טורף קדום בהפתעה, החלילים הקדומים מעמק החולה, עטלפות בהיריון מתקשות לצוד, כמוסת ריגול במערכת העיכול ודולפין קדום עם שיני מסור

מה חדש?

  • טורף קדום בהפתעה
  • החלילים הקדומים מעמק החולה
  • עטלפות בהיריון מתקשות לצוד
  • כמוסת ריגול במערכת העיכול
  • דולפין קדום עם שיני מסור

טורף קדום בהפתעה

הדבר הראשון שעולה בדעתנו כשאנו מדמיינים את החיים בכדור הארץ הקדום הוא דינוזאורים ענקיים. למעשה, מיליוני שנים לפניהם, טורפי העל בעולם היו הסינאפסידים בעלי הניבים העצומים, שהיו אבותיהם הקדומים של היונקים.

לפני כ-250 מיליון שנה, בתפר שבין עידן הפרם לטריאס התרחשה התחממות עולמית שהביאה להכחדה ההמונית הגדולה ביותר עד כה. במהלכה הודחו הסינאפסידים מכס טורפי העל והדינוזאורים תפסו את מקומם. מאובנים מדרום אפריקה מעידים על רצף של סינאפסידים שהפכו בתקופה הזאת לטורף העל ואז נכחדו.

במאמר חדש תיארו כעת חוקרים  ממצא מפתיע, בדמות טורף סינאפסידי בגודל של טיגריס (Inostrancevia alexandri) שהיה מוכר עד כה רק מרוסיה. נראה שהוא נדד דרומה ביבשת פנגיאה עד אפריקה ונעלם גם הוא בתוך זמן קצר. רצף הטורפים הגדולים ששגשגו במהלך ההכחדה הממושכת סותר את ההיגיון האקולוגי, שלפיו טורפי על יהיו פגיעים במיוחד להכחדה. חשיבה מחודשת על מה שהתרחש בעבר עשויה לעזור לנו להבין את אובדן המגוון הביולוגי שאנחנו חווים היום. למאמר המלא (באנגלית).


נדד דרומה ביבשת פנגיאה עד אפריקה. סינאפסידים מסוג Inostrancevia  | אילוסטרציה: Shutterstock, Catmando

החלילים הקדומים מעמק החולה

באתר עינן-עין מלאחה בעמק החולה נמצאו כלי נגינה בני 12 אלף שנה, עשויים מעצמות עופות. את המחקר הובילו ד"ר לורן דאווין מהאוניברסיטה העברית ומהמרכז הצרפתי למחקר בירושלים, וד"ר חוסה-מיגל טאג'רו מאוניברסיטת וינה באוסטריה. החוקרים בחנו שבע עצמות כנף של ציפורים שנעשו בהן חורים לאצבעות, כמו בחליל. הם יצרו רפליקות של הכלים מעצמות עוף מים, וכשניגנו בהם גילו שהם משמיעים קולות דומים לאלו של עופות דורסים שחיים באזור, כמו נץ מצוי ובז מצוי.

החוקרים משערים שהחלילים שימשו בציד, אולי כדי לגרום לעופות הדורסים להתקרב לאזור. האנשים הקדומים נהגו לצוד בזים ונצים ולהשתמש בטפרים שלהם כקישוט, או ככלי ליצירת חורים. ייתכן גם שהציידים קראו לעופות הדורסים כדי שיבהילו את עופות המים, וכך יקלו עליהם לצוד אותם. כמובן, החלילים יכלו לשמש גם פשוט ככלי נגינה, שמראים לנו שוב שמוזיקה הייתה חלק מעולמם של בני האדם מימים ימימה. למחקר המלא (באנגלית). להודעה לעתונות מהאוניברסיטה העברית.

כאן אפשר לשמוע את דאווין מנגן ברפליקה של חליל עתיק:

עטלפות בהיריון מתקשות לצוד

כדי לנווט, עטלפים משתמשים בשיטה שנקראת איכון הד: הם משמיעים קולות בקצב קבוע ומתרגמים את ההד למפה של הסביבה. במחקר חדש, חוקרים ממעבדתו של פרופ' יוסי יובל באוניברסיטת תל אביב בחנו איך ההיריון משפיע על היכולת של עטלפות מהמין עטלפון לבן שוליים (Pipistrellus kuhlii) לנווט. 

