צבא של חיידקים חמושים ברובוטים נגד סרטן, כלבים מחוננים שאוהבים משחקים, המרדף אחר הרפרף, למה סאורופודים צריכים כריות רגליים? וגם: גברים, לכו לעשות כלים!

• צבא של חיידקים חמושים ברובוטים נגד סרטן
  • כלבים מחוננים שאוהבים משחקים
  • המרדף אחר הרפרף
  • גברים, שימו אוזניות, פתחו את הפודקאסט המועדף עליכם ולכו לעשות כלים!
  • למה סאורופודים צריכים כריות רגליים?

צבא של חיידקים חמושים ברובוטים נגד סרטן

חוקרים יצרו חיידקים הנושאים על פניהם רובוטים זעירים במטרה להילחם בגידולים סרטניים. החוקרים חיברו לחלקם החיצוני של חיידקי אי. קולי (E. coli) שני רכיבים מלאכותיים. הראשון עשוי מננו-חלקיקים מגנטיים, שמאפשרים לחוקרים לכוון את החיידקים ישירות לעבר הגידול בעזרת שדה מגנטי. הרכיב השני הוא ננו-ליפוזומים, שהם מעין כדורים קטנטנים עשוים מעטפת שומנית. הם נושאים בתוכם תרופות כימותרפיות שיכולות להרוג או לעכב התרבות של תאים סרטניים. כשמקרינים עליהם אור תת-אדום, המעטפת שלהם מתמוססת והתרופה משתחררת.

החוקרים כיוונו את החיידקים בעזרת השדה המגנטי בתוך מבנים שיצרו כדי לדמות כלי דם וגידולים סרטניים. כשהחיידקים הגיעו למטרה הקרינו עליהם אור תת-אדום, כך שהליפוזומים התפרקו, שחררו את התרופות הכימותרפיות הכלואות בתוכם והרגו את התאים הסרטניים. פיתוח השיטה נמצא בראשיתו, אך בעתיד אולי נוכל להשתמש במיקרו-רובוטים מבוססי חיידקים לטיפול יעיל בסרטן, ועם פחות תופעות לוואי. למאמר המלא (באנגלית).

חוקרים יצרו חיידקים הנושאים על פניהם רובוטים זעירים במטרה להילחם בגידולים סרטניים. אילוסטרציה של החיידקים המהונדסים מתקרבים לגידול | Akolpoglu et al., Sci. Adv. 8, eabo6163 2022

כלבים מחוננים שאוהבים משחקים

כלבים מחוננים הם כלבים שמפגינים כישרון ייחודי ללמידת מילים. הכלבים יחידי הסגולה האלה מסוגלים ללמוד במהירות שמות של חפצים ולזכור אותם לאורך זמן. כעת בדקו חוקרים מהונגריה אם גם תכונות האופי שלהם מבחינות בינם לבין כלבים אחרים.

החוקרים ביקשו מהבעלים של כלבים מחוננים וכלבים רגילים למלא שאלון אישיות על חיית המחמד שלהם, וגילו שהכלבים המחוננים אהבו לשחק יותר מהכלבים הרגילים. בדרך כלל תהליך הלמידה של כלבים מתרחש במצבי משחק, כך שהחוקרים משערים שמאחר שהכלבים המחוננים אוהבים כל כך לשחק, יש להם יותר הזדמנויות ללמוד. בנוסף, כלבים מחוננים יוצרים קשר עין מהיר יותר עם הבעלים, וייתכן שיצירת ערוץ התקשורת המהיר עם הבעלים מוביל ללמידה מהירה ויעילה יותר. עם זאת, נכון לעכשיו איננו יודעים מה מוביל למה: האם כלבים מחוננים פשוט אוהבים יותר לשחק או שמא המשחק עוזר להם ללמוד? לקריאה בהרחבה (באנגלית). קישור למחקר.

כלב בורדר קולי | Shutterstock, Julia Zavalishina
האם כלבים מחוננים אוהבים יותר לשחק, או שמא המשחק עוזר להם ללמוד? כלב בורדר קולי | Shutterstock, Julia Zavalishina

המרדף אחר הרפרף

לא רק ציפורים נודדות: מדי שנה עפים טריליוני חרקים במסלולי נדידה קבועים. הבעיה היא שעקב גודלם הזעיר והכמויות העצומות שלהם, קשה לחקור את יכולות הניווט וההתנהגות של פרטים בודדים במהלך הנדידה.

כדי להתגבר על כך חוקרים מגרמניה הצמידו ל-14 עשי רפרף גולגולת המת (Acherontia atropos) מכשיר זעיר שמשדר גלי רדיו. מטוס קל המצויד באנטנות רגישות עוקב אחרי גלי הרדיו וכך מאפשר להקליט את המיקום המדויק של כל אחד מהעשים במשך כארבע שעות רצופות.

