גלימת ההיעלמות של הסרטנים, משיכה קטלנית, האמריקאים שיחזרו לירח וכלים עתיקים חושפים את סודות המומיות

מה חדש?

  • גלימת ההיעלמות של הסרטנים

  • משיכה קטלנית

  • האמריקאים שיחזרו לירח

  • כלים עתיקים חושפים את סודות המומיות

גלימת ההיעלמות של הסרטנים

לבעלי חיים רבים בים הפתוח יש גוף שקוף, שמסתיר אותם מעיניהם של טורפים. אבל העיניים שלהם, המכילות צבענים (פיגמנטים) כהים, אינן שקופות, ולכן חושפות אותם לסיכון. כדי להתמודד עם הבעיה הזאת, אצל סרטנאים (crustaceans) צעירים התפתחה אסטרטגיה מעניינת: שכבה מחזירת אור המונחת מעל הצבענים שבעין. השכבה מחזירת האור יוצרת זוהר בצבע המותאם לסביבת המחיה של הסרטן הצעיר. הזוהר מסתיר את העיניים, וכך מאפשר לבעל החיים להיות כמעט בלתי נראה.

מחקר בינלאומי חדש בהובלת חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון הצליח לפענח את המבנה של השכבה הזאת, וגילה כי היא עשויה מגבישי חומר מחזיר אור המאורגנים בצורה של כדוריות זעירות. המבנה הזה מאפשר להם להתאים את זוהר העין לסביבה בלי קשר לזווית שממנה מביטים בסרטן הצעיר.

פענוח המבנה של השכבה מחזירת האור פותח צוהר ליצירת חומרים אופטיים הבנויים ממולקולות אורגניות ויכולים להתאים את עצמם לתנאים המשתנים של הסביבה. למחקר. לכתבה באתר.


שכבה מחזירת אור המונחת מעל הצבענים שבעין, כדי להסתיר אותם. סרטנים שקופים | קשת שביט, אוניברסיטת בן גוריון בנגב

משיכה קטלנית

הנמטודה (תולעת נימית) הטפילית Steinernema carpocapsae תוקפת חרקים. היא אורבת להם כשהיא עומדת על זנבה ומזנקת על חרקים שעוברים לידה. הנמטודה נצמדת לקורבן שלה, חודרת לתוכו, והורגת אותו בעזרת חיידקים. לכן משתמשים בה להדברה ביולוגית.

בכנס שנערך לאחרונה בלאס וגאס הציגו חוקרים מאוניברסיטאות מיין וג'ורג'יה-טק ממצאים שמראים כי הנמטודה הטפילית מתבייתת לחרקים בעזרת חשמל סטטי שמצטבר עליהם בשעת מעופם, ונצמדת אליהם כמו שערות שנצמדות לבלון. החוקרים הניחו זבוב מת מעל משטח ובו הנמטודות הטפיליות. כשלא היה לו מטען חשמלי הנמטודות קפצו לכל עבר ורק אלה שבמקרה זינקו לכיוון הזבוב נצמדו אליו. אולם כשהחוקרים העניקו לזבוב מטען חשמלי, גם נמטודות שקפצו לכיוון הלא נכון נתפסו בשדה החשמלי ונצמדו אליו. הנמטודות הטפיליות מנצלות כנראה את התופעה הזאת כדי לייעל את יכולתן להתביית על חרקים מעופפים. למאמר המלא (באנגלית) למידע נוסף (באנגלית). 

סרטון המראה את הנמטודה נוחתת על קורבנה:

האמריקאים שיחזרו לירח

נאס"א הכריזה לפני זמן קצר על הצוות של משימת ארטמיס 2, המשימה המאוישת הראשונה שתטיס בני אדם סביב הירח מאז תוכנית אפולו. 

מפקד המשימה יהיה גרגורי ריד ויסמן (Wiseman) בן 47, שעשה משימה אחת לתחנת החלל הבינלאומית. טייס המשימה יהיה ויקטור גלובר (Glover), בן 46, גם הוא טס פעם אחת לתחנה הבינלאומית. מומחי המשימה יהיו כריסטינה קוך (Koch) בת 44, ששהתה בתחנת החלל כמעט שנה תמימה, וג'רמי הנסן (Hansen) - אסטרונאוט קנדי בן 47 שטרם טס לחלל. 

תוכנית ארטמיס יצאה לדרך בסוף 2022 עם שיגור הבכורה המוצלח של הטיל החדש SLS, שנשא חללית אוריון לא מאוישת למסע של 26 יום סביב הירח. ארטמיס 2 אמורה לטוס לחלל בעוד כשנתיים בחללית אוריון שתקיף את הירח, אך לא תנחת עליו. המשימה תסלול את הדרך לנחיתה מאוישת ראשונה על הירח מאז 1972, ככל הנראה ב-2026. כתבה על תוכנית ארטמיס. ראיון עם ג'יימס פרי, מראשי תוכנית ארטמיס.


ארטמיס 2 אמורה לטוס לחלל בעוד כשנתיים בחללית אוריון שתקיף את הירח. כעת נחשף צוות המשימה: מימין הנסן, מאחור גלובר, מלפנים וייסמן, משמאל קוך | צילום: NASA 

כלים עתיקים חושפים את סודות המומיות

המומיות של מצרים העתיקה מרתקות את העולם כבר שנים רבות. למרות המחקר הרב, לא ידוע כמעט דבר על תהליכי החניטה והחומרים ששימשו בו. עתה חוקרים ממצרים ומאירופה חשפו חלק מסודות המצרים הקדומים, כשעשו ניתוח כימי וארכיאולוגי של 35 כלי קיבול ששימשו לאחסון חומרי חניטה לפני כ-2,600 שנה.

על הכלים, שנמצאו בבית מלאכה לחניטה ובחדר קבורה בעיר המתים סַקַארָה שמצרים, היו כתובות הוראות שימוש (לדוגמה "חומר לראש" או "לייפוי העור") ותוויות עם שמות החומרים. אנליזה כימית חשפה את הרכב החומרים שהיו בכלים, כגון שמנים מעצים מחטניים, שעוות דבורים, אספלט מים המלח ואפילו שרף שמקורו ביערות הטרופיים של אסיה. הגילוי מקדם מאוד את הידע הקיים על תהליך החניטה המורכב, ועל קשרי הסחר שנדרשו כדי ליצור מומיות. למחקר המלא (באנגלית). לקריאה נוספת (באנגלית).


חוקרים ממצרים ומאירופה חשפו חלק מסודות החניטה של המצרים הקדומים. מומיה מצרית במוזיאון הוותיקן, TheRunoman, Shutterstock |  סרטנים שקופים, קשת שביט, אוניברסיטת בן גוריון בנגב

 

0 תגובות