כשהאבולוציה מטפסת לגובה, מחקר תצפיתי ענק מאשש את בטיחותם של חיסוני קורונה, עוד שלושה ירחים לאוסף, דיכאון? גירוי חשמלי לחוט השדרה עשוי להציע תקווה חדשה והפסד שלך, הפסד שלי

• כשהאבולוציה מטפסת לגובה
  • מחקר תצפיתי ענק מאשש את בטיחותם של חיסוני קורונה
  • עוד שלושה ירחים לאוסף
  • דיכאון? גירוי חשמלי לחוט השדרה עשוי להציע תקווה חדשה
  • הפסד שלך, הפסד שלי

כשהאבולוציה מטפסת לגובה

בני האדם לא מותאמים לחיים בגובה רב. כשאנחנו עולים אל מעבר ל-2,500 מטרים הירידה בזמינות החמצן עלולה לגרום לנו בחילות, כאבי ראש ועוד. כדי להסתגל לגובה הגוף מייצר יותר תאי דם אדומים, שמכילים המוגלובין, החלבון קושר החמצן. מצב זה מעלה את הסיכון למחלות לב ולשבץ, ולכן אנשים שחיים לאורך זמן בגבהים נמצאים בסיכון גבוה יותר לבעיות אלו.

בכל זאת, יש קהילות שחיות בגובה של כ-4,000 מטר, למשל ברמות הטיבטיות ובהרי האנדים בפרו. מחקרים הראו שלטיבטים יש התאמות גנטיות לחיים בגובה, בין השאר מוטציה בגן EPAS1, שמאפשרת להם לנצל חמצן ביעילות בלי להעלות את כמות תאי הדם האדומים.

במחקר חדש, חוקרים מצאו מוטציה שונה באותו גן שנפוצה אצל אנשי האנדים. זוהי דוגמה לאבולוציה מתכנסת, התפתחות של תכונה דומה אצל שתי אוכלוסיות באופן בלתי תלוי. תושבי טיבט ותושבי האנדים ניצבו בפני אותה בעיה: איך לנשום ביעילות בתנאים של מחסור בחמצן. במהלך האבולוציה התפתח אצל שתי האוכלוסיות פיתרון כמעט זהה. לכתבה המלאה באתר.

חוקרים מצאו מוטציות שונה באותו גן שנפוצות אצל הטיבטים ואצל אנשי האנדים. הרי האנדים | Elysia Cook McDermott

מחקר תצפיתי ענק מאשש את בטיחותם של חיסוני קורונה

מאז שנת 2020 יותר מ-70 אחוזים מאוכלוסיית העולם קיבלו לפחות מנת חיסון אחת נגד COVID-19, ולרובם המוחלט של המחוסנים לא היו תופעות לוואי לאחר החיסון, או היו להם תופעות לוואי קלות בלבד. עם זאת, ככל שהחיסון ניתן ליותר אנשים כך עולה הסיכוי שיופיעו תופעות לוואי נדירות מאוד. כדי לגלות אותן ניתחו חוקרים דיווחים על תופעות חריגות אצל יותר מ-99 מיליון איש שהתחסנו נגד קורונה.

החוקרים התמקדו ב-13 תופעות חריגות הקשורות למערכת הלב והדם ולמערכת העצבים. רובן התבררו כלא קשורות לחיסון, ותוצאות המחקר גילו בעיקר תופעות שכבר מוכרות כקשורות לחיסוני קורונה.

בסופו של דבר המחקר הענק אישש את מה שכבר ידענו ממחקרים קודמים: יש לחיסוני הקורונה, כמו לכל חיסון, תופעות לוואי, אך תופעות הלוואי הרציניות שלהם נדירות ביותר. הסיכון ללקות בהן בעקבות מחלת COVID-19 גדול בהרבה מהסיכון בעקבות החיסונים. לסיכום, גם מחקר זה הראה שהחיסונים נגד קורונה בטוחים, ושהתועלת שלהם עולה על כל סיכון. לכתבה המלאה באתר.

יש לחיסוני הקורונה, כמו לכל חיסון, תופעות לוואי, אך תופעות הלוואי הרציניות שלהם נדירות ביותר. רופאה ממלאת מזרק בחיסון נגד קורונה | Shutterstock, Viacheslav Lopatin

עוד שלושה ירחים לאוסף

מדענים מארצות הברית גילו שלושה ירחים נוספים המקיפים את כוכבי הלכת המרוחקים במערכת השמש שלנו, שניים סביב נפטון ואחד סביב אורנוס. הם התגלו בתצפיות ממושכות בטלסקופים קרקעיים בצ'ילה ובהוואי. הירח שהתגלה סביב אורנוס הוא ה-28 של כוכב הלכת. קוטרו שמונה קילומטרים בלבד, והוא מקיף את כוכב הלכת שלו ב-680 ימי ארץ.

