עשים רוחשים בלילה, לידת המים של כוכבי הלכת, מהגנה להתקפה, להעשיר את העולם באורז ואלמוג פולש בים התיכון

• עשים רוחשים בלילה
  • לידת המים של כוכבי הלכת
  • מהגנה להתקפה
  • להעשיר את העולם באורז
  • אלמוג פולש בים התיכון

עשים רוחשים בלילה

הַאֲבָקָה היא מהתרומות החשובות ביותר שחרקים מספקים לעולם ולאדם. צמחי מאכל רבים תלויים בחרקים מאביקים. מכיוון שאנו פעילי יום אנחנו נוטים לחשוב שהכול קורה בשעות הערות שלנו, ומתעלמים לפעמים מדברים הקורים בלילה. למשל, רוב ההאבקה מיוחסת לדבורים פעילות היום, ואילו תרומתם של עשים פעילי לילה לתהליך לא נחקרה מספיק. מחקר בבבריטניה דגם אבקה מגופם של דבורים ועשים בגינות קהילתיות וזיהה את מין הצמח המואבק על ידי ריצוף גנטי. רוב החרקים שנלכדו היו דבורים ועל כולן נמצאה אבקה. רבע מהחרקים היו עשים ורק על מחציתם נמצאה אבקה. לרמת העיור באזור שבו ממוקמת הגינה הייתה השפעה הן על החרקים והן על עושר מיני הצמחים בגינה. נמצא כי עשים הם המאביקים הבלעדיים של כ-20 אחוז מהצמחים בגינות. נמצא גם שהם רגישים יותר להפרעות סביבתיות מאשר הדבורים. תוצאות המחקר מסיבות את תשומת ליבנו לצורך לשמור על העשים, במיוחד לאור העובדה שבחמישים השנים האחרונות תועדה ירידה של 33 אחוז באוכלוסיית העשים בבריטניה. לכתבה המלאה באתר.

עשים הם המאביקים הבלעדיים של כ-20 אחוז מהצמחים בגינות. רפרף ההרדוף | צילום: Matee Nuserm, Shutterstock

לידת המים של כוכבי הלכת

מים הם מרכיב חיוני בקיום החיים על כדור הארץ, אבל אנו עדיין לא יודעים מאיפה הם הגיעו: אם הם נישאו על  גבי שביטים ואסטרואידים שהתנגשו בכוכב הלכת שלנו, או שנוצרו כאן מחמצן ומימן. מחקר חדש מציע אפשרות נוספת: החוקרים גילו אדי מים באזור שבו צפויים להיווצר כוכבי לכת סלעיים במערכת שמש צעירה. החוקרים, משיתוף הפעולה האירופי MINDS, בחנו בעזרת טלסקופ החלל ג'יימס וב את ההרכב הכימי של האזור הסמוך לשמש PDS 70 - כוכב בן כ-5 מיליון שנים בלבד. באזור המרוחק ממנו יש שני כוכבי לכת גזיים גדולים, אבל באזור הקרוב אליו צפויים להתפתח גם כוכבי לכת סלעיים, כמו כדור הארץ. "יתכן שמצאנו ראיות כי מים הם בין המרכיבים הראשוניים של כוכבי לכת סלעיים, וזמינים בהם מרגע לידתם", אמרה ג'וליה פרוטי (Perotti) ממכון מקס פלנק לאסטרונומיה בגרמניה, שהובילה את המחקר. לכתבה המלאה באתר.

אדי מים התגלו באזור שבו צפויים להיווצר כוכבי לכת סלעיים. הדמיה של מערכת PDS 70 והאזור העשיר במים | מקור: MPIA

מהגנה להתקפה

אחד ממנגנוני ההגנה היעילים שיש לחיידקים נגד אויביהם מבוסס על התקהלות במבנים תלת-ממדיים דביקים שנקראים ביופילמים. עד כה חשבו שהחיידקים יוצרים את המבנים הרב-תאיים הללו כדי להגן על עצמם מפני תאי מערכת החיסון שפועלים נגדם, תרופות אנטיביוטיות ונגיפים.