החוקרים הניחו תולעת קמח בתור פיתיון בחדר חשוך ומדדו את קצב הקריאות שהעטלפות השמיעו כשהן עפות ואת יכולות התעופה והניווט שלהן. הם מצאו שבמהלך ההיריון, העטלפות השמיעו קולות בקצב איטי יותר ועפו לאט יותר ונמוך יותר. ההאטה בקצב הקריאות פוגעת כנראה בהצלחת הציד של הנקבות, ולפי המודלים הן צפויות לצוד כ-15 אחוזים פחות חרקים.

החוקרים משערים שהעוברים מגבילים את קיבולת הריאות של האם ומקשים עליה ליצור קולות מהר. בנוסף, המשקל העודף עלול לשנות את מרכז הכובד של האם ולהקשות עליה לעוף גבוה ולנחות במדויק. שינויים כאלה עשויים לגרום לעטלפות לשנות את תזונתן בתקופת ההיריון, ולהתמקד בטרף גדול ואיטי יותר. לכתבה המלאה באתר.


העוברים מגבילים את קיבולת הריאות של האם ומקשים עליה ליצור קולות מהר. עטלפת פירות מצויה עפה בעודה נושאת גור, עם פרי בפיה | יובל ברקאי

 

כמוסת ריגול במערכת העיכול

חברת הביוטק אנביבו-ביו קרובה להשלים את פיתוחה של כמוסה שתאסוף דגימות מהמעיים בלי התערבות פולשנית או שימוש בהרדמה – רק בולעים עם האוכל ומחכים שתצא בצואה.

הכמוסה, שנקראת CapScan, מורכבת משלפוחית בעלת שסתום חד כיווני ומצופה בחומר שמתמוסס בהתאם לדרגת החומציות השוררת במקומות שונים במערכת העיכול. כשהציפוי נעלם, מכסה הכמוסה נפתח והיא מתרחבת ושואבת לתוכה נוזלים מהסביבה.

לצורך בדיקת השיטה נתנו ל-15 נבדקים בריאים לבלוע כמוסות במשך שלושה ימים וניתחו את תכולתן. בסך הכול נאספו למעלה ממאתיים כמוסות תקינות מאזורים שונים במעיים ונמצאו הבדלים ניכרים בהרכב החומרים והחיידקים שבהן. נתונים כאלה מספקים מידע יקר ערך על תפקודם התקין של המעיים ומאפשרים לעקוב אחרי ההשפעות של שינויים בתזונה ותרופות. החוקרים מקווים שהכמוסה גם תשפר את הבנת יחסי הגומלין המורכבים בין גופנו לחיידקי המעיים ותסייע באבחון מצבים רפואיים ובפיתוח טיפולים. לכתבה המלאה באתר.


אוספת דגימות מהמעיים בלי התערבות פולשנית או שימוש בהרדמה. אילוסטרציה של כמוסת ריגול | נטע כשר באמצעות מידג'רני

 

דולפין קדום עם שיני מסור

ב-1998 נמצאה על חוף באי הדרומי של ניו זילנד גולגולת לא שגרתית, של דולפין בן 25 מיליון שנה. הגולגולת הגיעה למוזיאון הגיאולוגי של אוניברסיטת אוטגו, שם נתקלה בה כעבור יותר מעשרים שנה דוקטורנטית לחקר מאובנים. לגולגולת יש חוטם מוארך המזכיר דולפין ורוד בן ימינו (Inia geoffrensis), אבל בשונה ממנו השיניים הקדמיות של הגולגולת ארוכות ובולטות החוצה במקביל ללסת. על השיניים לא נמצאו שריטות או סימנים לפגיעה, והחוקרים הסיקו מכך שהן לא שימשו לקרבות בין זכרים או לחיפוש מזון בחול.

שיני הדולפין הקדום מזכירות את אלו של דגי מסור (Pristidae), המשתמשים בשיניים הבולטות שלהם כדי להמם ולשפד את טרפם. החוקרים מעריכים שהדולפין השתמש בהן בצורה דומה. דגי מסור ודולפינים אינם קרובים אבולוציונית, כך שמדובר במקרה של אבולוציה מתכנסת, שבה אותה תכונה התפתחה כמה פעמים באבולוציה, בדומה לכנפי עטלף וכנפיים של ציפורים. למאמר המלא (באנגלית).


החוקרים מעריכים שהדולפין השתמש בשיניו המיוחדות כדי להמם ולשפד את טרפו. אילוסטרציה של הדולפינים הקדומים |  Art by Daniel Verhelst

0 תגובות