כוחות העל החדשים של ספיידרמן, חיידק בגודל של זבוב, פטריות נגד נמלים משוגעות והשנה שבה פני הים החלו לעלות

מה חדש?

  • כוחות העל החדשים של ספיידרמן
  • חיידק בגודל של זבוב
  • פטריות נגד נמלים משוגעות
  • השנה שבה פני הים החלו לעלות

כוחות העל החדשים של ספיידרמן

קבוצת חוקרים מארצות הברית גילתה לאחרונה כי הרשת שהעכבישים הגלגלניים טווים עשויה להרחיב את יכולת השמיעה שלהם ולשמש מעין עור תוף חיצוני.

לעכבישים אין אוזניים, ורובם חשים גלי קול רק מטווח קצר, באמצעות זיפים קצרים שצומחים על רגליהם, אך החוקרים גילו שכשהגלגלניים נמצאים על הרשת, הם מזהים מקורות קול אפילו מטווח של שלושה מטרים. כדי לוודא שחישת הקול אכן נעשית באמצעות הקורים השמיעו החוקרים קול ליד שולי הרשת, בעוצמה נמוכה מיכולת החישה הרגילה של העכבישים. התנהגות העכבישים העידה שהם חשו את הקול באמצעות תנודות הרשת.

החוקרים הראו שאופן בניית הרשת וכוונון המתח על הקורים עשוי לכאורה לאפשר לעכבישים לווסת את השמיעה שלהם ולסנן קולות לא רלוונטיים כמו אלה שמשמיעה הרוח. גילוי המנגנון הזה עשוי לאפשר בעתיד פיתוח גלאים אקוסטיים מיקרוסקופיים. לקריאה בהרחבה (באנגלית). למאמר המלא (באנגלית). לכתבה באתר

עכבישה גלגלנית על רשתה. צילום: Garmasheva Natalia, Shutterstock
גלגלניים שומעים קולות רחוקים בעזרת רשת הקורים שלהם. עכבישה מהמין Larinioides sclopetarius מאזינה לרשת | צילום: Paul Reeves Photography, Shutterstock

חיידק בגודל של זבוב

מדענים נדהמו לגלות ביערות המנגרובים הקריביים חיידקי ענק באורך ממוצע של סנטימטר, שחלקם מגיעים גם לאורך של שני סנטימטר. החיידק Thiomargarita magnifica, שאפשר לראותו בעין בלתי מזוינת, גדול פי 5,000 מרוב החיידקים ופי עשרה מהגודל המרבי שסברו עד כה שחיידק יכול להגיע אליו. 

כדי לאפשר מעבר יעיל של חלבונים, חומרי הזנה ופסולת בתוך תא, את רוב נפח התא תופס שק גדול מלא נוזל, שדוחס את שאר תוכן התא אל המעטפת החיצונית ומקטין בפועל את המרחקים שהחומרים צריכים לעבור בתוכו. כמו כן נמצא כי לחיידק יש גנום עצום, כמעט פי שלושה מכמות החומר התורשתי של חיידק ממוצע, והוא עטוף קרום, כמו גרעין התא של יצורים מפותחים יותר. 

הגילוי המסקרן מעורר שאלות רבות על הביולוגיה של החיידקים האלה ומקומם באבולוציה. החוקרים מקווים כי ממצאיהם ומחקרים שייעשו בעתיד ישפכו אור חדש על החיים בעולמנו ועל התפתחותם של החיים הרב-תאיים המורכבים. לכתבה באתר. למאמר (באנגלית).

יער מנגרובים. צילום: Mati Nitibhon, Shutterstock
יער מנגרובים. צילום: Mati Nitibhon, Shutterstock

פטריות נגד נמלים משוגעות

מדינת טקסס בארצות הברית סובלת כבר כמה שנים מהתפשטות של זן פולש של נמלים שמכונות "נמלים משוגעות" (Tawny crazy ants). הן נקראות כך עקב תנועות הגוף יוצאות הדופן שלהן, אך הבעיה אינה בזה, אלא בכך שהן קוטלות המוני חרקים ולטאות ומרחיקות ציפורים מקיניהן. הנמלים הפולשות מפזרות סביבן חומצת נמלים (חומצה פורמית) צורבת, וגורמות נזק רב לא רק לבעלי חיים אחרים, אלא גם לארונות חשמל ולמערכות ביוב. 

לפני כמה שנים זיהו חוקרים מאוניברסיטת טקסס קבוצות של נמלים משוגעות עם בטן נפוחה מהרגיל ושמו לב שאוכלוסיות הנמלים האלה נוטות להצטמצם ואפילו להיעלם. בדיקה מעמיקה נוספת חשפה מין חדש של פטרייה חד-תאית בתוך גופן. בניסוי לקחו החוקרים אוכלוסייה של נמלים מודבקות בפטרייה ושילבו אותן באוכלוסייה של נמלים בריאות. שתי הקבוצות קיימו קשרים זו עם זו לצורך מציאת מזון, הפטרייה התפשטה גם לאוכלוסייה הבריאה ותוך כמה שנים שתי הקבוצות נעלמו.

למרות הזמן הרב שנדרש כדי להשמיד את הנמלים באמצעות הפטרייה, החוקרים מקווים שיוכלו להיעזר בה כדי להשתלט על בעיית הנמלים המשוגעות במדינה. לפרטים נוספים (באנגלית). למאמר המלא (באנגלית).

נמלה משוגעת, תמונה: Bentleypkt, ויקיפדיה
נמלה משוגעת, תמונה: Bentleypkt, ויקיפדיה

השנה שבה פני הים החלו לעלות

מפלס הים ברחבי העולם החל לעלות בקצב מואץ כבר סביב שנת 1863, בעיצומה של המהפכה התעשייתית. זוהי מסקנתם של חוקרים, שהעריכו את קצב עליית פני הים ברחבי העולם בשנים 2000-0 לספירה על סמך מספר גדול של מחקרים קודמים, אשר הסתמכו על שיטות מדידה מגוונות. התארוך הזה תואם את הראיות המצביעות על המועד שבו החלו המגמות של התכת הקרחונים היבשתיים והתחממות הימים.

״אנחנו בטוחים למדי שקצב עליית מפלס פני הים בעולם היה מהיר יותר בשנים 2000-1940 מאשר בכל תקופה מקבילה באלפיים השנים שנבדקו במחקר", אמרה מובילת המחקר ג'ניפר ווקר (Walker). ״הבנה מעמיקה של השינויים במפלס פני הים לאורך מאות ואלפי שנים במקומות שונים בעולם תאפשר לנו להיערך טוב יותר לעתיד ולשפר את התכנון ברמה המקומית והאזורית". לכתבה באתר. למחקר המלא (באנגלית). 

מפלס פני הים עולה. איור: freie kreation, Shutterstock
מפלס פני הים עולה. איור: freie kreation, Shutterstock

 

0 תגובות