כדי להילחם בפולשים שנכנסים לגוף, תאי הדם הלבנים חייבים להגיע לאתר הדלקת ולחסל את האויב. לשם כך עליהם לעבור דרך ארוכה בכלי הדם והלימפה, ובנקודה הנכונה לחדור את דופן כלי הדם ולנדוד אל אתר הדלקת.

מה שמוביל את תאי הדם הלבנים הוא הכמוקינים הורמונים שמופרשים מתאי מערכת החיסון באתר הדלקת. הסרטון שלפנינו מתאר את שלב עצירת הלויקוציט (תא דם לבן) וחדירתו דרך דופן כלי הדם בדרכו לאתר הדלקת. הסרטון כולל מונחים רבים מעולם הביולוגיה והביוכימיה, על כן מומלץ לקרוא גם את ההסברים בהמשך הכתבה, ולצפות בכתבות וסרטונים הקשורים לנושא. 

הסרטון הופק בידי חברת Biovisions עבור אוניברסיטת הרווארד

דופן כלי הדם (אנדותל) היא רקמה צפופה וגמישה שמטרתה למנוע בריחה של נוזלים ותאים אל מחוץ לכלי הדם. בשל תפקידה הזה, לגמרי לא פשוט לחדור את דופן כלי הדם. כאשר תאי דם לבנים מוזעקים לאתר הדלקת כדי להילחם בפולש, הם מוצאים את דרכם לשם באמצעות הורמונים שמפרישים תאי דם אחרים (בדרך כלל מקרופאג'ים תאים בולעניים) באתר הדלקת.

ההורמונים הללו נקראים כימוקינים, וככל שמתקרבים למקור ההפרשה (אתר הדלקת) ריכוזם עולה עקב הקירבה לתאים המפרישים אותם. תא הדם הלבן העושה את דרכו אל אתר הדלקת מזכיר קצת את עמי ותמי העוקבים אחר שביל פירורי הלחם ביער.

הורמונים נוספים שמפרישים המקרופאג'ים באתר הדלקת גורמים לשינוי בדופן כלי הדם ומאפשרים להם להאט את התנועה של תאי דם לבנים חולפים, ולאפשר להם להיקשר למרות הזרם המהיר של הדם. הסרטון נפתח במצב בו תא דם לבן נקשר לדופן כלי הדם ומשם ממשיך ומתמקד בתהליכים המתרחשים בתא. היות שהסרטון משתמש במונחים מקצועיים, אסביר כעת כמה מהם.

סיור מודרך קצר
הסרטון נפתח בהתבוננות באזור ההשקה שבין דופן כלי הדם לתא דם לבן. החלבונים שמתוארים בתחילת הסרטון הסלקטינים שנמצאים בדופן כלי הדם וה-PSGL1 שנמצאים על ממברנת התאי הדם הלבנים, אחראים על תנועת תא הדם הלבן. הם מאפשרים לו להתגלגל על דופן כלי הדם במקום להיסחף בדרם הדם כמו התאים האחרים.

כעת מתמקדים בדופן כלי הדם. איי הליפידים (Rafts) הם למעשה ריכוזים מקומיים של ליפידים מסוג מסוים (ספינגופליפידים במקרה שלנו) שתפקידם הוא לקבץ סביבם חלבונים ממברנליים מסוג מסוים במקרה זה הסלקטינים. האיים שומרים על המבנה שלהם בזכות כולסטרול שגורם לממברנה באותו אזור להיות צמיגית יחסית לאזורים אחרים ומאפשרת לאיים לנוע כמבנה אחיד. כימוקינים שהופרשו באזור הדלקת נקשרים לקולטנים מיוחדים בתאי דופן כלי הדם והופכים להיות זמינים לתאי דם לבנים שמתגלגלים על דופן כלי הדם. כשתא דם לבן מזהה כמוקין קשור על דופן כלי הדם, נפתחת תגובת שרשרת תוך תאית.

כדי לעבור שינוי כזה חייב תא הדם הלבן לעבור שינוי מבני יסודי בשלדו (מיקרוטובולים וסיבי אקטין). למידע נוסף על שלד התא אתם מוזמנים לצפות בסרטון המיקרוטובולים – עמודי התווך של התא. בנייה של השלד מתבצעת על ידי חיבור של אבני הבניין לקצה של האקטין. קיים שיווי משקל קבוע בין חיבור לפירוק אבני הבניין. כשהסיב מתארך קצב החיבור עולה על קצב הפירוק, ואילו כשהוא מתקצר קצב הפירוק עולה (מה לדעתכם קורה כשהסיב נשאר באותו גודל?).

בהמשך ניתן לראות בקצרה את "הדוגמה המרכזית של הביולוגיה" תהליך סינתזת החלבון ושליחתו ליעד. להסבר יותר מקיף בנושא אתם מוזמנים לצפות באשכול כתבות וסרטונים – כל השלבים מגן לחלבון.

לסיום מתואר תהליך גיוס סלקטינים לעצירת תא הדם הלבן, הפעלת מנגנון שינוי מבנהו בעזרת הכמוקינים ולבסוף "השתפכותו" דרך דופן כלי הדם.

למידע נוסף על נדידת תאי דם לבנים אתם מוזמנים לצפות בקומיקס המעולה נדידת תאי דם לבנים מחזה ב-12 מערכות, ובסרטון כימוטקסיס בעקבות שביל פירורי הלחם. כמו כן אתם מוזמנים לצפות באשכול כתבות וסרטונים מיוחד שהכנו על מערכת החיסון.

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות