לרגל אחרי סוסי הבר, "זיהוי פלילי" של בעלי חיים ואלוף העולם בפתיחת פה

• לרגל אחרי סוסי הבר
  • "זיהוי פלילי" של בעלי חיים
  • אלוף העולם בפתיחת פה

לרגל אחרי סוסי הבר

מדענים שעקבו בעזרת רחפנים אחרי קבוצה של יותר מ-270 סוסי פז'בלסקי (Przewalski), חשפו את המורכבות הרב-שכבתית של החברה שלהם, הכוללת קבוצות רבייה דינמיות בתוך העדר הגדול.

העדר של סוסי הבר מורכב מקבוצות רבייה המורכבות מזכר אחד וכמה נקבות. בשל גודלו של העדר קשה לעקוב אחר השינויים המתרחשים בקבוצות ויחסי הגומלין ביניהן. כעת, בעזרת רחפנים, הצליחו החוקרים לתעד את ההתנהגות החברתית בעדר, שנחקר כבר למעלה מעשרים שנה. הצילומים הראו שהקבוצות נעות כמקשה אחת, כשהוותיקות והמבוססות ביותר נעו במרכז העדר ואילו הצעירים הרווקים היו בשוליו. קבוצות שחלקו קרבה גנטית זו  עם זו נטו להימצא בשכנות, אף שזה העלה את הסיכוי שנקבה תעבור בין קבוצות קרובות גנטית. הבנת דפוסי ההתנהגות החברתית של הסוסים אפשרה גם לנבא זיווגים עתידיים שנצפו כשנתיים אחרי הצילומים.

המחקר מראה איך רחפנים יכולים לסייע לנו ללמוד על התנהגות חברתית והרגלי רבייה של בעלי חיים שעד כה היה קשה לעקוב אחריהם וכך לסייע לשימור מינים בסכנת הכחדה. למאמר המקורי (באנגלית).

חשפו את המורכבות הרב-שכבתית של העדר. צילום מהאוויר של סוסי פז'בלסקי בפארק לאומי בהונגריה | Katalin Ozogány

"זיהוי פלילי" של בעלי חיים

כדי לשמור על אוכלוסיות החיות בעולם עלינו לדעת, בין השאר, איפה הן חיות. כיום הדרכים להעריך תפוצה של בעלי חיים דורשות שימוש במצלמות יקרות, שמחמיצות חיות קטנות רבות, או נטילת דגימות DNA מהסביבה בשיטות מסורבלות שדורשות כלים מתאימים, זמן רב, התמקצעות ומיומנות.

לאחרונה הצליחו חוקרים לאסוף DNA סביבתי כזה בקלות, במהירות, בפשטות ובזול. הם עשו זאת בעזרת מטוש פשוט, כמו בבדיקות קורונה, שבו לקחו דגימות מעלים ביערות אוגנדה. ניתוח הדגימות חשף חומר גנטי ממגוון גדול של חיות: עופות, עכברים, פילים, צפרדע אחת, ואפילו דג, שכנראה נטרף בידי עוף.

בזכות פשטותה של השיטה, החוקרים מקווים ליזום פעילויות ציבוריות של איסוף DNA סביבתי, בשיתוף בתי ספר למשל. כך חובבי מדע יוכלו לעזור למדענים להעריך את התפוצה של בעלי חיים בבתי גידול נוספים, ולהילחם יחדיו בפגיעה במגוון הביולוגי בעקבות פעילות האדם.לקריאה נוספת (באנגלית). למחקר המקורי (באנגלית).

איסוף  DNA סביבתי כזה בקלות, במהירות, בפשטות ובזול. חוקר אוסף דגימה מעלה בעזרת מטוש | © HIOH / Andreas Sachse

אלוף העולם בפתיחת פה

מי הנחש שיכול לפתוח את פיו הכי רחב ולבלוע את הטרף הגדול ביותר?

מחקר חדש מראה שאם מחשבים את רוחב הפה יחסית לגודל הנחש, התשובה המפתיעה היא נחש הביצים גאנס (Dasypeltis gansi), נחש רזה באורך מטר שחי באפריקה.

חוקר מארצות הברית מדד לאיזה רוחב יכול הפה של נחש הביצים להיפתח, והשווה אותו לנחש אחר, מהמין Pantherophis alleghaniensis. אצל נחשים, עצם הלסת התחתונה מורכבת משתי עצמות נפרדות שביניהן רקמת חיבור, באזור שאצלנו הוא הסנטר. החוקר הכניס גלילים בגודל משתנה לפה של נחשים מורדמים, וגילה שנחש הביצים יכול למתוח את רקמת החיבור הזו, ואת העור שסביבה, בצורה יוצאת דופן. כך הוא יכול להגדיל את רוחב הפה ב-50 אחוז, יותר מכל נחש אחר שנבדק, כולל נחשי הפיתון הגדולים.

כמשתמע משמו, נחש הביצים אוכל כמעט רק ביצים. הפה הרחב שלו מותאם לזה ומאפשר לו לבלוע אותן שלמות. לאחר הבליעה הוא שובר את הביצה בעזרת חוליות עמוד השדרה שלו, ומקיא החוצה את הקליפה. למחקר (באנגלית). לקריאה נוספת (באנגלית).

הפה הרחב מאפשר לו לבלוע ביצים בשלמותן. נחש הביצים גאנס עם ביצה גדולה בבטנו | Bruce Jayne