מחקר חדש מראה שחיידקי Vibrio cholerae, מחוללי מחלת המעיים הקטלנית כולרה, משתמשים בביופילם גם כנשק התקפי נגד מערכת החיסון. כשגידלו את החיידקים במעבדה לצד תאים של מערכת החיסון, החיידקים התרבו במהירות, נצמדו לתאי החיסון ועטפו אותם ברובד עבה של ביופילם. לאחר מכן הפרישו עליהם רעלן שחורר את קרום התאים המותקפים וגרם למותם. נראה אם כן שהחיידק משתמש בביופילם לא רק כמקלט, אלא גם תוקף באמצעותו את התאים שאמורים לעצור אותו וכך עשוי לשנות את מאזן הכוחות ביניהם. לכתבה המלאה באתר

משתמשים בביופילם גם כנשק התקפי. חיידקי Vibrio cholerae | איור: Babich Alexander, Shutterstock

להעשיר את העולם באורז

העלייה בביקוש העולמי למזון, ובפרט לדגנים, מחייבות לפתח דרכים שיגדילו את תפוקת היבול. אחת מהן היא פיתוח צמחים שעמידים למגוון רחב של מחלות. חוקרים סרקו סדרה של צמחי אורז שנושאים מוטציות באזורים שונים בגנום, ובודדו מתוכם צמח שהיה עמיד מאוד לשתי מחלות קטלניות הפוגעות בכל שנה ביבול האורז בעולם, אחת פטרייתית והשנייה חיידקית. לרוע המזל, כמות היבול שנתן הצמח הייתה נמוכה פי עשרים בהשוואה לצמח ללא המוטציה. האתגר היה למצוא צמח עמיד שימשיך להניב יבול טוב. כדי לעשות זאת הם איתרו את הגן והמוטציה שהקנתה לצמח את העמידות, ובאמצעות טכנולוגיית קריספר לעריכה גנטית יצרו באופן מלאכותי כמה צמחים מוטנטיים ומתוכם בודדו את הגרסאות שהיו עמידות לשתי המחלות. בניסוי נוסף בשדה הם מצאו כי אחד מהצמחים שעברו עריכה גנטית הניב פי חמישה יותר אורז בהשוואה לצמח המקורי. החוקרים מתכננים לערוך את המניפולציה הגנטית בזני אורז נוספים, ובהמשך לנסות לשחזר את המוטציה בחיטה וליצור חיטה עמידה למחלות. לכתבה המלאה באתר

אחד מהצמחים שעברו עריכה גנטית הניב פי חמישה יותר אורז. שדה אורז | תמונה: Shutterstock, masa44

אלמוג פולש בים התיכון

צוללנים שביצעו סקר אקולוגי מול חופי שדות ים, בעומק של 42 מטר, גילו מושבות אלמוגים ממין שטרם נצפה בים התיכון. בדיקת DNA אישרה שמדובר במין ססגונית המפריך (Dendronephthya hemprichi), המוכר מצפון ים סוף: אלמוג חסר שלד קשיח שצבעו אדום-ורוד.

החוקרים מצאו 15 מושבות של ססגוניות באזורי הסלעים בעומק הים התיכון, גילוי מרגש אך מדאיג. כמו מינים רבים שפולשים מהים האדום, הססגוניות הגיעו לים התיכון דרך תעלת סואץ. החוקרים סבורים שלמרות סביבת המחיה השונה מאוד בשני מקווי המים, האלמוג יכול להסתגל לתנאים בים התיכון. החשש הוא שמאחר שאין לו שם טורפים, הוא יתפשט במהירות וצפוי להתבסס בים התיכון ולהפוך למין פולש. בנוסף, הפלישה מלמדת שגם הים התיכון מושפע מהתחממות העולם ואקלימו מאמץ דפוסים טרופיים יותר שמקלים על מינים פולשים מים סוף להתבסס בו. למאמר המלא (באנגלית).

הגיעו לים התיכון דרך תעלת סואץ. אלמוג ססגונית המפריך | James A Dawson, Shutterstock