לאחרונה עלו לכותרות נחילי הארבה המגיעים אלינו מכיוון מצרים ומכלים בדרכם כל פיסת צמחייה שנקרית בדרכם. אך מה זה בעצם ארבה? מאיפה הוא מגיע ומה גורם לו ליצור את נחילי הענק הללו?

הארבה הם בעצם כמה מינים של חגבים שניחנו ביכולת להתאגד לנחילים ולנדוד. כיום מוכרים כ-8,000 מינים שונים של חגבים בעולם, אך רק 12 מתוכם יוצרים נחילי ארבה.

עד היום לא לגמרי ברור מה גורם לחגבים להתרבות בצורה שונה מהרגיל, להתאגד לנחיל ולצאת לדרך. אחת ההשערות הרווחות כיום היא שאחרי חורף גשום במיוחד, שמביא ליצירת הרבה מזון, נקבות הארבה מטילות הרבה יותר ביצים והמוני החגבים שבוקעים מאמצים התנהגות ומראה של נחיל.

חגבי נחיל גם נראים שונים מחגבים בני אותו מין שאינם חלק מנחיל. כתוצאה מהפרשה מוגברת של ההורמון סרוטונין בשל הצפיפות הגבוהה והמגע הרב בין החגבים, הם מאמצים התנהגות של נחיל ונעים יחדיו.

חגבי הארבה מתחילים לנוע בקבוצה, תחילה על פני הקרקע ולאחר מכן ממריאים ונודדים לאן שסוחפת אותם הרוח. היות שהם חרקים אוהבי חום, הם נעים ביום ונחים על הקרקע בלילה, דבר שמאפשר להדביר אותם בקלות יחסית.

כמו כן, נחילי הארבה אינם יכולים לנדוד יותר מדי צפונה לאזורים ממוזגים יחסית. כך שבסופו של דבר לא נותר כמעט דבר מהנחיל העצום של מיליארדי הפרטים שיצא לדרך בתחילה, וכך גם מהצמחים שנקרו בדרכו של הנחיל.

הסרטון שלפנינו מראה איך נוצר נחיל של ארבה. שימו לב איך הם נעים תחילה על הקרקע ולאחר מכן ממריאים כנחיל.

הסרטון הופק בידי ה-BBC.

5 תגובות

  • דינה בוצר

    ארבה

    שאלה-
    האם יש הסבר להקדמות הצעירים על הקרקע בכיוון מסוים?
    תודה, דינה.

  • קמילה

    הנה מחקר אחר באותו נושא (עם מסקנה זהה)

    BAZAZI, S., BUHL, J., HALE, J., ANSTEY, M., SWORD, G., SIMPSON, S., COUZIN, I. (2008). Collective Motion and Cannibalism in Locust Migratory Bands. Current Biology

    ואם אין גישה למאמר אז אפשר לקרוא עליו כאן:
    http://phenomena.nationalgeographic.com/2008/05/08/march-of-the-locusts-...

  • קמילה

    המנעות מנשיכות (בין היתר)

    בנוסף לתשובה של ארז ראיתי לא מזמן מחקר מדעי ששיער שההתקדמות על הקרקע נובעת פשוט מבריחה מפני נשיכות וטריפה על ידי החגבים (הרעבתנים) האחרים. כדי לבדוק את ההשערה פגמו ביכולת התנועה של חלק מהפרטים ובאמת מצאו שפרטים שנמנע מהם לברוח ננשכו (ולעיתים אף נאכלו לגמרי) בתדירות גבוהה באופן משמעותית מאשר פרטים שנאספו גם כן אבל שלא פגמו בכושר תנועתם. ייתכן שהכיוון הראשוני הוא מקרי אבל מרגע שנוצר כל הלהקה מחוייבת אליו כי כאמור הפרטים מנסים לחמוק מקניבליזם.
    אנסה למצוא את המאמר על מחקר זה ולצרף לינק.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום דינה
    על מנת לענות על שאלתך נעזרתי בפרופ' לארי קילי מהמחלקה לאנטמולוגיה באוניברסיטת טקסס.

    מסתבר שאת לא היחידה ששואלת את השאלה הזאת, למעשה אף אחד לא יודע בדיוק מה גורם לחגבים לנוע בכיוון מסויים, עם זאת יש כמה השערות:

    1. רוח, או ריחות מסויימים מובילים אותם בכיוון מסויים
    2. מסתבר שלחגבים יש אפשרות לנווט על פי כיוון השמש (הם לא נעים בלילה)
    3. גם לצפיפות מסתבר שיש השפעה על התנועה המאוחדת שלהם, ברגע שהם מגיעים לצפיפות מסויימת הם מתחילים לנוע כנחיל ולא כפרטים.

    מקווה שעזרתי

    ארז