חישוב התחזית על פי נדידת ציפורים, חקר הקטבים על פי חיידקים ימיים ולמה יש שיתוק בזנבם של כלבים?

1. עוצרים את בזבוז החשמל

בטח גם אתם תוהים איזה מכשיר צורך הכי הרבה חשמל בבית וכמה אתם משלמים על הפעלת המזגן ברוב שעות היום במהלך הקיץ החם. לחוקרים מ-MIT יש תשובה בשבילכם: באחרונה הם פיתחו מערכת חדשה שמאפשרת לעקוב אחר צריכת החשמל של כל המכשירים בבית. המערכת מורכבת מחיישני זרם ושדות מגנטיים שמורכבים על כבל החשמל הביתי, ולא מתחברים למכשירים עצמם. החיישנים בגודל של בול דואר ואין צורך בכבלים נפרדים עבורם.

כמה חיישנים המוצמדים במקומות שונים מודדים את השדה האלקטרומגנטי וכך המערכת אוספת נתונים ומחשבת את הזרם ואת המתח בכבל. המידע שייאסף יועבר לאפליקציה מיוחדת. כל מכשיר חשמלי שמופעל צורך חשמל בצורה קצת אחרת – למשל בזמן הדלקת המכשיר יש קפיצות קטנות של זרם ושל מתח. בעזרת הנתונים האלה אפשר להבין איזה מכשיר הופעל ולכמה זמן, ומתוך כך לחשב את צריכת החשמל של כל המכשירים, המערכות ואביזרי התאורה בבית.

מחירה של מערכת ביתית כזאת יהיה בין 20 ל-30 דולר, והתקנתה יכולה להוריד משמעותית את צריכת החשמל בבית ולהוריד את כמות גזי החממה הנפלטים מתחנות הכוח בעת ייצור החשמל.

2. חיידקים ימיים לחקר הקטבים

רובנו מתייחסים לשדה המגנטי של כדור הארץ כאל מובן מאליו, שהרי כך אנחנו מוצאים את דרכנו בעולם. מבחינתנו הצפון נמצא "למעלה" והדרום "למטה". אלא שהשדה המגנטי דינמי וכיוונו משתנה כל כמה מאות אלפי שנים, וכבר עתה הוא מתחיל לנוע ממקומו הנוכחי. חשיבותו לחיים בכדור הארץ אדירה – הוא מסנן חלק גדול מהקרינה שמגיעה מהחלל וכך מגן עלינו, על בעלי החיים ועל הצמחים.

בניסיון להבין איך ייראה השדה המגנטי של כדור הארץ בעתיד, צריך לדעת איך הוא היה בעבר. עד עתה, הדרך היחידה לעשות זאת הייתה למצוא מינרלים מגנטיים בקרקע.

כעת, חוקרים רוסים מאמינים שהצליחו לגלות דרך נוספת. הם גידלו במשך שנתיים חיידקים שאחד מתוצרי הלוואי של נשימתם הוא הפרשה של ברזל מוצק - החיידקים הפרישו מגנטיט, גיאוטיט והמטיט בגבישים גדולים שבהם יש מידע על כיוון השדה המגנטי. החיידקים האלה אינם ייחודיים אלא קיימים בקרקעית הים בכל מקום.

בסלעים שנוצרו לפני מיליוני ומיליארדי שנים קיימים צברים של מינרלים דומים, ואם אכן המקור שלהם הוא בפעילות חיידקית, כמו שהחוקרים חושבים, אפשר יהיה לדעת מהו כיוון השדה המגנטי בתקופה שבה נוצרו הסלעים ולייצר תיעוד רציף לאורך השנים.

3. היד של לוק סקייווקר

סוכנות DARPA האמריקאית (Defense Advanced Research Projects Agency) הודיעה שלקראת סוף שנת 2016 תציע למכירה יד תותבת רובוטית חדשה בשם LUKE, ראשי תיבות של Life Under Kinetic Evolution (ואי אפשר לפספס את הקישור לסדרת סרטי "מלחמת הכוכבים" שבהם ללוק יש זרוע ביונית).

