ברוב ממלכת החיות וגם בממלכתו של האדם, הזכרים הם השליטים, אך אצל הלמורים ממדגסקר הסיפור שונה. אצלם הנקבות הן אלו ששולטות ביד רמה – והסיבה לכך מפתיעה

הלמור הוא קוף קטן שחי בעיקר באיי מדגסקר ואיי קומרו, ליד חופי אפריקה. מדובר ביצורים חברתיים שחיים בלהקות של עד 30 פריטים בחלק מהמינים. מבחינת יחסי הגומלין בין המינים אין זה נדיר לראות נקבת למור מתעמרת בלמור זכר, חוטפת ממנו אוכל, נושכת אותו, חובטת בו ואפילו מגרשת אותו ממקום המנוחה שלו. הזכרים, מצדם, כנועים יותר ובדרך כלל מוותרים לנקבות.

"כשזכר נהנה להשתזף בשמש החמימה, לא יהיה זה נדיר לראות נקבה מזיזה אותו ומתיישבת במקומו", מספר ג'וזף פטי, דוקטורנט מאוניברסיטת דיוק. ברוב המקרים בטבע שבהם הנקבות הן השליטות רואים שהן התפתחו להיות אלימות. אצל סוגים רבים של יונקים, למשל, נקבה תקבל את מבוקשה אם היא גדולה יותר פיזית מהזכר. אבל אצל הלמורים המצב שונה והסיבה לדומיננטיות של הנקבות נותרה חידה. אחרי הכול, נקבת הלמור אינה גדולה מהזכר ואין לה ציפורניים או שיניים גדולות יותר ממנו.


למור חום | צילום: דיוויד דניס, פליקר

חידת הטסטוסטרון
פטי והאנתרופולגית האבולוציונית כריסטין דרה מאוניברסיטת דיוק ביקשו לגלות מה גורם לנקבת הלמור להיות השליטה. לשם כך הם בחנו את ההתנהגות ואת הפרופיל ההורמונלי של כ-30 למורים משישה זנים. התוצאות היו די מפתיעות: בארבעה מינים נמצא שהנקבות הן השליטות ובשניים הנותרים יחסי המרות בין הזכרים לנקבות היו שוויוניים.

לאחר מכן בדקו החוקרים את רמות הטסטוסטרון של הנקבות והזכרים בלהקה, שכן טסטוסטרון הוא ההורמון הזכרי שמקושר בהרבה מקרים לאגרסיביות ואלימות. בדרך כלל בעולם החי רמות הטסטוסטרון של נקבות נמוכות יותר יחסית לזכרים, אך כשהחוקרים השוו את ששת זני הלמורים הם מצאו שאצל חלק מהנקבות רמות הטסטוסטרון גבוהות יותר אפילו מאשר אצל הזכרים שבחבורה. 

"זו ראיה חותכת לכך שלהורמונים יש תפקיד מכריע בקביעת הדומיננטיות בלהקה", מסביר פטי. "יכול להיות שנקבות מושפעות יותר מעליה ברמות ההורמון הזכרי לעומת הזכרים, וזה מעורר אצלן התנהגויות אגרסיביות יותר". מבחינה אבולוציונית מעניין להבין למה חיות מסוימות פיתחו אורך חיים פטריארכלי לעומת אחרות שאצלן הנקבות הן הדומיננטיות, והמחקר הזה תורם עוד פיסת מידע לפתרון החידה.

למאמר המקורי

יעל גרופר
מאסטרנטית, המחלקה לאימונולוגיה
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

תגובה אחת

  • אני

    בלבול מוח

    אם לנקבות כאן יש הרבה טסטוסטרון, זוהי לא שליטה נשית ובטח לא פמיניזם. נתחיל בכך שנקבות הן המין העיקרי בכל המינים. המילה "שליט" היא מטעה. בכל מקרה הנקבות חשובות יותר, איך שלא מתבוננים על כך. הזכרים פשוט אגרסיבים יותר, אונסים, מננסים להשליטה היררכיה ועוד. אצל הלמורים האלו אין פמיניסטיות. פמיניסטיות הן דווקא לרוב העדינות ביותר שמשפיעות בעדינותן (למרות שהרבה פעמים יש צורך "לצאת מעורן" ולהלחם, כדי להשיב את ההרמוניה לחיי הנשים.