חיסון הקורונה לילדים על סף אישור, צמח מוכר שנפוץ באמריקה הצפונית התגלה כבעל סוד אפל: הוא טורף, מפצח הגרעינים של התוכים, הניחוח הקטלני של התכשיר הארומתרפי וסערת הרוחות של צדק. המחקרים החדשים של השבוע

• חיסון הקורונה לילדים על סף אישור
    • צמח מוכר שנפוץ באמריקה הצפונית התגלה כבעל סוד אפל: הוא טורף
    • מפצח הגרעינים של התוכים
    • הניחוח הקטלני של התכשיר הארומתרפי
    • סערת הרוחות של צדק

חיסון הקורונה לילדים על סף אישור

ביום שלישי תדון ועדה מייעצת של מִנהל המזון והתרופות של ארצות הברית (FDA) בבקשה לאשר את חיסוני הקורונה של חברת פייזר לילדים בגיל 11-5. בסוף השבוע פרסם ה-FDA את הנתונים שהגישה פייזר על הניסוי הקליני שבדק את יעילותו ובטיחותו של החיסון, ובו השתתפו 4,640 ילדים. מהנתונים עולה כי יעילות החיסון במניעת מחלה תסמינית עומדת על כ-91 אחוז, דומה לחיסון למבוגרים, ולא התגלו תופעות לוואי חריגות. במקביל פרסם ה-FDA הערכה של הסיכונים מהמחלה ומתופעות לוואי של החיסון כפי שהשתקפו בקבוצות גיל אחרות. מהממצאים עולה כי בכל תרחיש סביר, התחסנות עדיפה על אי התחסנות. חיסון ילדים מעל גיל חמש יצמצם את אחוז הלא מחוסנים באוכלוסייה ויאפשר להשתלט בצורה טובה יותר על המגפה, על כן רוב הסיכויים שהחיסון אכן יאושר במתווה כזה או אחר. לידיעה המלאה באתר

ילדה מקבלת חיסון קורונה. צילום: Halfpoint, Shutterstock

צמח מוכר שנפוץ באמריקה הצפונית התגלה כבעל סוד אפל: הוא טורף

צמחים טורפים משלימים את צרכיהם התזונתיים על ידי לכידת יצורים אחרים. הם מפרקים את טרפם באמצעות אנזימי עיכול וסופגים את התרכובות המשתחררות ממנו - בעיקר מולקולות חנקניות, שצמחים אחרים מקבלים מהקרקע.

טריאנטה אוקסידנטליס (Triantha occidentalis) הוא צמח עשבוני רב-שנתי המתנשא לגובה של כשלושים סנטימטר. בחודשי הקיץ הטריאנטה מצמיחה עמוד תפרחת עם פרחים לבנים קטנים.

החשד שמדובר בצמח טורף התעורר ב-2016, כשבדיקה גנטית שלו גילתה שחסר לו גֵן שנעדר גם מרוב הצמחים הטורפים. הגבעול של עמוד התפרחת הוא דביק מאוד וחרקים קטנים נדבקים אליו. האם הצמח גם מעכל אותם? כדי לברר את זה, חוקרים מארה"ב ומקנדה גידלו את הצמחים בנוכחות זבובים שקיבלו אוכל עשיר בחנקן-15, שהוא סוג נדיר של חנקן. צמחי טריאנטה אחרים גודלו בנוכחות זבובים שקיבלו תזונה רגילה. הצמחים בקבוצה הראשונה הראו עליה ברמת החנקן-15 ברקמות שלהם - ראייה לכך שהם קיבלו את החנקן מהזבובים. בהמשך מצאו החוקרים שעמוד התפרחת מפריש לא רק דבק, אלא גם אנזימי עיכול. לכתבה המלאה באתר.

גבעולים של טריאנטה אוקסידנטליס עם חרקים דבוקים | Qianshi Lin

מפצח הגרעינים של התוכים

תוכים מאינדונזיה נצפו כשהם מכינים מערכת מורכבת של שלושה כלים שונים ומשתמשים בהם כדי לפתוח פרי ולשלוף ממנו את הגרעינים אכילים.

