אושר חיסון חדש נוסף נגד מלריה, הפרימט המסתורי שהיגר מסין לאמריקה, סלפי - מה הוא אומר?, האלבטרוס שמקשיב לקולו של הים ולתקן את השמיעה באמצעות הגֵנים

מה חדש?

  • אושר חיסון חדש נוסף נגד מלריה

  • הפרימט המסתורי שהיגר מסין לאמריקה

  • סלפי - מה הוא אומר?

  • האלבטרוס שמקשיב לקולו של הים

  • לתקן את השמיעה באמצעות הגֵנים

אושר חיסון חדש נוסף נגד מלריה

מדי שנה מתים ממלריה מעל חצי מיליון איש, רובם ילדים מתחת גיל חמש באפריקה. ארגון הבריאות העולמי אישר בשנת 2021 את השימוש בחיסון הראשון שפותח נגד מלריה, אך היעילות שלו אינה גבוהה, והזמינות שלו מוגבלת. לכן אישר לאחרונה הארגון חיסון שני, R21, שפועל נגד אותם החלבונים שמתקיף החיסון הקודם. שני החיסונים משתמשים באותה תרכובת טבעית מעץ הבורית כדי לעורר את מערכת החיסון נגד חלבוני הטפיל, אך מפתחי החיסון החדש מצאו דרך לייצר את התרכובת הטבעית בצורה שמביאה לתוצאות חיסוניות יעילות יותר. ניסוי שבו כ-5,000 תינוקות וילדים מתחת גיל חמש קיבלו את החיסון, מצא יעילות של 75 אחוזים בהפחתת תסמינים בחולי מלריה במצב קשה, 12 חודשים אחרי קבלת חיסון הדחף השלישי. 

החיסון R21 משתמש במינון קטן פי חמישה של חלבוני הטפיל, ואפשר לייצר אותו בכמויות גדולות יותר ובעלות נמוכה יותר. כך יתאפשר שימוש נרחב יותר בחיסון ואפשר יהיה להגיע לילדים רבים יותר באזורי הסיכון באפריקה. לכתבה באתר.


אפשר ליצר את החיסון החדש בכמויות גדולות ובעלות נמוכה יותר. בקבוקון חיסון ומזרק | Novikov Aleksey, Shutterstock

הפרימט המסתורי שהיגר מסין לאמריקה

בשנות ה-60 של המאה הקודמת גילו חוקרי מאובנים מאובן בעייתי. הוא נמצא בארצות הברית, תוארך לכמעט 30 מיליון שנים לפני זמננו, וזכה לשם הבלתי אפשרי אקגמווצ'שלה (Ekgmowechashala), שפירושו "אדם חתול קטן" בשפת הסו. והוא היה פרימט, כלומר בעל חיים מהסדרה שלנו, שכוללת גם קופים, למורים ועוד. אלא שבצפון אמריקה, בתקופה זו, לא היו פרימטים. הם חיו שם מוקדם יותר, אבל לפני 34 מיליון שנים האקלים התקרר והפרימטים ביבשת נכחדו כולם.

אז איך הגיע לשם אקגמווצ'שלה, יותר מארבעה מיליון שנים אחר כך? 

בתחילה סברו חלק מהחוקרים שהוא צאצא של אותם פרימטים נכחדים מצפון אמריקה, אך מחקרים מאוחרים יותר העלו את הרעיון שהמין המסתורי הוא צאצא של מהגרים מיבשת אחרת. מחקר שפורסם לאחרונה תומך בהשערה הזו: החוקרים הרכיבו את העץ האבולוציוני של אקגמווצ'שלה, והראו שהוא קרוב של פרימטים שחיו בסין. ככל הנראה אבותיו עברו לאמריקה דרך מצר ברינג, כפי שעשו בני האדם האמריקאים הראשונים. כתבה באתר.


כנראה היגר לאמריקה דרך מצר ברינג. איור של אקגמווצ'שלה | Kristen Tietjen, Scientific Illustrator With The Ku Biodiversity Institute And Natural History Museum

סלפי - מה הוא אומר?

תמונות דיוקן עצמי, שהפכו בגרסה המודרנית לתמונות סלפי, נמצאות בשימוש האדם מזה מאות שנים. חוקרים מגרמניה ביקשו לבדוק מה אומרות תמונות הסלפי למתבוננים בהן והאם אפשר להשתמש בהן לתקשורת בין בני אדם. לשם כך, הם נתנו לקבוצה של 132 נבדקים להסתכל כל אחד על 15 תמונות סלפי שנבחרו באקראי מתוך מאגר של 1001 תמונות. הנבדקים התבקשו לתאר בכתב את ההתרשמות הראשונית שלהם מכל תמונה. החוקרים עיבדו את התיאורים השונים וחילקו את תמונות הסלפי לחמש קטגוריות. שלוש השכיחות ביותר היו קטגוריית "אסתטיקה", שכללה תמונות הקשורות למראה חיצוני או מבטאות סגנון מסוים, "דמיון", שאליה שויכו תמונות שגרמו לנבדקים לדמיין איפה נמצא מצלם התמונה או מה הוא עשה בעת הצילום ו"תכונה", המכילה תמונות המעידות על אופי המצלם. שתי הקטגוריות הפחות נפוצות היו "מצב", שמבטאות אווירה או מצב רוח ו"תודעת האחר" שבה היו תמונות שגרמו לנבדקים לחשוב על זהות המצלמים וכוונותיהם.

