אזור הנדיבות במוח, החיידקים שמועברים לצאצאים מהאם והחללית שתחקור את האסטרואיד

1. החלבונים הקדומים ביותר שזוהו עד כה
 

באתר ארכיאולוגי בצפון-מזרח ירדן, באזור אגן אזרק שנמצא 100 קילומטרים מעיר הבירה עמאן, נמצאו כלי צור קדומים שעליהם נמצאו חלבונים השייכים לבעלי חיים שאותם כנראה צדו תושבי המקום. הכלים נמצאו בשכבת קרקע שתוארכה ל-250 אלף שנים לפני זמננו, תקופה שבה לא היו בני אדם מודרניים אלא קרובי משפחה אבולוציוניים קדומים יותר.

במהלך שלוש עונות חפירה נמצאו כ-10,000 פריטי צור, שמתוכם החוקרים בחרו כמה עשרות פריטים שעליהם נמצאו סימני שימוש מובהקים. הם השתמשו בתמיסת אמוניה והפיקו מהצור חלבונים שהשתמרו בתוך חריצים מיקרוסקופיים, ואז השתמשו בנוגדנים שכל אחד מהם מגיב עם חלבונים שמקורם בקבוצות בעלי חיים מסוימות. בדך זו הם גילוי חלבונים שהגיעו מקרנפים, גמלים, בקר לא מבוית, סוסים, פילים ואף אריות.

אלה החלבונים הקדומים ביותר שזוהו עד כה בעולם, והחוקרים מקווים לשנות את התפיסה הרווחת שלפיה חומר ביולוגי אינו יכול לשרוד זמן רב כל כך.

 

2. כולם להוציא דפים:

 

ג'ייסון שיגה האמריקאי כותב ומאייר ספרי קומיקס חדשניים שבהם הקורא יכול לבחור את המשך העלילה. בספרים האלה יש חלקים נעים וסדרת חצים (שנראים כמו צינורות) שמובילים את הקורא מפריים אחד לאחר לאורך הסיפור.  

בסרטון מבית Numberphile מציג שיגה מחשבון מנייר שבנה. המחשבון מבצע פעולות חיבור של מספרים בינאריים, כלומר 0 ו-1. בדיוק כמו בספריו, שיגה משתמש במעין צינורות: אנחנו בוחרים את המספרים שברצוננו לחבר, והבחירות מובילות אותנו בתוך מבוך החצים שבו יש הוראות להפוך פיסות נייר. כל היפוך מחבר או מנתק צינורות בהמשך המסלול, שבסופו מקבלים תוצאה.

 

3. ביצים מחוזקות
 

ההגנה החיסונית הראשונה של צאצאי יונקים מפני דלקות וזיהומים מגיעה מהאם, המעבירה אליהם במהלך לידה טבעית מכלול מיקרואורגניזמים (מיקרוביום). מסיבה זו תינוקות הנולדים בניתוח קיסרי פגיעים יותר לסכנות אלה.

תופעה זו מתרחשת גם אצל מטילי ביצים, אך לא ברור מה המנגנון המאפשר אותה. הביולוגית סטייסי וייס (Weiss) מאוניברסיטת פיוג'ט סאונד שבוושינגטון משערת שההעברה של המיקרוביום נעשית במהלך ההטלה של הביצה מפתח הביב (Cloaca), איבר של מטילי ביצים המשלב את מערכת המין ואת מערכת העיכול. השערה זו מבוססת על מחקר שערכה ועסק בהבדלים בין המיקרוביום של זכרים ונקבות של לטאות, שבו מצאה מיקרואורגניזמים המונעים זיהומי פטריות בפתח הביב של הנקבה בלבד.

וייס בדקה גם את ההבדלים בשרידותן של ביצי לטאות שהוטלו בצורה טבעית לעומת ביצים שהוסרו בניתוח, ומצאה שהביצים שהוסרו בניתוח נמצאות בסיכון גבוה יותר להזדהם על ידי פטריות.

 

4. לגעת באסטרואיד
 

התכנית להסטת אסטרואידים (Asteroid Redirect Mission) של נאס"א התקדמה השבוע צעד נוסף לקראת מימוש, לאחר שהנהלת הארגון אישרה את הביצוע. עלותה של המשימה עלתה מ-1.25 מיליארד דולר ל-1.4 מיליארד דולר.

משימת החלל מיועדת לשיגור בשנת 2021, ומטרתה לבחון יישום טכנולוגיות חדשות באמצעות נחיתה על גבי אסטרואיד שנע במסלול קרוב-ארץ, הרמת סלע שקוטרו כשני מטרים והעברתו למסלול סביב הירח. אז יחל חלקה השני של התכנית, שבמהלכו אסטרונאוטים ישוגרו לחקור את הסלע בסביבת עבודה של מיקרו כבידה.

שמו של האסטרואיד שיהיה מטרת המשימה הוא 2008 EV5 והוא מסוג קרבונטי - מדענים מאמינים שהוא מורכב מיסודות נדיפים, ממים ומחומר אורגני, וזו הסיבה לכך שהוא מטרה מדעית נחשקת.

 

5. המוח הנדיב
 

החברה האנושית מבוססת על גילוי אמפתיה לצרכיו של הזולת ולמלא אותם באופן וולונטרי, אך עדיין לא ידוע מה המנגנון של ההתנהגות הזו. במחקר חדש זוהה אזור במוח שנעשה פעיל כשהנבדקים ביצעו פעולה שמיטיבה עם אחרים.

החוקרים הבריטים ביקשו מ-31 נבדקים למלא שאלון שדירג את רמת האמפתיה הכללית שלהם כלפי אחרים. לאחר מכן, הם התבקשו לשחק משחק שבמהלכו בחרו כמה פעמים באחד מבין שני סמלים מופשטים. בחירה בסמל אחד הובילה לסיכוי של 75 אחוז לקבלת ניקוד, ובחירה בסמל האחר הובילה לסיכוי של 25 אחוז לקבלת ניקוד. הנבדקים למדו לבחור בסמל שנתן סיכוי גבוה יותר לניקוד באמצעות ניסוי וטעייה. בתחילת כל משחק נאמר להם אם הם משחקים את המשחק למען עצמם או זוכים בנקודות לטובת אדם אחר.

פעילותם המוחית של המשתתפים נסרקה באמצעות מכשיר דימות תהודה מגנטית תפקודי (fMRI). נמצא שאזור מסוים במוח, הקרוי  sgACC (subgenual Anterior Cingulate Cortex) היה פעיל רק כשהנבדקים ידעו שהם תורמים את הנקודות שלהם לאנשים אחרים.

השוואת תוצאות הסריקה לדירוג האמפתיה שבשאלון הראתה התאמה בין דירוג גבוה יותר בשאלון ובין פעילות גבוהה יותר באזור במוח שהתגלה בסריקה, וגם למידה מהירה יותר של חוקי המשחק כשהנקודות ניתנו לאחרים. עורכי המחקר מקווים שחקר ה-sgACC  יוכל לקדם את ההבנה של תסמונות התנהגות לא חברתית.

0 תגובות