בננות נגד תולעים, נגיפים נגד חיידקים, חיות נכחדות מתועדות בציורי קיר ועוד

מה חדש?

  • נגיפים נגד חיידקים עמידים
  • הצבע הקדום במזרח הרחוק
  • בננה להצלת תפוחי האדמה
  • החיות הנכחדות שעל הקיר
  • מה קדם למה, האווז או התרנגולת?

נגיפים נגד חיידקים עמידים

צוות מדענים מבלגיה הצליח לרפא זיהום חמור ומסכן חיים שהתפתח ברגלה של אישה שנפגעה בפיגוע. במשך קרוב לשנתיים הצעירה טופלה ללא הצלחה בכמה סוגי אנטיביוטיקה במינונים גבוהים. כמוצא אחרון החליטו הרופאים לנסות לשלב טיפול בנגיפים תוקפי חיידקים, הקרויים בקטריופאג'ים. הנגיפים מדביקים את החיידקים, מתרבים בתוכם ולבסוף פורצים החוצה ובתוך כך משמידים את החיידק.

המדענים איתרו בדגימה של מי ביוב בקטריופאג' מתאים ובתהליך אבולוציה ארוך שיפרו את יכולתו להדביק ולהרוג את החיידקים. במהלך הטיפול הסירו רקמות מתות מהפצע, השתילו במקום עצם שהוספגה באנטיביוטיקה, והחדירו לפצע צנתר שבאמצעותו הזריקו פנימה בקטריופאג'ים במשך שישה ימים. בתוך יומיים מתחילת הטיפול חלה הטבה משמעותית, הפצע החל להתייבש והעור חזר לצבעו המקורי. לאחר שלושה חודשים הזיהום נעלם ומצב הפצע הוסיף להשתפר, ובהמשך החולה חזרה ללכת ואף לרכוב על אופניים. למאמר המקורי (באנגלית). לכתבה המלאה באתר.

אילוסטרציה של בקטריופאג'ים תוקפים חיידקים | nobeastsofierce, Shutterstock
הנגיפים מדביקים את החיידקים, מתרבים ולבסוף פורצים החוצה ומשמידים את החיידק. אילוסטרציה של בקטריופאג'ים תוקפים חיידקים | nobeastsofierce, Shutterstock

הצבע הקדום במזרח הרחוק

חוקרים גילו בצפון מזרח סין אתר שבו ייצרו אוכרה – צבע המבוסס על אדמת טיט – כבר לפני 40 אלף שנה. זה האתר הקדום ביותר שהתגלה במזרח אסיה לייצור הצבע, ששימש לציור אך גם למריחה על העור להגנה מפני השמש ולהרחקת חרקים. סדנת הייצור התגלתה בחפירות שעשו חוקרים מאירופה ומסין בשיאמביי (Xiamabei) שעל גדת נהר חוליו (Huliu). הם קבעו את גיל האתר באמצעות תארוך פחמן ובשיטות נוספות. לצד הצבעים התגלו כלי ייצור, כגון מכשירים מאבנים קטנות וחדות מחוברות לידית עצם. הממצאים הלא שגרתיים לאזור עשויים להעיד על הגירה של בני אדם מאירופה לצפון סין, או לחלופין על צעד נוסף בהתפתחות התרבות של בני האדם המודרנים באזור. לקריאה בהרחבה (באנגלית). למאמר המקורי (באנגלית).

אבקה בצבע כתום | Snowbelle, Shutterstock
האתר הקדום ביותר שהתגלה במזרח אסיה לייצור צבע אוכרה.אבקה בצבע כתום | Snowbelle, Shutterstock

בננה להצלת תפוחי האדמה

תפוח האדמה הוא גידול חקלאי חשוב בכל רחבי העולם. באזורים מסוימים באפריקה, כגון קניה, מתפשטת במהירות תולעת בשם נמטודה של תפוח אדמה (Potato cyst nematode), שמאיימת על הגידולים. התולעים הללו מתחפרות באדמה, וכשהן מוצאות שורש של תפוח אדמה צעיר הן נצמדות אליו, גופן מתקשה ויוצר ציסטה שניזונה ממנו. בתוכה מתפתחות ביצים שיבקעו לכמה מאות תולעים חדשות, וכך נמשך המעגל.

כעת, מחקר חדש של חוקרים מקניה ומארה"ב גילה שיטה פשוטה להפליא להרחקת התולעים משורשי תפוחי האדמה. מתברר שכאשר עטפו את השורשים בנייר העשוי מסיבים של עלי בננה, יבול תפוחי האדמה גדל פי שלושה. החוקרים מצאו שהשורשים מפרישים לאדמה חומרים שמושכים אליהם את התולעים ומעודדים את בקיעת הביצים. סיבי הבננה סופגים את החומרים האלה לפני שיתפשטו סביב הצמח. כשהוסיפו לעטיפה מעלי הבננה חומר הדברה בריכוז זעיר, היבול גדל בעוד חמישים אחוז.

