היריקה הקטלנית של דג הצלף, התירס ומוצאה של תרבות המאיה, הנתיב המהיר לאסון אקלימי וקניבליות מהעבר הרחוק… מאוד

• היריקה הקטלנית של דג הצלף
  • התירס ומוצאה של תרבות המאיה
  • הנתיב המהיר לאסון אקלימי
  • קניבליות מהעבר הרחוק… מאוד
  • גבר, תתחסן לקורונה

היריקה הקטלנית של דג הצלף

לדג הצלף (Toxotidae) יש טכניקת ציד מרשימה ויוצאת דופן. הדג ניזון מחרקים יבשתיים שאותם הוא מפיל למים בעזרת סילון מים חזק ומדויק שהוא יורה מפיו. הדג חי קרוב לפני המים ואורב לחרקים שנמצאים על ענפים מעל המים. כשהוא מזהה חרק שנמצא במרחק של עד 2 מטר ממנו, הוא צולף לעברו סילון מים חזק שמפיל אותו.

קיימות שתי השערות מרכזיות שמנסות להסביר איך דג הצלף פולט מפיו את סילון המים החזק. לפי השערת הצינורית, הדג מצמיד את שתי עצמות הפה שלו וכך יוצר מעין צינור צר שמאפשר לו לפלוט מים החוצה, כמו שילדים יורים פיסות נייר קטנות דרך צינור חלול של עט כדורי. השערת תא הלחץ מציעה מנגד את האפשרות שהדג אוטם את פיו בעזרת שריר רך הפועל כשסתום, אוגר מאחוריו לחץ נוזלים גבוה ופולט אותו כמו שסיר לחץ משחרר אדים.

במחקר חדש צילמו חוקרים בקרני רנטגן דגי צלף משומרים ממינים שונים ובנו בטומוגרפיה ממוחשבת (סי-טי) מודל תלת-ממדי של עצמות הפה של הדג. בנוסף הם נעזרו בכמה סוגי צביעה של פה הדג כדי לחקור את מבנה השרירים והרקמות הרכות. מכאן הם הסיקו שהעצמות והרקמות הרכות של מיני דג הצלף שנבדקו אכן יוצרות צינורית דקה, כפי שהציעה השערת הצינורית. למאמר המקורי (באנגלית).

דג צלף Toxotidae יורק סילון מים | Jurgen Freund, Science Photo Library
לדג הצלף (Toxotidae) יש טכניקת ציד מרשימה ויוצאת דופן | צילום: Jurgen Freund, Science Photo Library

התירס ומוצאה של תרבות המאיה

תרבות המאיה במרכז אמריקה הגיעה לשיאה לפני כאלף שנה, אז יישבו בני המאיה אזורים נרחבים ששייכים כיום למקסיקו, גווטאמלה, בליז ועוד. לא הרבה היה ידוע על מוצאם ועל ראשית ימי הציוויליזציה שלהם. אך מראים החוקרים שאוכלוסיית המאיה כללה מהגרים  מדרום אמריקה ומרכזה, ושככל הנראה הם הביאו איתם את התירס.

החוקרים הצליחו להפיק DNA משלדים שנמצאו בבליז, ותוארכו ל-9,300 עד 3,700 שנה לפני זמננו. הם מצאו שלפני כ-5,600 שנה, המטען הגנטי של השלדים השתנה. המהגרים החדשים היו קרובים גנטית לאנשים בני ימינו שמוצאם בקוסטה ריקה ובקולומביה.

מחקר קודם הראה שהתזונה של בני המאיה החלה להשתנות בערך בתקופה הזאת. לפני 5,600 שנה התירס היה רק 10 אחוזים ממזונם, אך לפני 4,000 שנה התירס כבר הרכיב כ-50 אחוז ממנו. החוקרים משערים שהמהגרים הביאו איתם תירס בשלבים הראשונים של תירבות, ואת הידע הנחוץ לגידולו. במהלך הדורות הבאים התירס הושבח עוד, עד שהפך למזון העיקרי. לקריאה בהרחבה (באנגלית) ולמאמר המקורי (באנגלית).

KEITH PRUFER
החוקרים משערים שהמהגרים לשבט המאיה הביאו איתם תירס בשלבים הראשונים של תירבות. | צילום: KEITH PRUFER

הנתיב המהיר לאסון אקלימי

דו"ח עדכני של הפאנל הבין-ממשלתי בנושא שינוי האקלים (IPCC), מצביע על דרכים שיוכלו לצמצם את משבר האקלים שבו אנו נמצאים. בעוד העולם פולט יותר גזי חממה מאי פעם, ואנו נמצאים על הנתיב המוביל לאסון בדמות עלייה של 3.2 מעלות בטמפרטורה העולמית עד סוף המאה. אנחנו ניצבים על הנתיב המהיר המוביל לאסון אקלימי בשל אי-העמידה של מדינות העולם בהתחייבויותיהן", הזהיר מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש (Guterres). "המנהיגים וראשי הכלכלה שלנו משקרים. הם מבטיחים לעשות דבר אחד, אבל עושים אחר".
אך יש תקווה. אם נצמצם מחצית מהפליטות עד שנת 2030, נוכל לעמוד ביעדי הסכם פריז. 278 כותבי הדו"ח סקרו כ-18 אלף מאמרים מדעיים והגיע למסקנה שזה אפשרי, אך יידרשו שינויים דרמטיים בהתנהלותנו. הם פירטו שינויים בתחומי האנרגיה, התחבורה, המזון, תרבות הצריכה, התעשייה ותכנון הערים. בנוסף הם קוראים להגדיל באופן ניכר את ההשקעה הכספית בתשתיות ובטכנולוגיה ירוקה. עיקר האחריות מוטלת על ממשלות העולם, מקבלי ההחלטות וראשי הכלכלה.
לכתבה המלאה באתר, ולדו"ח המלא (באנגלית).

**תמונה של מפעל מזהם** צילום: Leonid Sorokin Shutterstock
אנו נמצאים על הנתיב המוביל לאסון בדמות עלייה של 3.2 מעלות בטמפרטורה העולמית עד סוף המאה. | צילום: Leonid Sorokin Shutterstock

קניבליות מהעבר הרחוק… מאוד

באי קנגורו שבאוסטרליה גילו חוקרים את הקניבלים הקדומים ביותר שנמצאו אי פעם: טרילוביטים בני 514 מיליון שנה שניזונו מבני מינם.

בימינו ידועים לא מעט מינים שמפגינים קניבליות: אכילה של בני מינם. למשל נקבות גמל שלמה ניזונות לא פעם מהזכר בתום ההזדווגות. הבעיה היא שקשה מאוד למצוא ראיות לקניבליות בעבר הרחוק, הפרהיסטורי.

בתור הקמבריון, שחל לפני 541 מיליון שנה, התפתחו לראשונה חיות רבות בעלות שריון, והסוג המוכר ביותר מביניהן היה הטרילוביטים (Trilobites). לצד בעלי השריון התפתחו גם טורפים המסוגלים לחדור שריונות קשים, שהיו לא פעם משוריינים בעצמם. אחד מהם הוא טרילוביט מהמין רדיליצ'יה רקס (Redlichia rex). החוקרים אספו מאובנים של טרילוביטים פצועים של רדילצ'יה רקס, ומאובני צואה שכללו שריונות מרוסקים של טרילוביטים. החוקרים משערים שטורפים קטנים יותר שחיו אז באזור ההוא לא היו מסוגלים לנפץ את השריון העבה של הטרילוביטים. מכאן הם מסיקים שככל הנראה טרילוביטים מהמין רדילצ'יה רקס נהגו לפצוע את שריונם של טרילוביטים אחרים, ביניהם בני המין שלהם, כדי לטרוף אותם. זוהי הראיה הקדומה ביותר לקניבליות המוכרת כיום למדע. למאמר המקורי (באנגלית).

: SINCLAIR STAMMERS / SCIENCE PHOTO LIBRARY
זוהי הראיה הקדומה ביותר לקניבליות המוכרת כיום למדע. | SINCLAIR STAMMERS / SCIENCE PHOTO LIBRARY

גבר, תתחסן לקורונה

מחקרים קליניים מראים שגברים שחלו בנגיף הקורונה סובלים לא פעם מליקויים בתפקוד מערכת המין ושהנגיף מגביר את הסיכון לבעיות זקפה ואין אונות ואף לירידה בספירת הזרע ובאיכותו. אצל חלקם הבעיות נמשכות גם אחרי שתסמיני המחלה האחרים כבר חלפו. שני מחקרים חדשים שנעשו על בעלי חיים מראים כי הנגיף מתרבה באשכים, פוגע במבנה האשך וגורם לירידה משמעותית בגודלו ובמשקלו, גם אצל מי שחוו רק מחלת ריאות קלה. בנוסף, הנגיף גורם לירידה ניכרת בספירת הזרע וברמות הורמוני המין.

כשהצמידו לנגיפים סמנים רדיואקטיביים ועקבו אחרי פיזורם ברחבי הגוף, מצאו ריכוז גדול של נגיפי קורונה באזור האשכים, הערמונית ובסיס הפין. באזורים האלה נמצאו פגיעות במבנה הרקמה, הופיעה דלקת באשכים ומתו תאים חיוניים לייצור תאי זרע חדשים.

דרושים מחקרים נוספים כדי לבסס את הממצאים ולבחון אם הם תקפים גם לבני אדם. החדשות הטובות הן שנראה כי החיסון מצליח להגן מפני הנזק שהנגיף גורם. לכתבה המלאה