לך אל הנמלה - ותהיה בריא, מתחרה חדש על התואר "החיה הכבדה ביותר", הוואי בלהבות, נגיפי ענק מסתוריים והאוכף העתיק בעולם?

• לך אל הנמלה - ותהיה בריא
  • מתחרה חדש על התואר "החיה הכבדה ביותר"
  • הוואי בלהבות
  • נגיפי ענק מסתוריים
  • האוכף העתיק בעולם?

לך אל הנמלה - ותהיה בריא

הנמלה קמפונית נפוחה (Camponotus inflatus), שחיה במדבריות במערב אוסטרליה, מפיקה דבש ואוגרת אותו בבטנה, כמו מזווה חי. האבוריג'ינים משתמשים בו לריפוי מחלות כמו כאבי גרון ופצעים בעור.

מחקר שבדק לראשונה את פעילות דבש הנמלים נגד מגוון חיידקים ופטריות, מצא שהוא ממגר היטב את החיידק סטפילוקוקוס זהוב, שנחשב עמיד במיוחד, ויעיל גם נגד הפטריות קריפטוקוקוס ואספרגילוס, אך לא נגד פטריות וחיידקים אחרים - פעילות משמעותית אך דלה לעומת דבש דבורים. החוקרים גילו שכמו דבש דבורים, גם דבש הנמלים מכיל מי חמצן, שמסייעים לפעילות נגד מחוללי מחלות. הם משערים שדבש הנמלים מכיל גם חלבון כלשהו שפועל נגדם.

הם מצאו גם שאוכלוסיית המיקרואורגניזמים החיים בגוף הנמלה (מיקרוביום) מורכבת כמעט אך ורק ממין אחד של חיידק ומין אחד של פטרייה. ייתכן שבבלעדיות הזו טמון סוד יעילותו של הדבש. המחקר מאשש את הסגולות שהאבוריג'ינים מייחסים לדבש, ואולי מציג דרך חדשה לטיפול במחוללי מחלות. למאמר המקורי (באנגלית).

הנמלה קמפונית נפוחה מפיקה דבש ואוגרת אותו בבטנה. נמלי קמפונית נפוחה עמוסות דבש | מתוך המאמר Islam et al., Molecules 2022

מתחרה חדש על התואר "החיה הכבדה ביותר"

הלווייתן הכחול, כך אמרו לנו תמיד, הוא בעל החיים הגדול והכבד ביותר שחי אי פעם. אבל מחקר חדש, על מאובן שנמצא בפרו, מעלה את האפשרות שזה לא נכון.

המאובן כולל 13 חוליות, ארבע צלעות, וחלק מעצם האגן. הוא תוארך ל-38 מיליון שנים לפני זמננו, הרבה לפני שהלווייתנים הכחולים הגיעו לגודלם הנוכחי. החוקרים נתנו לו את השם Perucetus colossus, "לווייתן פרואני ענקי". לא רק שהעצמות שלו היו גדולות מאוד, הן גם היו צפופות וכבדות, וכנראה עזרו לו לצלול. זו הסתגלות אבולוציונית לחיים במים שיש לחלק מהיונקים הימיים, אבל דווקא לא ללווייתנים המודרניים.

קשה לקבוע את המשקל של בעל חיים על סמך כמה עצמות, אבל ההערכות של החוקרים נעות בין 84 ל-340 טונות, כשהניחוש הטוב ביותר הוא סביב ה-180. לווייתנים כחולים שוקלים לרוב בין 100 ל-150 טונות. אז האם הלווייתן הכחול יוותר על כתר החיה הכבדה ביותר? עוד לא ברור, אבל לפחות, בפעם הראשונה, יש לנו מתחרה רציני. למאמר המקורי (באנגלית).

האם זה הלווייתן הגדול בעולם? איך נראה (אולי) פרוצטוס קולוסוס | Alberto Gennari

הוואי בלהבות

הקיץ הקשה בחצי הכדור הצפוני ממשיך לגבות קורבנות. כעת מדובר בגל של שריפות באי מאווי בהוואי, הקטלניות ביותר שתועדו בארצות הברית במאה השנים האחרונות. לפחות 96 בני אדם נהרגו ואלפי תושבים בעיר להיינה (Lahaina) נותרו ללא קורת גג, אחרי שיותר מ-2,200 מבנים עלו באש.

