יין רומאי מקורי... מגיאורגיה, האבולוציה הרדיואקטיבית של הזאבים, העץ הקטן ששינה את התמונה, ילדים (של קופי אדם) זה שמחה והעצם הבהיר ביותר ביקום

• יין רומאי מקורי... מגיאורגיה
  • האבולוציה הרדיואקטיבית של הזאבים
  • העץ הקטן ששינה את התמונה
  • ילדים (של קופי אדם) זה שמחה
  • העצם הבהיר ביותר ביקום

יין רומאי מקורי... מגיאורגיה

היין משחק תפקיד חשוב בחיינו, בארוחות, חגים ואירועים. ברומא העתיקה היין היה חשוב עד כדי כך שהרומאים סגדו לאל היין בכחוס. אך עד כה היה ידוע רק מעט על טעמו ומראהו של היין הרומאי.

הרומאים נהגו להתסיס את היין בכלי חרס שנקרא דוליום – קנקן גדול ומוארך שנהגו לטמון באדמה כשרק צווארו מציץ החוצה. מחקר חדש השווה בין הדוליום לבין הקווברי, כלי בן זמננו שמשמש להכנת יין בגיאורגיה, ובחן את השפעת הצורה, הגודל והנקבוביות של הכלי על טעמו, צבעו וריחו של היין.

הרומאים נהגו לאטום את הדוליום בשעווה או בזפת כדי לשלוט במידת החמצון של היין. בנוסף, בזכות צורתו המוארכת של הדוליום, פחמן דו-חמצני וחום שנוצרו בתהליך התסיסה יצרו בנוזל זרמים שערבלו את התכולה וכך העשירו את הטעמים. מוצקים מהענבים, שנותרו בתחתית המכל אחרי התסיסה, העשירו את צבע היין. כל אלה הובילו, לפי הערכת החוקרים, ליצירת יין עם טעמי אגוזים ופירות יבשים ובעל צבע ענברי. לקריאה בהרחבה (באנגלית). למאמר המלא (באנגלית).

הרומאים נהגו לאטום את כלי החרס בשעווה או בזפת, כדי לשלוט במידת החמצון של היין. שרידים של כלי חרס רומאיים | Bruno M Photographie, Shutterstock

האבולוציה הרדיואקטיבית של הזאבים

לאחר הפיצוץ בכור הגרעיני בצ'רנוביל ב-1986, פונו היישובים הסמוכים באוקראינה ובבלארוס, והוטל סגר על אזור ברדיוס של 30 ק"מ. אך החיים באזור הסגור נמשכו, ללא בני האדם. התפתחה שם מערכת אקולוגית שלמה, שכוללת צבאים, חזירי בר וזאבים. הזאבים אמורים היו להיפגע מהקרינה בצורה קשה יותר מהשאר, שכן הם בראש שרשרת המזון, ומקבלים "תוספת" של רדיואקטיביות ממזונם. אך האוכלוסייה שלהם משגשגת, וצפופה פי שבעה בהשוואה לשמורות בבלארוס מחוץ לאזור הסגור.

כדי לבחון איך התמודדו הזאבים עם הקרינה, חוקרים מארצות הברית הצמידו להם קולרים שכוללים מדי קרינה, וגם לקחו מהם דגימות דם. הם מצאו אזורים בגנום שהיו שונים מאלו של זאבים באוכלוסיות אחרות, והיו קשורים לפעילות של מערכת החיסון נגד סרטן. החוקרים משערים שבתהליך אבולוציוני מהיר, הזאבים רכשו עמידות מסוימת נגד סרטן – הם חלו פחות, או שהתמודדו טוב יותר עם המחלה. בשל הקרינה הרבה, רק הזאבים שהייתה להם את העמידות הזו הצליחו לשרוד ולהעמיד צאצאים, והתכונה התפשטה באוכלוסייה. לקריאה בהרחבה (באנגלית).

החוקרים משערים שהזאבים באזור צ'רנוביל רכשו עמידות מסוימת נגד סרטן. זאב בלילה | Shutterstock, Josephina Popova

העץ הקטן ששינה את התמונה

לפני כ-350 מיליון שנה אירעה במזרח קנדה רעידת אדמה עזה שהפילה עצים לקרקעית אגם סמוך. כמה מהעצים התאבנו, ואחד מהם אף השתמר, באופן נדיר, בצורה תלת-ממדית, כך שאפשר לזהות לא רק את הגזע שלו אלא גם עלים שנשארו מחוברים לענפים. החוקרים שחזרו בעזרת תוכנות גרפיות את מבנה העץ, שמזכיר בצורתו את העצים המצוירים בספר "הלורקס" של ד"ר סוס, עם עלים צרים, באורך של כ-1.75 מטר, שבוקעים מצמרתו החוצה בכל הכיוונים.

