חוכמת האלבטרוס, בן כמה הלבלב שלך? צעיר, אבל כריש, ההיריון המסתורי של חתולת הים ועוד חללית פרטית בדרך לירח

• חוכמת האלבטרוס
  • בן כמה הלבלב שלך?
  • צעיר, אבל כריש
  • ההיריון המסתורי של חתולת הים
  • עוד חללית פרטית בדרך לירח

חוכמת האלבטרוס

הכירו את ויזדום (Wisdom) – העוף הכי זקן שהאדם מכיר. ויזדום היא נקבת אלבטרוס לייסאן (Phoebastria immutabilis) והיא בת 73 לפחות. לקראת חג המולד שבה ויזדום לעוד עונת קינון באטול מידוויי שבאוקיינוס השקט, מצפון להוואי. שרשרת האיים היא שמורת טבע ואתר קינון למאות אלפי זוגות אלבטרוסים. שם היא בקעה ולשם היא שבה מדי שנה לקנן.

אלבטרוסים חיים בזוגות מונוגמיים, ומטילים ביצה אחת בשנה. במשך שישים שנה היה לוויזדום בן זוג קבוע, שלא נצפה השנה ואולי מת. ויזדום טובעה בשנת 1956, בידי חוקר העופות צ'נדלר רובינס. זה קרה אחרי שהטילה ביצה ראשונה, כך שהייתה בת חמש לפחות, גיל הבגרות המינית. ויזדום ורובינס נפגשו שוב בשנת 2002, כשרובינס היה כבר בן 82. במהלך חייה הטילה ויזדום כארבעים ביצים וגידלה בהצלחה כ-35 צאצאים.

הוב אוסטרלונד, מייסדת הארגון "רשת האלבטרוסים של קאוואי" בהוואי, מסרה כי נראה שבעונת הקינון הזו ויזדום כבר לא תטיל. החוקרים ינסו לאתר אותה בנובמבר 2024, בתקווה שתצליח בשנה הבאה. לקריאה בהרחבה (באנגלית).

במהלך חייה הטילה ויזדום כארבעים ביצים וגידלה בהצלחה כ-35 צאצאים. ויזדום (משמאל) עם בן זוגה בנובמבר 2015, מקננים באטול מידוויי |  USFWS - Pacific Region

בן כמה הלבלב שלך?

מצבם הביולוגי של האיברים, המכונה גם הגיל הביולוגי, לא תמיד תואם את הגיל הכרונולוגי שלנו – הזמן שעבר מרגע הלידה. מחקר חדש מאפשר להעריך בדיוק רב למדי את הגיל הביולוגי של 11 איברים בגוף בעזרת תוכנה שמחשבת אותו מתוך נתונים על ריכוז חלבונים מסוימים בפלזמת הדם, בבדיקת דם רגילה. הגיל הביולוגי של האיברים והזדקנות מואצת בהם התגלו כסימנים המלווים מחלות כמו יתר לחץ דם, אלצהיימר ואי-ספיקת לב. אך האם הגיל הביולוגי של האיברים יכול לחזות מחלה עתידית? על סמך נתוני בדיקות דם ממחקרי עוקבה קודמים החוקרים קבעו: כן, הזדקנות מואצת של איברים מסוימים מעידה על סיכון מוגבר למחלות מסוימות.

למרות מגבלותיו, למשל העובדה שמרבית הנבדקים היו אמריקאים לבנים, וכן שהסתמך ברובו על בדיקות דם בנקודת זמן אחת, המחקר מציע שיטה לא-פולשנית חדשנית להעריך את הבריאות של כל איבר בנפרד, שתאפשר לנו לאמץ הרגלים נכונים העשויים למנוע מראש את התפרצות המחלה. לכתבה המלאה באתר.

המחקר מאפשר להעריך בדיוק רב למדי את הגיל הביולוגי של 11 איברים בגוף. אילוסטרציה של הזדקנות וחלוף הזמן | Suzanne Tucker, Shutterstock

צעיר, אבל כריש

מעט מאוד ידוע על ראשית חייהם של כרישי עמלץ לבן (Carcharodon carcharias). העוברים בוקעים מהביצים ברחמה של האם ומשם יוצאים אל האוקיינוס, אך עד כה לא תועדו השרצה של עמלץ או עמלץ שזה עתה נולד.