לדעת החוקרים תמונות סלפי משמשות כאמצעי תקשורת מתוחכם המאפשר לאנשים לבטא את המחשבות והרגשות שלהם ללא מילים. המחקר ניסה ליצור מעין שפה פשוטה שבאמצעותה ניתן לפרש את המשמעויות השונות שיש לתמונות סלפי. לדבריהם, מחקרים נוספים מהסוג הזה יוכלו לעזור לשפר אותה. לקריאה בהרחבה (אנגלית). מאמר מדעי.


מביעה מחשבות ורגשות ללא מילים. נערה מחייכת מצלמת תמונת סלפי | BigLike Images, Shutterstock

 

האלבטרוס שמקשיב לקולו של הים

האלבטרוס הנודד (Diomedea exulans) עף למרחקים של אלפי קילומטרים מעבר לאוקיינוס. איך הוא מנווט כשמאופק עד אופק יש רק ים? במחקר חדש הותקנו משדרי נתוני GPS על אלבטרוסים, בניסיון למצוא לכך תשובה. 

גלי הים מייצרים רעש אופייני בתדירות נמוכה מאוד, שאוזן האדם לא שומעת. כדי לבדוק אם האלבטרוסים נעזרים ברעש הזה כדי לנווט השוו החוקרים בין מפת מסלולי התנועה של 89 אלבטרוסים למפה הקולית של האוקיינוס. נמצא שהעופות אכן שינו את כיוון התעופה לעבר רעשי ים חזקים. רעש חזק מצביע על אזור סוער ועתיר רוחות, וייתכן שהאלבטרוסים פונים לשם כדי למצוא זרמי אוויר אנכיים, שמאפשרים להם לדאות מבלי לנפנף בכנפיים וכך לחסוך באנרגיה. 

זו הפעם הראשונה שבה מראים שאלבטרוסים משתמשים בקול שמתחת לטווח השמיעה שלנו. כעת יש לבדוק את שמיעתם ולוודא שהם אכן שומעים את קולות הים ולא נעזרים ברמזים אחרים. פתרון תעלומת הניווט עשוי להכניס את האלבטרוס הנודד לרשימה של מינים שמשתמשים בקול בתדירות שאנו איננו שומעים, כמו פילים אסייתיים, נובחניות ויוני דואר. לקריאה בהרחבה. מאמר מדעי.


ייתכן שנעזר בקולות בתדר נמוך לניווט. אלבטרוס נודד במעופו | reisegraf.ch, Shutterstock

 

לתקן את השמיעה באמצעות הגֵנים

ליקויי שמיעה יכולים להופיע בצורות רבות. אחת מהן היא הפרעת ספקטרום נוירופתית שמיעתית, שמתבטאת בין השאר בשיבוש או בחסימה מלאה של העברת המידע השמיעתי מהאוזן למוח. היא יכולה להיגרם בעקבות מחלה או בעיות בהתפתחות העוברית, וגם עקב מוטציה גנטית – ובמקרה כזה ייתכן שאפשר לטפל בה באמצעות ריפוי גני. 

לפני שנה פרסמו חוקרים מסין מאמר שדיווח על טיפול מוצלח להחזרת השמיעה לעכברים באמצעות ריפוי גני. כעת הם מדווחים על הצלחה דומה של הטיפול גם על ילדים. גם חברת התרופות רג'נרון, שהתחילה בחודש מאי השנה ניסוי קליני אחר בריפוי גני של ילדים, דיווחה לאחרונה על ממצאים ראשוניים מבטיחים.

בטיפול הרופאים מזריקים לנוזל האוזן הפנימית נגיפים מהונדסים, שמכילים גרסה תקינה של הגן שבו התרחשה המוטציה. בהרצאה שנשא לאחרונה, אמר החוקר שהוביל את הניסוי בסין כי הטיפול שיקם את השמיעה של ארבעה מחמשת הילדים שקיבלו זריקת נגיפים מהונדסים לנוזל האוזן הפנימית. עם זאת, עלינו לחכות לפרסום מדעי כדי לקבל את כל הפרטים. לכתבה המלאה באתר.


ריפוי גני מבטיח לליקוי שמיעה. ילדה מחזיקה מכשיר שמיעה לאוזנה עם צבעים שמסמלים את הקולות המגיעים לאוזן | Peakstock, Shutterstock

0 תגובות