שני הירחים שהתגלו סביב נפטון גדולים קצת יותר. אחד בקוטר של כ-23 קילומטרים, ומשלים הקפה סביב כוכב הלכת בכתשע שנות ארץ. האחר בקוטר של כ-14 קילומטרים, ומקיף את נפטון אחת ל-27 שנות ארץ. עם גילוים עולה מספר הירחים המוכרים של נפטון ל-18. החוקרים מקווים כי הגילויים החדשים יזרזו פיתוח של משימת מחקר לאורנוס ונפטון, שעד כה עברה לידם רק חללית אחת, וויג'אר 2, במסעה בשולי מערכת השמש בשנות ה-80. לקריאה בהרחבה ולחדשות נוספות מהחלל

קוטרו שמונה קילומטרים בלבד, והוא מקיף את כוכב הלכת שלו ב-680 ימי ארץ. הירח ה-28 של כוכב הלכת אורנוס, מסומן בחץ | Scott Sheppard/Carnegie Science

דיכאון? גירוי חשמלי לחוט השדרה עשוי להציע תקווה חדשה

מליוני אנשים ברחבי העולם סובלים מדיכאון קליני, שגורם לחוסר אנרגיה, עייפות וחוסר הנאה מפעילויות אהובות, ואף עלול להוביל לאובדנות. הטיפולים הקיימים, מטיפול פסיכולוגי ותרופתי ועד לטיפול בנזעי חשמל ובחומרים פסיכדליים, אינם מתאימים או יעילים עבור כולם, ועלולים לגרום לתופעות לוואי קשות. מחקר חדש מציע דרך טיפול חדשנית ומרתקת: גירוי חשמלי של חוט השדרה. חוט השדרה, המשך ישיר של המוח, קשור קשר הדוק לתפקודים רגשיים. החוקרים במחקר הצמידו אלקטרודות לגבם של הנבדקים והעבירו זרם חשמלי ביניהן. הטיפול, שנערך 3 פעמים בשבוע במשך 8 שבועות, הראה תוצאות מעודדות: ירידה בתסמיני הדיכאון אצל המטופלים שקיבלו את הגרוי החשמלי, בעוד שאצל הקבוצה שלא קיבלה גרוי חשמלי לא היה שינוי. המחקר בוצע על מספר מצומצם של נבדקים, ונדרשים מחקרים נוספים על מנת לאשש את יעילות השיטה לאורך זמן. עם זאת, התוצאות המבטיחות מציעות תקווה חדשה לאנשים רבים הסובלים מדיכאון. לכתבה המלאה באתר.

ההחוקרים במחקר הצמידו אלקטרודות לגבם של הנבדקים והעבירו זרם חשמלי ביניהן. תמונה מהמחקר | Photo/Colleen Kelley/UC Marketing + Brand

הפסד שלך, הפסד שלי

רובנו נעדיף להימנע מהפסד, אך איך נרגיש כשאדם זר יפסיד? מחקר בחן את פעילות המוח של אנשים בעת משחק שבו יכלו להפסיד כסף של עצמם או של זר. הוא התמקד בשתי מערכות במוח: מערכת ההתקשרות, שבה מופרש אוקסיטוצין ומערכת התגמול שבה מופרש דופמין.

החוקרים בדקו בהדמיית fMRI את הפעילות המוחית של גברים בזמן משחק מחשב, שעוצב כך שטעות שלהם תגרום הפסד כספי להם או לאחר. לפני תחילת המשחק נתנו לחלק מהנבדקים אוקסיטוצין ולאחרים חומר המשמש לייצור דופמין. כשנבדק הצליח במשחק, הפעילות במערכת התגמול במוחו גברה, ואילו כשטעה והפסיד כסף היא פחתה, כך שהייתה מוטיבציה להצליח. אצל נבדקים שקיבלו קדם-דופמין לא היה הבדל בעוצמת הפעילות של מערכת התגמול כשהצליחו או טעו - הדופמין ביטל את הפער בפעילות המוח הקשור למוטיבציה לנצח. לעומת זאת, אוקסיטוצין לא שינה את תפיסת הרווח וההפסד אלא הגביר את הפעילות של אזור במוח הקשור להבנה של מצבים חברתיים ולאמפתיה, כך שהאדם נהיה רגיש יותר להפסד של זר.

המחקר מציג תמונה ראשונית ומרתקת של הקשר בין המערכות הללו במוח ובין התנהגות חברתית. למאמר המקורי (באנגלית).

החוקרים בדקו בהדמיית fMRI את הפעילות המוחית של גברים בזמן משחק מחשב, שעוצב כך שטעות שלהם תגרום הפסד כספי להם או לאחר. אילוסטרציה של אדם שהפסיד את כספו במכונת מזל | Shutterstock, antoniodiaz