תנאי הסביבה בהוואי כיום יבשים יותר לעומת המאה ה-20, ויש ירידה ניכרת בכמות המשקעים. מחקר משנת 2015 מצא שכמות המשקעים בעונה הגשומה בכמה אתרים בהוואי פחתה ב-31 אחוזים מאז שנת 1990. נראה שהבצורת והחום הגובר חברו לרוחות עזות של סופת ציקלון סמוכה, ויצרו את התנאים לאסון הטבע.

קתרין הייאו (Hayhoe), המדענית הראשית בארגון שמירת הטבע "The Nature Conservancy" הסבירה כי ההתחממות הגלובלית מייבשת את הצמחייה, ויוצרת אספקה זמינה של דלק לשריפות. "בדרך כלל שינויי האקלים עצמם לא מציתים את השריפות, אלא מגבירים את אלה שפורצות מסיבות אחרות, מרחיבים את שטחן ומעצימים את הסכנה שנשקפת מהן".

לסקירה נוספת על מה שקורה בסביבה, בכתבה באתר.

"שינויי האקלים עצמם לא מציתים את השריפות, אלא מגבירים את אלה שפורצות מסיבות אחרות". צילום לוויין של השריפות באי מאווי בהוואי | NASA Earth Observatory image by Lauren Dauphin

נגיפי ענק מסתוריים

מדענים גילו באדמת יער בניו אינגלנד מגוון עצום של נגיפי ענק בלתי מוכרים. גודלם נע בין 0.2 ל-1.2 אלפיות המילימטר, כמעט כמו לחיידקים. בנוסף יש להם כמות עצומה של חומר תורשתי, עם הרבה יותר גֵנים מנגיפים רגילים.

צילום במיקרוסקופ אלקטרונים מראה כי המבנה הייחודי של הנגיפים יוצר צורות דמויות כוכב, צב, בקבוק בושם, טרול, סופרנובה, ואפילו גרסאות נגיפיות של מדוזה וגורגונה מהמיתולוגיה היוונית. כמו כן יש להם מבנים ייחודיים של זנבות, תעלות, מחושים צינוריים וסיבים. המדענים סבורים כי המבנים האלה עוזרים להם להיקשר לתאים.

עד כה, כל נגיפי הענק שמצאו הדביקו בעיקר יצורים חד-תאיים כמו אמבות. נגיפים כאלה התגלו כבר בכמה מערכות אקולוגיות, ומסתמן שהם יותר נפוצים ומגוונים מכפי שסברו בתחילה, ושיש להם תפקיד חיוני במחזור הפחמן בקרקע. מחקרים עתידיים עשויים לפענח את מקומם באבולוציה ואולי להבין את התהליכים שאפשרו את התפתחותם של יצורים בעלי גרעין תא. לקריאה בהרחבה (באנגלית). למאמר המלא (באנגלית)

נגיפי הענק שנמצאו היו בצורות דמויות כוכב, צב, בקבוק בושם, טרול, סופרנובה ועוד. כמה מהנגיפים מצולמים במיקרוסקופ אלקטרונים | מתוך המאמר, .Fischer et al

האוכף העתיק בעולם?

בתוך קבר של אישה בצפון מערב סין התגלה מה שעשוי להיות האוכף העתיק בעולם. האוכף, שעשוי עור פרה והשתמר במצב מצוין, תורם לידע שלנו על היסטוריית הרכיבה והשימוש באוכפים.

בעזרת תארוך רדיואקטיבי של קש ששימש למילוי האוכף, הסיקו החוקרים שהוא נוצר בין שנת 727 ל-396 לפני הספירה. למרות עתיקותו, חלק ממאפייניו דומים לאוכפים מודרניים. הוא מורכב משני חלקים מעור, שמחוברים זה לזה ביריעת עור צרה וארוכה שהונחה על גב הסוס. חתיכות עור שנתפרו מלפנים ומאחור עזרו לרוכב לשבת זקוף על האוכף. הוא נתפר במומחיות, ויש עליו סימנים שמעידים על שימוש ממושך.

האוכפים העתיקים ביותר עד כה נמצאו בקברים בצפון אסיה מהשנים 420-430 לפני הספירה. אנשים רכבו על סוסים עוד הרבה לפני כן, אבל השימוש באוכף אפשר לראשונה לכל אחד ואחת בקהילה לרכוב בנוחות, ושמר על בריאות הסוסים. בנוסף הוא עזר ללוחמים לשמור על יציבה טובה וכך לירות חיצים, למשל, מגב הסוס. לקריאה בהרחבה (באנגלית). למחקר המלא (באנגלית).

נתפר במומחיות, ונראה שרכבו עליו במשך זמן רב. האוכף העתיק שנמצא בקבר בסין | מתוך המחקר, Archaeological Research in Asia, 2023