ההורמונים מאפשרים לתאים קרובים ורחוקים לתקשר ולהפעיל זה את זה, והפרשתם מהבלוטות השונות בגוף נחוצה לביצוע תהליכים רבים, ביניהם פעולות קצרות, כמו ספיגת סוכר, או ארוכות טווח כמו התבגרות מינית

הגוף שלנו מורכב מטריליוני תאים. בשביל שהגוף יתפקד כשורה, התאים הרבים והמערכות שהם יוצרים חייבים לתקשר זה עם זה. התקשורת יכולה לבוא לידי ביטוי על ידי אותות עצביים, בעזרתם המוח שולט בשרירים, או על ידי הורמונים, המופרשים מבלוטות הפרשה בגוף ונושאים לתאי היעד הוראות לביצוע פעולות כמו ספיגת סוכר, חלוקה תאית ועוד. תקשורת באמצעות הורמונים מבוצעת בידי מערכת ההפרשה הפנימית, המוכרת גם בשם המערכת האנדוקרינית.

האנדוקרינולוגיה הוא תחום במדעי החיים שחוקר את התקשורת הבין-תאית שנעשית בגוף על ידי ההורמונים. הסרטון שלפנינו נותן הצצה על כמה מסלולים אנדוקריניים בגוף, כגון המטבוליזם של סוכר ומערכת המין.

הסרטון הופק בידי Great Pacific Media ותורגם בידי צוות דוידסון אונליין

המערכת האנדוקרינית היא מערכת של בלוטות ואיברים בגוף המעורפים בהפרשת ההורמונים, ושמאפשרים תקשורת בין-תאית. בין הבלוטות האלה נמצאות בלוטת יותרת הכליה (המכונה גם בלוטת האדרנל), בלוטת התריס (או התירואיד) ובלוטת יותרת המוח (הִיפּוֹפִיזָה ). הלבלב הוא דוגמה לאיבר אנדוקריני, שבין פעולותיו השונות מייצר את ההורמונים אינסולין וגלוקגון. 

המערכת חולשת על תהליכים רבים בגוף, כגון חילוף חומרים, גדילה, התפתחות והתבגרות, התמודדות עם מצבים מאיימים, כמו סכנות או לחץ נפשי, ועוד. פעולתה מבוססת על בלוטות שמופעלות על ידי מערכת העצבים, ובמקרים מסויימים בתגובה להפעלת השרירים, ומפרישות הורמונים למחזור הדם, דרכו הם מגיעים ליעדיהם. ההורמונים הם מולקולות זעירות שנקשרות באופן ספציפי לאחד ממספר קולטנים בתאי המטרה ומפעילות תגובת שרשרת שיוצרת את התוצאה הרצויה. תוצאה כזו יכולה להיות קצרת טווח, כמו ספיגת סוכר, או מתמשכת וקבועה - כמו ההתבגרות המינית.

קיימים שלושה סוגים של הולכת הורמונים:

  1. הולכה אקסוקרינית (אקסו = חיצוני) – הורמונים מופרשים מתא אחד ומגיעים לתא באזור אחר בגוף.
  2. הולכה פאראקינית (פארא = קרוב) – הורמונים מופרשים מתא אחד ומגיעים לתאים שכנים.
  3. הולכה אוטוקרינית (אוטו = עצמי) – הורמונים מופרשים מתא אחד ומשפיעים על תא המקור עצמו.

כדי למנוע מהגוף לאבד את האותות בדרכם אל היעד, קיימים כמה מנגנונים שמווסתים את התגובה ההורמונלית. דוגמה אחת היא מערכת ההיזון החוזר - כלומר, מערכת מבוססת משוב. כשהורמון מופרש למחזור הדם, הוא משפיע השפעה חיובית על תאי היעד אבל השפעה שלילית על התאים שהפרישו אותו. כלומר כשריכוז ההורמונים בדם עולה, הם נקשרים לקולטן מיוחד בתא המקור ומעכבים את המשך הפרשת ההורמונים ממנו. זוהי, אגב, תגובה אוטוקרינית - שהתא שולח מסר - אבל המסר מיועד לעצמו ומשמש אותו למשוב.

דוגמה נוספת היא ירידת הרגישות להורמון עם הזמן. התופעה נקראת הקהייה שיטתית (באנגלית-דה סנסיטיזציה), כאשר הירידה ברגישות נובעת מסילוק חלק מהקולטנים שמזהים ומגיבים להורמונים מסוימים מהממברנה של התא. בעקבות זאת יש להורמונים פחות קולטנים להיקשר אליהם ועל כן עוצמת התגובה ההורמונלית פוחתת באופן משמעותי.

