גירוד רפואי לדוב, מועדון החברים של הפלמינגו, הרי הגעש הפעילים של נוגה, משחק המסירות הקטן בעולם וכישלון הטיל המודפס

מה חדש?

  • גירוד רפואי לדוב
  • מועדון החברים של הפלמינגו
  • הרי הגעש הפעילים של נוגה
  • משחק המסירות הקטן בעולם
  • כישלון הטיל המודפס

גירוד רפואי לדוב

דובים חומים באירופה משוטטים באזורים נרחבים ואוהבים לגרד את הגב ואיברים נוספים בגזעי עץ גדולים. גירוד הגב כנראה נעים, וגם מאפשר לדובים להשאיר ריחות על העץ כדי לתקשר עם דובים אחרים. חוקרים מפולין מצאו כי להתחככות בגזעים יש כנראה יתרון נוסף: הרחקת טפילים חיצוניים כמו קרציות.

לפני שהדובים מתחככים בעצים הם שורטים את הגזע בטפרים הארוכים שלהם וגורמים להם להפריש יותר שרף, שנמרח על הפרווה בעת ההתחככות. כדי לבדוק אם השרף אכן דוחה קרציות דובים, אספו החוקרים קרציות והניחו אותן במרכז צינור פלסטיק שבקצהו חומר ריחני שדומה לחומרים בשרף העצים. הקרציות התרחקו מהקצה הריחני במהירות. החוקרים משערים שזה מה שמתרחש גם בטבע וכי השרף על פרוות הדובים עוזר להרחיק מהם קרציות. לכתבה באתר.


לא רק מתגרדים, גם מתמרחים בשרף דוחה טפילים. דוב חום מתחכך בגזע עץ בפינלנד | Agami Photo Agency, Shutterstock

 

מועדון החברים של הפלמינגו

חוקרים מבריטניה גילו כי עופות פלמינגו מקיימים קשרי חברות עם פרטים אחרים בלהקה, ומעדיפים לבלות עם פרטים בעלי אופי דומה. החוקרים עקבו אחרי התנהגות הפרטים בשתי להקות של פלמינגו, ממינים שונים, ותיעדו את האופי של כל פרט. לאחר מכן הם בחנו את התנהגותם בכלים סטטיסטיים המשמשים לניתוח רשתות חברתיות. הם מצאו כי בשתי הלהקות פרטים נועזים ואגרסיביים יותר העדיפו לבלות זמן עם פרטים דומים מבחינת האופי התוקפני, בעוד העופות הכנועים והחששניים יותר העדיפו לשהות יחד. יתכן גם שלאופי יש קשר למעמד של הפרט בלהקה, אך הממצאים בתחום זה לא היו אחידים בשתי הלהקות שנבדקו במחקר. מחקרים קודמים מצאו מגוון של יונקים היוצרים קשרי חברות עם פרטים מסוימים בקבוצה שלהם, מקופי אדם ועד עטלפים. המחקר החדש לוקח את החברות צעד נוסף, ומרחיב אותה גם למחלקת העופות. לכתבה באתר.


מקיימים קשרי חברות, ומעדיפים לבלות עם פרטים בעלי אופי דומה. עופות פלמינגו אמריקאי שהשתתפו במחקר | Paul Rose, UNIVERSITY OF EXETER

הרי הגעש הפעילים של נוגה

האטמוספרה הסמיכה מאוד של כוכב הלכת נוגה מונעת מאיתנו לראות את פני השטח שלו. אנו יודעים שלפני מאות אלפי שנים הייתה בהכרח פעילות געשית על פני נוגה, אך המדענים חלוקים בדעתם סביב השאלה אם יש שם הרי געש פעילים גם כיום. ניתוח חדש של מדידות מכ"ם מלפני 30 שנה מחזק מאוד את הסברה שעדיין יש שם הרי געש פעילים.