גובה העץ היה קצת יותר מ-2.5 מטר – נמוך משמעותית לעומת עצים מאובנים אחרים שנותרו באזור מאותה תקופה, שחלקם הגיעו ליותר מ-20 מטר. החוקרים מעלים אפשרות שליער הייתה גם תת-חופה – שכבה של עצים נמוכים שיצרו בית גידול נוסף. "הממצא ממלא חלק חסר בתמונה שהייתה לנו על מבנה היער בתקופה הזו" מסבירה פטריסיה גנזל (Gensel), אחת החוקרות. למאמר המלא (באנגלית). לקריאה בהרחבה (באנגלית).

החוקרים שחזרו בעזרת תוכנות גרפיות את מבנה העץ, שמזכיר בצורתו את העצים המצוירים בספר "הלורקס" של ד"ר סוס | Tim Stonesifer

ילדים (של קופי אדם) זה שמחה

ילדים נוהגים לעיתים להציק לאחרים בהתגרות פיזית ומילולית, ובוחנים את התגובה שהם מקבלים. זהו חלק חשוב בחיברות שלהם: ככה הם לומדים את גבולות ההתנהגות.

חוקרים מארצות הברית ומגרמניה מצאו לאחרונה שגם קופי אדם מתגרים זה בזה בצורה דומה מאוד לפעוטות אדם. הם צפו בעשרות שעות של סרטונים שצולמו בגני החיות בסן-דייגו ובלייפציג ותיעדו 142 מקרים של הצקות והתגרויות בקרב שימפנזים, בונובו, אורנגאוטנים וגורילות. "ההתגרויות נועדו לעורר תגובה, נעשות במכוון, והן לרוב חד-צדדיות", אמרה איזבלה לאומר (Laumer), שהובילה את המחקר. כמו אצלנו, המתגרים היו לרוב צעירים, וה"קורבנות" היו אמותיהם, או בוגרים אחרים בקבוצה. החוקרים משערים שכמו אצלנו, ההתגרויות הקטנות עוזרות לקופי האדם הצעירים להבין את הגבולות החברתיים בקבוצה ולחזק את הקשרים עם בני משפחתם. לכתבה המלאה באתר.

קופי אדם מתגרים זה בזה בצורה דומה מאוד לפעוטות אדם. שימפנזים בטבע |Shutterstock, Alexwilko

העצם הבהיר ביותר ביקום

חוקרים מאוסטרליה, מצרפת ומצ'ילה זיהו את גרם השמיים הבוהק ביותר ביקום – קווזאר שעוצמת אורו גדולה פי 500 טריליון מהשמש שלנו. קווזאר הוא ריכוז חומר סביב חור שחור מסיבי במיוחד, במקרה זה פי 17 מיליארד מהשמש שלנו, והאנרגיה שהוא פולט מקורה בקריעת החומר שנשאב לתוך החור השחור. החור השחור במרכז הקווזאר שגילויו דווח השבוע, J0529-4351, בולע כל יום מסה גדולה יותר מהשמש שלנו, והדיסקה הלוהטת סביבו היא בקוטר שבע שנות אור. הוא מרוחק כ-12 מיליארד שנות אור מאיתנו, מה שאומר שאנו רואים אותו כפי שנראה לפני 12 מיליארד שנים. בדיעבד התברר כי הוא כבר תועד בצילומים אסטרונומיים, אך לא זוהה כקווזאר בגלל המרחק העצום.

החוקרים מקווים כי הגילוי יסייע להבין טוב יותר את התהליכים שהתרחשו ביקום הצעיר וגם שהגילוי יעודד בחינה מחדש של נתונים ישנים, שאולי מסתתרים בהם עוד עצמים שהחמצנו. לקריאה בהרחבה ולחדשות חלל נוספות.

גרם השמיים הבוהק היותר ביקום. הקווזאר הענקי ובמרכזו החור השחור, כפי שנראים בעיני אמן | הדמיה: ESO/M. Kornmesser

חללית פרטית ראשונה על הירח

הנחתת "אודיסאוס" של החברה האמריקאית Intuitive Machines נחתה לפנות בוקר (שעון ישראל) על הירח, כ-300 קילומטר מהקוטב הדרומי שלו. הנחיתה בוצעה באופן אוטונומי, ורק לאחר זמן רב של קשיי תקשורת עמה, שעוררו חשש כי היא התהפכה בנחיתה, דיווחה החברה כי הנחתת ניצבת על רגליה, הקשר עמה תקין, והיא מתחילה להעביר מידע.

הנחתת נושאת מכשירים מדעיים של סוכנות החלל האמריקאית שמימנה את רוב המשימה, כחלק מהתוכנית לעידוד חברות פרטיות שיכולות לתמוך בתוכנית ארטמיס, שבמסגרתה מתכוונת נאס"א לשוב ולהנחית בני אדם על הירח בשנים הקרובות. זו הפעם הראשונה שחללית של גוף פרטי נוחתת בהצלחה על הירח, אחרי שלושה כשלונות, בהם של "בראשית" הישראלית. זו גם הנחיתה האמריקאית הראשונה על הירח אחרי יותר מחמישה עשורים. לכתבה המלאה באתר.

צילום סלפי של הנחתת אודיסאוס בדרכה לנחיתה, עם הירח ברקע | מקור: Intuitive Machines