הממצאים הראו שהעש שומר על מסלול ישר לאורך נתיב הנדידה, למרות רוחות שנושבות בכיוונים שונים ובעוצמות משתנות. בנוסף, העש מתאים את מהירות התעופה ואת גובה המעוף שלו לכיוון הרוח. על פי הממצאים, ייתכן שיש לעש מנגנון ניווט פנימי שמאפשר לו לנווט את דרכו אל היעד. המחקר המלא (באנגלית).לקריאה בהרחבה (באנגלית).

חוקרים מגרמניה הצמידו ל-14 עשי רפרף גולגולת המת מכשיר זעיר שמשדר גלי רדיו. חוקר מצמיד את המכשיר לגבו של עש | Christian Ziegler / Max Planck Institute of Animal Behavior

גברים, שימו אוזניות, פתחו את הפודקאסט המועדף עליכם ולכו לעשות כלים!

מחקר חדש מצא קשר בין התשוקה המינית של נשים לתחושה שלהן שהן נהנות ממערכת יחסים שוויונית והוגנת, כולל בנוגע לביצוע מטלות הבית.

בעבר כבר נמצא שחוסר שביעות רצון ממערכת היחסים הוא גורם סיכון משמעותי לחוסר תשוקה מינית בקרב נשים, אפילו יותר מהשפעותיו הפיזיולוגיות של הגיל. במחקר החדש, שנעשה על 299 נשים, נמצא שנשים בזוגיות שוויונית דיווחו על שביעות רצון גבוהה יותר ממערכת היחסים, לעומת אלה שרוב עבודות הבית נפלו עליהן. כמו במחקרים קודמים, שביעות הרצון הייתה קשורה לתשוקה מינית. ומה אם בן הזוג עושה את רוב העבודה? לא היו מספיק זוגות כאלה להסקת מסקנות סטטיסטיות.

חקר התשוקה המינית מחלק אותה לשניים: תשוקה מינית כלפי האחר ותשוקה עצמית. ממצא מעניין של המחקר היה שחוסר שוויון במערכות יחסים לא השפיע על כל היבטי התשוקה המינית, כפי שאולי היינו מצפים, אלא בעיקר על התשוקה המינית כלפי האחר. למחקר המלא (באנגלית).

איור של גבר שוטף רצפה ואישה שוטפת כלים | GoodStudio, Shutterstock
סיבה לשטוף כלים? נשים בזוגיות שוויונית דיווחו על תשוקה מינית גבוהה יותר. איור של גבר שוטף רצפה ואישה שוטפת כלים | GoodStudio, Shutterstock

למה סאורופודים צריכים כריות רגליים?

הסאורופודים היו דינוזאורים ענקיים. הגדולים שבהם הגיעו למשקל של כחמישים טון, עם צוואר באורך של כ-15 מטר וכף רגל שיכולה להגיע למטר וחצי. ממאובנים עולה שלפני כ-210 מיליון שנה החלו הסאורופודים לגדול יותר ויותר, עד שהפכו לדינוזאורים הגדולים ביותר שהלכו על כדור הארץ. גודלם העצום דרבן חוקרים לתהות איך מבנה הרגליים שלהם תמך בעצמות ובשרירים העצומים שלהם, שכן מתיחה כזאת אינה אפשרית כשדורכים על קצות האצבעות, כמו דינוזאורים אחרים.

מאמר חדש מסביר כעת שבכף הרגל שלהם הייתה כרית של רקמה רכה שהפחיתה את הלחץ על העצמות. החוקרים השתמשו במודלים ממוחשבים שמדמים את מידת הלחץ הנדרשת להליכה עם משקל הסאורופוד. בעזרת הבנה של מערכת העצמות הם אמדו מתי הלחץ יפגע בעצמות הסאורופודים. על פי המודלים, האבולוציה של גדילת הסאורופודים התאפשרה כנראה בזכות הרקמה הרכה בעקבים שלהם. לקריאה בהרחבה (באנגלית). למאמר המלא (באנגלית).

ברכיוזאורוס, אחד מהסאורופודים הגדולים | Dotted Yeti, Shutterstock
הלכו על כריות העקבים. ברכיוזאורוס, אחד מהסאורופודים הגדולים | Dotted Yeti, Shutterstock

• משה דולב

שפה דלה - חשיבה רדודה

אני לא מכיר את הביטוי "לעשות כלים". כנראה הכוונה "לשטוף".
    אוזניות מרכיבים, לא "שמים".