עלי בננה הם חומר זול ומתכלה באדמה, השימוש בהם פשוט ויכול לעזור לחקלאים במדינות מתפתחות. החוקרים מקווים שתימצא דרך להרחיב את השימוש בהם לקנה מידה גדול ואולי להגן על גידולים חקלאיים נוספים. לקריאה בהרחבה (באנגלית).

ציסטות של נמטודת תפוח אדמה צמודות לשורשים | Xiaohong Wang / US Department of Agriculture / Science Photo Library
חוקרים גילו שיטה פשוטה להפליא להרחקת התולעים משורשי תפוחי האדמה. ציסטות של נמטודת תפוח אדמה צמודות לשורשים | Xiaohong Wang / US Department of Agriculture / Science Photo Library

החיות הנכחדות שעל הקיר

ציורי קיר שהתגלו בקולומביה חושפים, לפחות לדעת חלק מהחוקרים, כמה בעלי חיים יוצאי דופן שנעלמו בינתיים מהעולם. לטענתם, אפשר לזהות בציורים עצלנים ענקיים, גמלים קדומים ופילים בעלי ארבעה ניבים.

הארכיאולוגים הבריטים העומדים מאחורי המחקר משערים שציורי הקיר מתארים בעלי חיים שנכחדו בסוף תקופת הקרח האחרונה, לפני כ-11 אלף שנה, ולכן הם גם מעריכים שזו התקופה שבה הם צוירו. ראיות נוספות לכך מספקים שרידי עצמות שנמצאו במקומות אחרים ביבשת אמריקה, שדומים לבעלי החיים המצוירים.

חוקרים אחרים טוענים שהציורים נעשו בתקופה הרבה יותר מאוחרת. הם גם טוענים שבעלי החיים בציור כלל לא דומים לשרידי העצמות: העצלן הענק כביכול הוא לדעתם בכלל קפיברה מודרנית, וחלק מהציורים אף מתארים בעלי חיים שהובאו מאירופה במאות השנים האחרונות. "האתגר הבא יהיה לתארך באופן מדעי את הציורים כדי להפריך את הטענה או לאשש אותה", הסביר בריאיון לניו יורק טיימס הארכיאולוג פול טייקון (Tacon), שלא היה מעורב במחקר.

לקריאה בהרחבה (באנגלית). למאמר המלא (באנגלית).

ציורי הקיר בקולומביה | ויקיפדיה, Julianruizp
לטענת החוקרים אפשר לזהות בציורים עצלנים ענקיים, גמלים קדומים ופילים בעלי ארבעה ניבים. ציורי הקיר בקולומביה | ויקיפדיה, Julianruizp

מה קדם למה, האווז או התרנגולת?

חוקרים טוענים: אווזים, ולא תרנגולות, היו העופות הראשונים שהאדם ביית. הטענה מבוססת על עצמות בנות כ-7,000 שנה שנמצאו בדרום מזרח סין. אווזי בר לא מקננים באזור הזה, אבל עוברים שם בנדידתם. כדי לקבוע שהם אכן היו מבויתים היו החוקרים צריכים להראות שלא מדובר באווזים שניצודו במהלך הנדידה, אלא בכאלה שגדלו באתר. הראיה הראשונה לכך מגיעה מאחת העצמות, ששייכת לאפרוח בן שמונה שבועות בלבד – צעיר מדי לנדוד. 

בנוסף בדקו החוקרים את החנקן והחמצן בעצמות האווזים – יסודות שיכולים להופיע בכמה צורות, שנקראות איזוטופים. חוקרים יכולים ללמוד על המזון שאכלו האווזים והמים ששתו על ידי בחינת היחס בין האיזוטופים, והשוואתם לבעלי חיים אחרים באזור. הם מצאו שחלק מהעצמות הראו יחס שמתאים לבעלי חיים נודדים, אבל היו ביניהן גם עצמות שהעידו כי האווזים אכלו ושתו כל חייהם באזור שבו נמצאו עצמותיהם.

לפי הממצאים הללו עולה שהאווזים בויתו אולי עוד לפני התרנגולות, שהראיות המבוססות המוקדמות ביותר לביותן הן רק מלפני כ-5,000 שנים. למחקר המלא (באנגלית).

העצמות שנבחנו במחקר | asaki Eda/ PMNAS
האם אווזים, ולא תרנגולות, היו העופות הראשונים שהאדם ביית? העצמות שנבחנו במחקר | asaki Eda/ PMNAS

 

2 תגובות

  • ...

    מדע?

    הטענה עם ציורי הקיר משעשעת למדי :)

  • שגיב

    מעולה, תודה רבה

    תענוג של עדכונים, אל תפסיקו!