ליד החדשה יכולת תנועה משופרת יחסית לזרועות הקיימות היום, שמתקבלת מפעולתם של מנועים המותקנים בה ומעניקים לה עשר דרגות חופש. התוצאה היא שליטה מדויקת בתנועות הזרוע כולה, המאפשרת לאחר אימון להגיע למיומנות של אחיזה בביצה בלי שהיא תישמט או תישבר.  תנועת הזרוע הרובוטית מותאמת אישית לכל מטופל והיא נעשית באמצעות כמה מערכות הכוללות כפתורי לחיצה או EMG, כלומר אלקטרודות לקריאת פעילות השרירים.

מערכת השליטה המורכבת של הזרוע הרובוטית אמורה לשפר את תפקודם של קטועי יד עם קטיעה באזור הכתף שיכולת השליטה שלהם בתותבות מוגבלת יותר מזו של אלה שידם נקטעה מתחת לכתף.

4. מדוע מופיע שיתוק בזנב של כלבים?

שיתוק הזנב הוא תסמונת נדירה, שמופיעה בעיקר אצל כלבי עבודה גדולים כמו פוינטר, ביגל, לברדור וכלבי ציד למיניהם. לרוב השיתוק מתפתח ללא סיבה נראית לעין והוא מסב לכלבים כאב, אך נעלם בתוך כמה ימים או שבועות ללא צורך בהתערבות רפואית. ממצאים ראשוניים מתוך מחקר חדש שנערך באוניברסיטת אדינבורו שבסקוטלנד יכולים לשפוך אור על הסיבות להיווצרות הבעיות בתפקוד שרירי הזנב.

צוות המחקר התמקד ב-38 מקרים של זנב משותק והשווה את נתוניהם ל-86 מקרי ביקורת של כלבים שלא סבלו מהשיתוק. המקרים שנחקרו היו של כלבים מאנגליה, סקוטלנד, ויילס וצפון אירלנד. בעלי הכלבים מילאו שאלון שנתן לחוקרים תובנות לגבי הרגלים ואורח חיים שיכולים להסביר מדוע חלק מכלבים לוקים בשיתוק ואחרים מוגנים מפניו.

ממצאי המחקר הראו שכלבים שחיים באזוריים צפוניים סבלו משיתוק בזנב יותר מאשר כלבים שחיו באזורים דרומיים. החוקרים גם מצאו קרבה משפחתית מסוימת בין הכלבים החולים, מה שמצביע על גורם גנטי שיכול להיות הסיבה למחלה.

מחקר בקנה מידה כזה עדיין לא נעשה אצל כלבים, והחוקרים מקווים שהמידע החדש שהתגלה יעזור למצוא טיפול לכלבים הסובלים.

5. ציפורים נודדות לחיזוי משטר הרוחות

מהירות הרוח מעל פני האוקיינוס חיונית להבנת האינטראקציה בין האוקיינוסים לאטמוספרה, ומאפשרת חיזוי מזג אוויר מדויק ואמין. כיום מודדים רוחות באמצעות לווינים או מצופים המפוזרים בנקודות שונות לאורך החוף, אך התוצאות לא מספיק מדויקות ואמינות. מחקר חדש מצא שציפורים הנודדות ברחבי האוקיינוס יכולות לעזור לשפר את המדידות, באמצעות ניטור לוויני (GPS) של מסלול הנדידה שלהן.

חוקרים מיפן חיברו לציפורים ימיות מסוג יסעור ואלבטרוס מכשיר GPS קטן, ששידר להם את מיקום הציפור בכל כמה דקות. ציפורים אלו ידועות ביכולות הנדידה המופלאות שלהן, והן יכולות לנוע מאות ואף אלפי קילומטרים ללא אף נחיתה על פני הקרקע. מנתוני ה-GPS יכלו החוקרים לקבוע את מהירות הציפורים ביחס לקרקע ולחשב את מהירות הרוח. יתכן מאוד ולא רחוק היום בו אלפי ציפורים יצוידו במכשירי GPS ויספקו לחזאים נתונים כדי לייצר תחזית מדויקת ואמינה.