ד"ר אטאלה מתבונן במיני-מקררים שבמעבדתו בסיפוק רב. אחרי קרוב לעשרים שנות מחקר ופיתוח, צוות החוקרים שהוא עומד בראשו הצליח במקום שבו כולם לפניהם נכשלו – הם הצליחו לגדל שלפוחיות שתן בתנאי מעבדה ולהשתיל אותם בהצלחה בגוף החולים.

ד"ר אטאלה החל במחקרו אחרי שנוכח שהטיפול בחולים שסובלים ממחלות של שלפוחית השתן אינו נושא פרות. הטיפולים הקיימים לא היו יעילים, ולעתים אף סיכנו את חיי החולים והכילו חומרים מסרטנים. זה היה מה שגרם ל ד"ר אטאלה לנסות לגדל שלפוחיות שתן בתנאי מעבדה.

במשך שנים רבות הוא ניסה שיטות מגוונות להצליח במשימה, אך ברוב המקרים התאים שגידל מתו כעבור כמה ימים, אחרי שכבר צבר ניסיון רב הגיעה לפני כמה שנים פריצת הדרך המיוחלת: הוא השתמש בתאי שלפוחית השתן הכי צעירים אותם הוציא מגופם של החולים ולגדל מהם שלפוחיות שתן שלמות בתנאי מעבדה. שבעה חולים התנדבו למחקר זה ושלפוחיות השתן שגודלו במעבדה מהתאים של עצמם הושתלו בחזרה בגופם.


הדמיית אולטרסאונד של שלפוחית שתן וערמונית מוגדלת | צילום: איתן ג' טל; לקוח מוויקיפדיה

העובדה ששלפוחיות השתן גודלו מתאיו של החולה עצמו פתרה את רוב הבעיות שאיתן מתמודדים רופאים שעוסקים בהשתלות איברים: הגוף לא דחה את השתל והאינטראקציה בין השתל לגוף הייתה מירבית. החולים, כמובן, עדיין סובלים מבעיות רבות שהשתל אינו מסוגל לפתור, אך איכות חייהם השתפרה מאוד תודות להשתלה. כיום הם מסוגלים לבצע דברים שנראים לנו טריוויאליים אך משמעותיים מאוד עבורם, כמו להישאר כמה שעות מחוץ לשירותים.

למה דווקא שלפוחיות שתן?

שלפוחית השתן שונה באופן מהותי מהלב ומרוב האיברים האחרים בגוף האדם, מאחר שהיא אינה זקוקה לכלי דם רבים כדי להתקיים. לעובדה הזו יש חשיבות מכרעת בבואנו לגדל אותה בתנאי מעבדה. גידול של תאי דם במקביל לתאים הרגילים של איבר מסוים הוא אתגר קשה מאוד שעדיין לא נפתר, היות שצריך לתת לתאים את האות הנכון בתזמון הנכון. באיבר כמו שלפוחית שתן הבעיה הזאת מצטמצמת מאוד, ולכן הגידול התאפשר. לאור כל זה, אין פלא שזה היה האיבר הראשון שהצלחנו לגדל בהצלחה בתנאי מעבדה.

חוקרים מפתחים כיום כלים חדשים ושיטות שאיתן אולי נוכל בעתיד הנראה לעין לגדל מחוץ לגוף גם איברים שדורשים אספקת דם סדירה, כמו הלב או הכבד. דבר כזה יוכל לשנות מהיסוד את איכות החיים ותוחלת החיים של הגזע האנושי.

אוהד מנור



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות