ציפורי ים שנמשכות לריח הפלסטיק, מצב ההכרה שלנו בשינה, דפים רבי-הדפסה ועוד

1. הירח הגדול ביותר מאז שנולדתם (אם אתם צעירים מהמדינה)

היום בערב, ה-14 בנובמבר 2016 ייראה בשמי ישראל ירח גדול במיוחד, כפי שלא נראה מאז ינואר 1948. הירח המלא ייראה בהיר יותר ב-30 אחוזים וגדול יותר ב-14 אחוזים מאשר ירח מלא בדרך כלל.

הסיבה לכך היא שבלילה זה מתקיימות שתי תופעות בו-זמנית: הירח מלא, כלומר מואר כולו; נוסף על כך, הירח נמצא בנקודה במסלולו הקרובה ביותר לכדור הארץ. כל אחת מהתופעות האלה מתרחשת פעם בחודש, ושתיהן יחד מתרחשות בערך פעם בשנה. מכיוון שגם מסלול הירח משתנה עם הזמן, המרחק הקצר ביותר בין הירח לארץ משתנה גם הוא; היום המרחק הזה קצר במיוחד, ולא היה קצר כל כך כבר 68 שנה.

מומלץ להתבונן בירח עם זריחתו (מעט אחרי חמש בערב, בשעון ישראל), אז ניתן יהיה להתרשם מגודלו בשמים ביחס לעצמים שמסתירים את האופק, כמו בניינים ועצים. אתם מוזמנים לצפות, לצלם את ה-״סופר-ירח״ ולהעלות את התמונות בפוסט שלנו בפייסבוק.

2. דפים מתמחזרים

כולנו שמענו על דפים ממוחזרים, אך מה בנוגע לדפים שממחזרים את עצמם?

קבוצת חוקרים מסין מדווחת בכתב העת ACS Applied Materials and Interfaces על פיתוח סוג חדש של דפים, שאפשר להדפיס עליהם ולמחוק אותם כ-40 פעמים.

הפיתוח מתבסס על התרכובת טונגסטן חמצני, המוטמעת בדף והופכת כחולה כאשר פוגעות בה קרני VU. חשיפה סלקטיבית של הדף ל-UV יוצרת את ההדפסה עליו. שינוי הצבע נמשך שניות אחדות, ממש כמו הדפסה רגילה. הצבע נשאר על הדף, ודוהה רק כעבור כמה ימים של חשיפה לחמצן.

ומה אם רוצים למחזר את הדף מהר יותר? לפי המחקר, צריך רק לחשוף את הדף לאוזון (O3) או לחום, והצבע דוהה בתוך חצי שעה בלבד.

החוקרים מציעים לשלב את החומר בבגדים, וכך ליצור את הדור הבא של ביגוד מותאם אישית. בעזרת הטכנולוגיה, אנשים יוכלו לבחור סמל שונה שיופיע על חולצתם בכל פעם שייצאו מהבית.

קרני UV ליצירה ואוזון (O3) למחיקה | קרדיט: American Chemical Society

3. קרני הקול של החד-קרן

באוקיינוס הארקטי שוחה חד-קרן אמיתי, לווייתן חַדְשֵׁן, הנקרא גם נרוואל (Narwhal). ה"קרן" שלו היא בסך הכול חט, שן שמאל מוארכת הבולטת מפיהם של רוב הזכרים ומיעוט מהנקבות.

החט החזק והגמיש מגיע לאורך של 3 מטרים, והוא חלול ועשיר בעצבים. לא ברור למה הוא משמש; ייתכן שהוא עוזר לזכרים למשוך נקבות, והוא כנראה איבר חישה. כמו כל לווייתני השיניים, גם לנרוואל יש חוש מיוחד – איכּון הד (echolocation), המאפשר "לראות" באמצעות קול על פי ההד החוזר מעצמים בסביבה.

על פי מחקר שהתפרסם ב-PLOS ONE, איכון ההד של הנרוואל הוא המדויק ביותר משל כל הלווייתנים. החוקרים הקליטו בעזרת מיקרופונים מיוחדים את הקולות שהנרוואלים משמיעים בעת הניווט, שהם מעבר לטווח השמיעה של האדם. הם גילו שהנרוואלים מסוגלים למקד את צליליהם לאלומה צרה, כמו פנס, המאפשרת להם ליצור תמונה קולית של הסביבה ברזולוציה גבוהה במיוחד. יכולת זו מסייעת להם כנראה לנווט בים החשוך והקפוא שבו הם חיים.

אם תרצו, תוכלו לשמוע גם שיר שהקדישו לחצור המדהים הזה.

4. ההכרה נשמרת גם במצב של שינה עמוקה

מקובל לחשוב שהכרתנו נעלמת כשאנו שוקעים בשינה ללא חלומות. אך החוקרים ג"מ וינדט ועמיתים טוענים כעת שאין לכך הוכחה, וכי מצב של שינה ללא חלומות הוא מורכב בהרבה מכפי שחשבנו.

שינה ללא חלומות מוגדרת כחלק של השינה המתרחש בין אפיזודות של חלום. לדברי החוקרים, אפשר לחוות שינה ללא חלום בשלוש דרכים:

·         חוויות שאינן "עטופות" בתוכן כמו בחלום ואינן מתחברות לסיפור בעל רצף כרונולוגי כמו בשנת חלום.

·         חוויות תפיסתיות ותחושות גוף שאינן קשורות לחלום, כגון שמיעת שעון מעורר מתוך שינה.

·         מצבים "חסרי עצמי" וחוויות שינה חסרות תוכן – שבהן האדם מודע במידת-מה לכך שהוא ישן.

לתיאוריה חדשה זו עשויות להיות השלכות פליליות. אם שינה ללא חלומות אינה כרוכה בהכרח בחוסר מודעות, יש לשקול מחדש מה מעמדם של פשעים שבוצעו מתוך שינה – כגון רצח. בעבר נטען שאחריות פלילית אינה קיימת אם לאדם אין חוויה, תפיסה או יחסי גומלין עם הסביבה, אך המחקר הנוכחי מרמז שייתכן שאלו קיימים גם בעת שינה ללא חלום.

5. למה עופות ים אוכלים פלסטיק? בגלל הריח

מדענים גילו כי פסולת פלסטיק בים מפיצה אותו הריח שמפיצות אצות, וכנראה מושכת אליה עופות ים רעבים.

חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה חקרו מה יש בפלסטיק שמושך עופות ימיים לאכול אותו, והשוו בין חלקיקי פלסטיק חדשים ובין חלקיקי פלסטיק ששהו בים במשך שלושה שבועות.

החוקרים גילו שהשהות בים מעניקה לפלסטיק ריח הדומה לריחן של אצות מרקיבות, שמקורו בתהליכי פירוק בפלנקטון שנדבק לפלסטיק. ריח זה מושך בעלי חיים רבים לאכול את הפלסטיק.

ממצא זה עשוי להסביר מדוע עופות ים רבים, כדוגמת האלבטרוס בעל חוש הריח המפותח, מתים עקב אכילת פסולת פלסטיק ימית. בשנים האחרונות אנו עדים לתמותה נרחבת של בעלי חיים ימיים, ובהם לווייתנים, צבי ים, ציפורי מים ודגים, בשל אכילת פלסטיק שנזרק לים. הממצא יכול אולי להסביר כיצד מגוון כה רחב של צרכנים טועה בין הטרף הטבעי שלו לבין פלסטיק. 

 

0 תגובות