חוקרים מארה"ב ניתחו מדידות מכ"ם שעשתה החללית "מגלן" בין 1990 ל-1992 בתא שטח שבו נמצאים הרי געש גדולים בנוגה. השוואה בין מדידות שנעשו בהפרש של שמונה חודשים הראתה שינוי במבנה אחד ההרים, והחוקרים משערים כי הוא נוצר משכבות נוספות של לבה שנפלטו בהתפרצות שהתרחשה בין שתי המדידות. עם זאת, הממצאים אינם ודאיים, בין השאר בגלל האיכות הנמוכה של המדידות. חקר הרי הגעש בנוגה יתרום להבנתנו את כוכב הלכת הסמוך, ויסייע לנו לחקור הרי געש בכוכבי לכת של מערכות שמש אחרות. למאמר המלא (באנגלית).


האם יש בנוגה הרי געש פעילים? עוד לא לגמרי ברור, אבל אם כן, כך הוא עשוי להיראות | CHRIS BUTLER/SCIENCE PHOTO LIBRARY

 

משחק המסירות הקטן בעולם

בשנת 2018 זכה ארתור אשקין (Ashkin) בפרס נובל בפיזיקה על פיתוח טכניקת המלקחיים האופטיים, שמאפשרת ללכוד אובייקטים זעירים ואפילו מולקולות שגודלן ננומטרים מעטים או אטומים בודדים. כדי לבנות מחשבים קוונטיים גדולים יותר מהדגמים הבסיסים הקיימים כיום, למשל, מדענים צריכים לשלוט היטב ביותר ויותר אטומים. 

במאמר חדש הדגימו חוקרים העברת אטום ממקום למקום באמצעות המלקחיים האופטיים, באופן שדומה למשחק מסירות בכדור. עד כה הזזה כזאת הייתה חייבת להיעשות לאט ובזהירות כדי לא לאבד את האטום בדרך. השיטה החדשה מאפשרת להעביר אטומים ממקום למקום במהירות, ביעילות ובמדויק. כך יתאפשר לבצע פעולות מסובכות עם אטומים – למשל להעביר מידע בין חלקים של מחשב קוונטי על גבי אטום שנמסור מצד אחד של המחשב לצד השני. החוקרים הראו שהשיטה שלהם מדויקת ויעילה, וטוענים שמעבר לתועלת שלה לתחום המחשוב, היא תאפשר גם להשליך אטומים זה על זה ולחקור את ההתנגשויות ביניהם. למאמר המלא (באנגלית).


באמצעות המלקחיים האופטיים אפשר להעביר אטום ממקום למקום, באופן שדומה למשחק מסירות בכדור. אלומת לייזר | GIPHOTOSTOCK/Science Photo Library

 

כישלון הטיל המודפס

הטיל הראשון שהודפס (כמעט) כולו במדפסות תלת-ממד שוגר לחלל אחרי שתי דחיות, אך לא הצליח להגיע למסלול סביב כדור הארץ. הטיל Terran 1 של חברת Relativity Space שוגר הבוקר מקייפ קנברל בפלורידה. החלק הראשון של השיגור עבר בהצלחה, והשלב הראשון סיים את תפקידו כמתוכנן ונפרד מהשלב השני, אך כשלוש דקות לאחר השיגור אירעה תקלה, והשלב השני נפל והתרסק לים.

למרות הכישלון, בחברה אומרים כי הצלחת השלב הראשון של הטיל מוכיחה את היתכנותם של טילים המודפסים בתלת-ממד, והמנכ"ל, טים אליס (Ellis), הדגיש לפני השיגור כי המטרה העיקרית היא לעבור את שלב ה-Max Q, שבו פועלים הכוחות החזקים ביותר על הטיל, מה שהטיל השלים בהצלחה. 

במקביל לניסויים בטיל הזה, הקטן יחסית, החברה מפתחת טיל גדול יותר, Terran-R, המיועד לשאת מטענים של עד 20 טון למסלול סביב כדור הארץ, וגם מתוכנן לשימוש חוזר, בניגור לטראן 1 החד-פעמי. לכתבה באתר.


הצלחת השלב הראשון של הטיל מוכיחה את היתכנותם של טילים המודפסים בתלת-ממד. הטיל Terran 1 על כן השיגור | מתוך הסרטון של SciNews

 

 

0 תגובות