אלרגיות יכולות לבוא בשלל צבעים ופריחות, אך הן עלולות להיות מסוכנות כשהן מערבות קשיי נשימה ואסתמה. צוות חוקרים במונטריאול פיתח חיסון יעיל לאלרגיה שכבר הוכיח את עצמו על עכברים. האתגר: למנוע את התסמינים בלי לפגוע ביכולות של מערכת החיסון

אלרגיה היא מצב שבו מערכת החיסון פועלת נגד גורמים שלא באמת מסכנים את הגוף ולכן היא איננה אמורה לפעול נגדם כלל. ניתן להגדיר את זה כ"תקלה" במערכת החיסון. אף שידוע כיום הרבה על התהליכים הביולוגיים שמתרחשים בגוף בזמן תגובה אלרגית, עדיין לא ברורות לגמרי הסיבות להיווצרותם. צוות חוקרים ממכון המחקר של מרכז הבריאות באוניברסיטת מקגיל בקנדה עובד בימים אלה על פיתוח חיסון חדש שימנע מהמערכת החיסונית לפתח תגובה אלרגית. לחיסון שכזה יש יתרונות רבים, כיוון שלרוב האלרגיות אין תרופה יעילה, וחלקן עלולות לגרום לקשיי נשימה קשים ואף למוות.

קרדית אבק הבית: גורם נפוץ לאלרגיה | צילום: מינהל המזון והתרופות, ארה"ב

"למחקר שלנו יש פוטנציאל למנוע אלרגיות על ידי  שימוש במנגנון שמנחה את מערכת החיסון לא להגיב לאלרגנים", אומרת ד"ר כריסטין מק-קוסטר, מומחית לאלרגיה מבית החולים לילדים במונטריאול וחוקרת באוניברסיטת מקגיל. "התגלית שלנו נראית מבטיחה, שכן את המולקולה שפיתחנו אפשר לתת בקלות בטיפות או בספריי לאף".

לחנך את מערכת החיסון
צוות המחקר של מק-קוסטר חוקר מולקולה בשם STAT6 שממלאת תפקיד חשוב בהתפתחות אלרגיות בדרכי הנשימה ובאסתמה, שכן היא לוקחת חלק בהפעלת מערכת החיסון בתגובה לחשיפה לאלרגן. הרעיון שהנחה את צוות המחקר היה שאם יוכלו למנוע את הפעילות של STAT6, הם יפחיתו כך את התסמינים של האלרגיה בדרכי הנשימה ואולי אף יגרמו להם להיעלם. לשם כך פיתחו מולקולה חלבונית קטנה בשם "פפטיד מעכב STAT6" (ובקיצור STAT6-IP), שאמורה להיקשר ל-STAT6 ולנטרל אותה. כשנתנו את הפפטיד לעכברים שרק נולדו, הם אכן לא פיתחו אלרגיות בדרכי הנשימה גם אחרי שנחשפו לאלרגן.

"הצלחנו 'לחנך' את מערכת החיסון של העכברים, כך שגם כשניסינו לעורר אצלם תגובה אלרגית המערכת החיסונית שלהם כבר למדה לא להגיב לאלרגנים הללו והם לא פיתחו תסמינים", מסבירה מק-קוסטר.

למרות הממצא המעודד, נשאר עוד הרבה לגלות ולהבין ביחס לדרכי הפעולה של המולקולה המעכבת STAT6-IP, כדי לוודא שלא נפריע למערכת החיסון לפעול כראוי נגד גורמים זרים שהיא באמת צריכה להשמיד. החוקרים מקווים שבעתיד יוכלו להשתמש במולקולה הזו כדי למנוע סוגים נוספים של אלרגיות.

אלרגיה לאבקנים | צילום: Shutterstock (ההעתקה אסורה)

עד שיפותח חיסון יעל נגד אלרגיות, רופאים רבים ממליצים כיום להורים לחשל את ילדיהם מגיל מוקדם ולא להחזיק אותם בתנאים סטריליים מדי, כדי לאפשר למערכת החיסון לדגום את הסביבה ולהתפתח. 'השערת ההיגיינה' היא תיאוריה שטוענת שבמדינות מערביות יש שיעורים גבוהים של אלרגיות מכיוון שאנחנו חיים בסביבה נקייה מדי. לפי התיאוריה הזאת, היות שאיננו נתקלים באופן יומיומי בגורמים מחוללי מחלות כמו תולעים וטפילים אחרים, מערכת החיסון תוקפת במקומם דברים שאינם מסוכנים לגוף, כמו אבקנים, מאכלים שונים או אבק. אף על פי שההשערה עוד לא הוכחה לחלוטין, אך גם לא הופרכה, נראה שלא מומלץ להימנע לחלוטין מחשיפה לאלרגנים במהלך הילדות.

למאמר המקורי

יעל גרופר
המחלקה לאימונולוגיה

אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

נושא

האם זה אומר שיעלמו תופעות פ]חות קיצוניות של אלרגיה? (למשל גרד בכל הגוף ממזונות מסויימים) ?