידותן לתנאים קיצוניים. הדובונים מסוגלים לשרוד חשיפה לקרינה מייננת בזכות חלבון מיוחד, Dsup, שמגן על ה-DNA שלהם מפני נזקי הקרינה. החלבון אף הצליח להגן על תאי אדם בתרבית מפני קרינת רנטגן. חוקרים מארצות הברית גילו שהחלבון מגן על התאים באמצעות קישור ל-DNA שלהם ויצירת מגן המונע את שבירת החומר הגנטי בעקבות הקרינה. החוקרים סבורים שהממצאים שלהם יאפשרו לפתח בעתיד תאים של חיות ובני אדם עמידים יותר, שישרדו זמן רב יותר. בתמונה: דובון מים בתלת מימד, אילוסטרציה. לקריאה בהרחבה על המחקר (באנגלית) לחצו כאן.

לקריאה נוספת על דובוני מים והתכונות שלהם, באתר מכון דוידסון לחצו כאן.

דובון מים בהדמיית תלת מימד | מקור: shutterstock