במאמר חדש טוענים חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה שהצליחו לתעד עמלץ בן כמה ימים, או אפילו שעות ספורות. אורכו של העמלצון, שתועד מרחפן מול חופי קליפורניה, כמטר וחצי, והוא דומה בגודלו לעוברים מפותחים לפני ההשרצה. גם סנפיריו קצרים ומעוגלים כשל העוברים.

מהסרטונים עלה שהוא היה מכוסה בשכבה לבנה ודקה שנשרה ממנו תוך כדי שחייה. במאמר הוצעו שתי השערות באשר למקורה: האחת, שאלה שאריות של נוזל דמוי חלב שמזין את העובר ברחם. השנייה, הפחות סבירה לדעת המחברים, היא שהעמלצון סובל ממחלת עור. ידוע שעמלצים לבנים עוסקים ברבייה מול חופי דרום קליפורניה ומקסיקו, ויומיים לפני הצילום נצפו באזור עמלצים בוגרים, דבר שמחזק את ההשערה שזה אכן תיעוד ראשון של עמלץ בן יומו. למאמר המלא (באנגלית). לקריאה בהרחבה (באנגלית).

הפעם הראשונה בה תועד עמלץ בן כמה ימים, או אפילו שעות ספורות. העמלצון שנצפה מול חופי קליפורניה | Carlos Gauna

ההיריון המסתורי של חתולת הים

לפני כמה חודשים הופתע צוות האקווריום בהנדרסונוויל שבקרוליינה הצפונית לגלות שלוש ביצים בבטנה של שרלוט, טריגונית קליפורנית עגולה מהמין Urobatis halleri. הגילוי היה מפתיע במיוחד, משום ששרלוט לא שוהה במיכל עם טריגון זכר מהמין שלה, או מכל מין אחר. ההסבר הסביר ביותר להיריון הוא רביית בתולים, שבה נקבה יכולה להביא צאצא ללא הפריה – תופעה לא נפוצה, אך קיימת, אצל הטריגונים וקרובי משפחתם. אפשרות אחרת היא הפריה מזרע ישן שנותר בגופה. עם זאת, צוות האקווריום הצליח לעורר תהודה תקשרותית עולמית כשהעלה גם את האפשרות ששרלוט הרתה לאחד משני כרישי הבמבוק הצעירים במיכל הגידול שלה, אף שהיא רחוקה מהם אבולוציונית יותר ממה שאנו רחוקים מהקנגורו. קיימת גם אפשרות שהזרע של כרישי הבמבוק עורר סוג מסוים של רביית בתולים. שרלוט אמורה להשריץ בכל יום, ובדיקה גנטית של הצאצאים תוכל לקבוע אם זו רביית בתולים או הכלאה ממרחק אבולוציוני שאינו מוכר למדע. לכתבה המלאה באתר.

ההסבר הסביר ביותר להיריון הוא רביית בתולים, אבל אם ממש רוצים, אפשר גם להציע אפשרות אחרת. טריגונית קליפורנית |  LASZLO ILYES, Flickr

עוד חללית פרטית בדרך לירח

נחתת הירח "אודיסאוס" של החברה האמריקאית Intuitive Machines שוגרה הבוקר בהצלחה מפלורידה בטיל של חברת ספייס אקס. אם הכל יתנהל כמתוכנן היא תנסה לנחות בעוד קצת יותר משבוע, כ-300 קילומטרים מהקוטב הדרומי של הירח. הנחתת הלא מאוישת נושאת כמאה קילוגרמים של ניסויים ומכשירים מדעיים, כמחציתם של סוכנות החלל האמריקאית, נאס"א, שמימנה את רוב המיזם במסגרת התוכנית לעידוד משימות ירח פרטיות, לתמיכה בתוכנית ארטמיס ובחינת טכנולוגיות בעבורה. המטענים הפרטיים שלה כוללים ניסוי של חברת הלבשה לבחינת אריג מבודד, ומיצג של האמן ג'ף קונס (Koons). זהו הניסיון הרביעי של גוף פרטי להנחית חללית על הירח, לאחר כישלונות של שלושת הניסיונות הקודמים: בראשית הישראלית ב-2019, חברת iSpace היפנית בשנה שעברה ו-Astrobotic האמריקאית בחודש שעבר.

אם הכל יתנהל כמתוכנן, היא תנסה לנחות על הירח בעוד קצת יותר משבוע. הדמיה של הנחתת על פני הירח | Intuitive Machines