החוקרים צפו בהתנהגות הזאת אצל שני תוכים מתוך 15 שאחריהם עקבו. השניים, מהמין קקדו גופין (Cacatua goffiniana), עיצבו את הכלים בעזרת המקור שלהם מפיסות עץ שתלשו מענפים. הם פתחו את הקליפה הקשה של הפרי המכונה "מנגו ים" (Cerbera manghas) בעזרת המקור, ואז השתמשו בכלי דק וחד שהחדירו לתוך הפרי כדי לנקב את המעטה הדק יותר שמקיף את הגרעינים. לאחר שעשו זאת הם יצרו כלי שני, עבה יותר, שאיתו שלפו את הגרעינים עצמם. הם החזיקו את הכלים בין הלשון לחלק העליון של המקור, וכך הניעו אותם בתוך הפרי. אחד התוכים גם השתמש מדי פעם בכלי שלישי, מקל עבה יותר שאותו תקע כטריז בקליפת הפרי בזמן שחיטט בתוכו בעזרת הכלים האחרים.

התוכים, אם כך, יצרו כמה כלים, והתאימו כל אחד מהם לצורך שונה. זו הפעם הראשונה ששימוש כה מתוחכם בכלים נראה אצל ציפורים, או אצל כל חיה שאינה אדם או שימפנזה. לכתבה המלאה באתר.

קקדו גופין נעזר בכלי שהכין לאכילת פרי קרדיט: Curr. Biol., Aug. 31, 2021 Vol. 31, Issue 20

הניחוח הקטלני של התכשיר הארומתרפי

ביולי השנה מת ילד מג'ורג'יה שבארצות הברית ממחלת מליואידוזיס, הנגרמת מהחיידק Burkholderia pseudomallei, שנמצא באדמה ובמים מזוהמים. כמה חודשים קודם לכן מת מהמחלה תושב טקסס, ואילו שני חולים אחרים, במינסוטה ובטקסס, החלימו אחרי טיפול ממושך. בדיקה גנטית מצאה קשר בין החיידקים שפגעו בכל ארבעת החולים. כולם נדבקו במין של חיידק שכלל אינו קיים באופן טבעי בארצות הברית, אף על פי שהם לא פגשו מעולם זה את זה ולא יצאו לאחרונה אל מחוץ לגבולות המדינה.

אחרי עבודת בילוש ממושכת גילו חוקרי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC) כי מקור המחלה הוא תרסיס ארומתרפי שמכיל אבני חן ונמכר ברשת מרכולים גדולה. התרסיס מיוצר בהודו, שם החיידק מחולל מחלת המליואידוזיס נפוץ באופן קבוע. נראה כי האבנים – שמקורן באדמה – לא חוטאו לפני שהוכנסו לתכשיר, וכך זיהמו אותו.

עד כה לא נמצאו כל ראיות מדעיות לתועלת כלשהי של ארומתרפיה לטיפול במחלות. ממקבץ המקרים בארצות הברית אפשר להסיק שגם הקביעה "אם לא יועיל – גם לא יזיק", אינה מדויקת לגביה. לכתבה המלאה באתר.

תרבית של חיידקי Burkholderia pseudomallei. קרדיט: TheBlueHydrangea, Shutterstock

סערת הרוחות של צדק

הכתם האדום הגדול על פני כוכב הלכת צדק הוא סופת ציקלון ענקית שקוטרה גדול מזה של כדור הארץ. מעט מאוד ידוע על הסופה הזאת, אבל כעת צוות מדענים בהובלת פרופ' יוחאי כספי ממכון ויצמן למדע גילה כי למרות גודלה העצום, הסופה דקה למדי ועומקה באטמוספרה של צדק מסתכם בכ-500 קילומטר. החוקרים הגיעו למסקנה הזאת על סמך הערכת המסה של הכתם, שאותה חישבו לפי מדידת שינויים זעירים במהירותה של החללית ג'ונו כשהיא חלפה מעליו. במחקר נוסף ניתחו החוקרים את הרכב שכבות האטמוספרה ואימתו כי עומקו של הכתם הוא לפחות 200 קילומטר.

במחקר שלישי, שהתפרסם במקביל, הראו כספי ועמיתיו כי באטמוספרה של צדק יש הסעת אוויר מחזורית, בדומה לתנועות האוויר בתאי פרל (Ferrel) השולטים בזרימת האוויר בין קווי הרוחב 30 ל-60 בכדור הארץ. הדמיון בין שתי המערכות מסייע להבין טוב יותר תהליכים אטמוספריים בצדק, כמו גם אלה שמתרחשים בכוכבי לכת דומים, אפילו במערכות שמש אחרות. לקריאה בהרחבה באתר.

הכתם האדום הגדול באטמוספרה של צדק. צילום: NASA