מערכת הכסות בגופם של יצורים חיים מורכבת מהעור, השיער והציפורניים. המערכת כוללת תאים מתים, ביו-מינרלים וחלבונים ותפקידה העיקרי הוא לספק לנו הגנה מהסביבה. מדובר למעשה באיבר הכי גדול בגוף.

הסרטון שלפנינו עוסק במערכת הכסות וסוקר את חלקיה ותפקידיה. הסרטון הוא באנגלית, כך שהוספתי עבורכם בהמשך העמוד תרגום שלו והסברים.

 

 

החלק הנראה של העור, השיער והציפורניים מורכב ברובו מתאים מתים, שכן פני השטח של הגוף הם המקום שאליו מגיעים התאים שגדלו בעבר בשכבות הנמוכות יותר ותאים חדשים יותר תפסו את מקומם. העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף – הוא מגן עלינו מפני רטיבות, נזקי שמש וזיהומים.

בלוטות הזיעה והשמן בעור הן בלוטות "אקסוקריניות", כלומר בלוטות שמפרישות חומרים אל מחוץ לגוף, והן מעניקות לנו שני סוגי הגנה. ראשית, כשהזיעה מגיעה אל פני השטח היא מצננת את הגוף, ובנוסף בלוטות השמן שבה מונעות מהעור ומהשיער להתייבש ומקשות על חיידקים לעבור את העור ולהיכנס לגוף. יחד עם הזיעה מופרש גם הליזוזים – אנזים שמפרק את דופן החיידקים ומצוי גם בדמעות.

החלק הקשה של הציפורניים מגן על הקצוות הרגישים של האצבעות בידיים וברגליים. ואילו השיער לוכד אוויר סמוך לגוף, וכך מצמצם את איבוד חום ועוזר לנו לשמור על טמפרטורת הגוף. זאת גם אחת הסיבות לכך שהשיער סומר כשקר. כל אלה – השיער, העור, הציפורניים והבלוטות האקסוקריניות – הם חלק ממערכת הכסות.

2 תגובות

  • אודליה

    עור יבש

    שלום רב לכם! רציתי לשאול מדוע אזורים מסויימים בגופנו כמו גב היד, העקב ברגל, מרפקים יבשים יותר מכף היד ואזורים אחרים? בתודה מראש

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    שלום אודליה

    לאזורים כמו המרפק, הברכיים יש נטייה להתייבש יותר בקלות בגלל עור עבה יותר באזורים אלו וריכוז בלטות שומן וזיעה נמוך יותר. ישנם טיפולים רבים החל מ"תרופות סבתא" , דרך תכשירים קוסמטיים שונים ועד לתכשירים רפואיים.

    מקוה שעזרתי

    ארז