שמות חדשים למספרים קיצוניים, מקטינים את השלל המיותר, ההיריון הזכרי של סוסוני הים וטיפול חדשני לזאבת

מה חדש?

  • שמות חדשים למספרים קיצוניים
  • מקטינים את השלל המיותר
  • ההיריון הזכרי של סוסוני הים
  • טיפול חדשני לזאבת

שמות חדשים למספרים קיצוניים

כשאנו רוצים לומר שיחידה מכילה אלף יחידות אחרות, אנו משתמשים בקידומת קילו, למשל קילוגרם. למיליון יחידות אנו משתמשים במגה, למשל מגה-ואט, למיליארד אנו משתמשים בקידומת ג'יגה- ולטריליון בטרה-, למשל טרה-בייט. ככל שהטכנולוגיה מתקדמת נוצר צורך בשמות שימושיים למספרים גדולים יותר כמו פֶּטָה- (עשר בחזקת 15), אֶקְסָה- (10¹⁸) זֶטָה (10²¹) ויוֹטָה (10²⁴). עכשיו גם זה לא מספיק, ובפעם הראשונה מאז 1991 קבעה הוועידה הבינלאומית למידות ולמשקלות שמות חדשים לשני מספרים. רוֹנָה (Ronna) ל-10²⁷ וקֶטָה (Quetta) ל-10³⁰, כלומר אחד עם שלושים אפסים אחריו. כך למשל כונן קשיח שיכול לאחסן מיליארד מיליארדי ג'יגה-בייט, מכיל רונה-בייט אחד.

הוועידה אימצה גם שמות למספרים הקטנים התואמים. רונטו (Ronto) לציון 10⁻²⁷, כך שרונטומטר הוא מיליארדית של מיליארדית של מיליארדית המטר, וקקטו (Quecto) ל-10⁻³⁰, כלומר אלפית הרונטו.

"התחיליות האלה נבחרו לאחר שנים של מחשבה ודיונים", אמרה ג'ורג'ט מקדונלד (Macdonald), מנהלת המרכז הקנדי למטרולוגיה (חקר יחידות מידה). "הן עונות על הרצון של המטרולוגים לעקביות ולמניעת בלבול". לקריאה בהרחבה, באנגלית. 

מספרים על מסך | Focal Start,Shutterstock
שמות למספרים גדולים במיוחד, או קטנים במיוחד. מספרים על מסך | Focal Start,Shutterstock

 

מקטינים את השלל המיותר

חוקרים פיתחו מכשיר ששולח אותות חשמליים ומצמצם את שלל הלוואי של סירות הדיג. כיום, עד 40 אחוז מבעלי החיים שנלכדים ברשתות הדייגים הם שלל לוואי, כלומר יצורים שנתפסים שלא לצורך. המכשיר נועד להגן בעיקר על דגי סחוס כמו כרישים וחתולי ים, שיש להם חוש מיוחד שמאפשר להם לאתר שדות חשמליים זעירים.

החוקרים בדקו תחילה את המכשיר בהפלגות של ספינות שדגות טונה כחולת-סנפיר בעזרת מערך של כאלף חכות. כשקשרו לקצה כל חכה מכשיר ששלח אות חשמלי מדי כמה שניות אכן הפחיתו את כמות שלל הלוואי ב-90-70 אחוז. עם זאת, גם מספר דגי הטונה שניצודו פחת וייתכן שהמכשיר אחראי גם לזה. לא ברור אם המכשיר יוכל לשמש בספינות באופן מסחרי, אך החוקרים מקווים לייעל, להקטין ולהוזיל אותו. "במצב הנוכחי מינים רבים בים נמצאים בסכנת הכחדה חמורה, בסכנת הכחדה או במצב פגיע, אך הממצאים החדשים פותחים פתח לאופטימיות באוקיינוס", אמר רוב אנבר (Enever) ממשתתפי המחקר. לקריאה בהרחבה (באנגלית). למחקר המקורי (באנגלית).

מערך חכות בסירה | Alex Linch, Shutterstock
המכשיר הפחית את שלל הלוואי בעד 90 אחוזים. מערך חכות בסירה | Alex Linch, Shutterstock

בסרטון רואים כריש נתפס בחכה שבסופה מכשיר כבוי וכריש אחר מתרחק מחכה עם מכשיר דולק :

 

ההיריון הזכרי של סוסוני הים

סוסוני ים, סוסוני האצה והאבובונים שייכים למשפחה של דגים שאצלם דווקא הזכרים הם אלה שעוברים היריון. במאמר חדש ניתחו חוקרים מאוסטרליה לעומק את התופעה הנדירה ובדקו מה בפיזיולוגיה של הזכרים האלה מאפשר להם להשריץ צאצאים. תחילה דגמו רקמות רכות מכיס הדגירה של סוסוני ים זכרים ובחנו אם הם מגיבים להורמונים שמעודדים התכווצות של שרירים חלקים, ובדרך כלל מקדמים השרצה בהריונות של נקבות דגים אחרים. התשובה הייתה שלילית ולא נמצאה התכווצות משמעותית של כיס הדגירה. 

כדי לבדוק אם סוסוני הים פיתחו מנגנון השרצה שונה מזה של נקבות דגים נעזרו החוקרים בסריקות CT, ומצאו שסנפיר השת, שאינו מסייע לתנועה במים, גדול ושרירי יותר אצל הזכרים מאשר הנקבות. לפיכך ייתכן שסוסוני הים מכווצים את שרירי השלד כדי להניע את סנפיר השת ולפלוט את הצאצאים מכיס הדגירה בקבוצות. כדי לאשש את השערתם הם מתכוונים לבצע ניסויי המשך ולמדוד באמצעים חשמליים את רמות ההתכווצות של השרירים המניעים את סנפיר השת במהלך ההשרצה. למאמר המלא (באנגלית). 

סוסון ים מהמין Hippocampus abdominalis | צילום: Charlotte Bleijenberg, Shutterstock
סנפיר השת גדול ושרירי יותר אצל הזכרים מאשר הנקבות. סוסון ים מהמין Hippocampus abdominalis | צילום: Charlotte Bleijenberg, Shutterstock

 

טיפול חדשני לזאבת

טיפול חד-פעמי בטכנולוגיית CAR-T הוביל להפוגה ממושכת בזאבת - מחלה כרונית שנגרמת כשמערכת החיסון יוצאת מאיזון ומייצרת בשוגג נוגדנים שפועלים נגד תאי הגוף עצמם. המחלה רב מערכתית וקשה, ומאופיינת בתקופות של התלקחות שבהן מופיעים תסמינים כמו פריחה, עייפות, חום, כאב, דלקות פרקים  וכיבים בפה.

במחקר חדש נוסתה שיטת טיפול שבה מתכנתים תאי דם לבנים וגורמים להם לזהות את התאים שמייצרים את הנוגדנים העצמיים הללו ולהשמיד אותם. הטיפול נוסה על חמישה חולי זאבת והוביל אצל כולם לירידה משמעותית ברמות הנוגדנים המזיקים ובתסמיני המחלה. בבדיקה שנערכה כעבור כמה חודשים הסתמן שבעקבות הטיפול מערכת החיסון עברה מעין "אתחול מחדש" וחזרה לייצר תאי חיסון בריאים. למרות הממצאים המעודדים, שעשויים לבשר על גישה חדשה לטיפול במחלות אוטואימוניות באופן כללי, נחוצים מחקרים גדולים ממושכים יותר לפני שאפשר יהיה להגיע למסקנות חותכות. לקריאה בהרחבה (באנגלית). למחקר המלא (באנגלית).

אילוסטרציה של תא דם לבן הורג תא אחר | Shuterstock, Meletios Verras
תאי דם לבנים מזהים את התאים שמייצרים את הנוגדנים העצמיים ומשמידים אותם. אילוסטרציה של תא דם לבן הורג תא אחר | Shuterstock, Meletios Verras

 

0 תגובות