נוסף על ההורמונים הנקשרים לקולטנים שנמצאים על גבי הממברנה של התא ישנם גם הורמונים שצולחים את ממברנת התא, וחודרים אל התא באופן ישיר בזכות המבנה השומני דמוי הכולסטרול ומגיעים שלהם. כך הם יכולים להגיע כל הדרך לגרעין התא, המכיל אל ה-DNA, ותוך היקשרות למבנים חלבוניים הם יכולים לגרום להתחלת או עצירת השעתוק של גנים מסוימים. ההורמונים האלה נקראים סטרואידים, והם כוללים, בין היתר, את הורמוני המין טוסטסטרון ואסטרוגן.

בניגוד להורמונים מסיסים הנקשרים לקולטנים ממברנליים, התגובה שיוצרים ההורמונים האלה היא ארוכת טווח, כמו שקורה במהלך ההתבגרות המינית, בתהליכי חילוף חומרים ארוכי טווח ועוד. כיום, רופאים משתמשים בסטרואידים כדי לעצור סוגים מסוימים של דלקות, לעודד גדילה והתפתחות ועוד.

12 תגובות

  • Mr. Pro

    שיעור מבוא למדעים

    שלום, קוראים לי מיסטר פרו. רציתי להגיד שמאוד נהנתי מהכתבה ואני מאוד שמח ומבדח שהכנתם אותה.
    תודה ושנה טובה, מיסטר פרו 👑

  • אביגיל פורת

    תודה, ממש עוזר להבין

  • רוני

    כתבות

    לא הבנתי...? מה אתם עושים עם כל הידע הזה? יש לזה תכלית? יש ריפוי לכול מה שאתם מפרסמים או רק לשם פרסום?

  • מירב ברילנט

    "פעולתה מבוססת על בלוטות

    "פעולתה מבוססת על בלוטות שמופעלות על ידי מערכת העצבים באמצעות השרירים ומפרישות הורמונים למחזור הדם, שדרכו הם מגיעים לאתרי המטרה שלהם." - האם בלוטות מופעלות על ידי שרירים?

  • אסתר

    אדנרוגנים

    בדקה 3:38 כתבתם שנוכות האנדרוגנים או היערדם יקבעו את מין הילוד.
    האם לא נוכחות או היעדר כרומוזום Y הוא זה שקובע את מין הילוד? איך האנדרוגנים משפיעים?

  • רועי הימלהוך

    קולטנים

    מה זה קולטנים אינדוקריינים?

  • רעות

    הורומנים והעברת סיגנל

    שלום,
    רציתי לשאול איך בדיוק עובד המנגנון מקליטת ההורמון ברצפטור עד לפעילות מסויימת בגוף, הקשורה לאותו הורמון. האם כאשר נקלט נוירוטרנסמיטור ברצפטור, אותן התעלות נפתחות, ללא קשר לנ"ט מסויים? אם כך הדבר, כיצד הורמון משפיע באופן ספציפי על תגובת הגוף?
    תודה, רעות

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום רעות
    שאלת שאלה גדולה מאוד. ישנם מנגנונים רבים המתווכים בין הפעלת הרצפטור על ידי הורמון ועד לפעולה הרצויה. באופן כללי בד"כ יש מסלול תקשורת תוך תאי שמעביר ומגביר את המידע.

    לגבי נוירוטרנסמיטורים המצב קצת שונה. גם כאן יש כל מני מצבים, ישנם רצפטורים שהם בעצמם תעלות יוניות, וישנם רצפטורים שמפעילים תעלות. התעלות גורמות לשינוי במתח הממברנה שבתורו גורם ליצירה (או עיכוב) של פוטנציאל פעולה - מעבר של אות חשמלי הרי הוא האות העיצבי.

    אם תרצי מידע יותר רציני על הורמון או תהליך זה או אחר תרגישי חופשי לשאול.
    ארז

  • שיר

    "סרטונים אלו תורגמו בידי צוות אתר דוידסון און ליין"

    תוכל בבקשה רבה לכתוב את שמות המתרגמים? אני אשמח לדעת :] תודה

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    הסרטונים שלמעלה תורגמו בידי שלמה אדם.

  • שיר

    ובשאר המקרים

    שכתבת: "הסרטון תורגם בידי צוות אתר דוידסון און ליין" מי תרגם? תודה

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    בגדול ארז גרטי עשה את רוב התרגומים למעט מספר תרגומים בפיסיקה אותם עשה ירון גרוס, ומספר תרגומים בנושאים שונים אותם עשה שלמה אדם.