פרופ' עדה יונת, כלת פרס נובל לשנת 2009  היא החוקרת הראשונה שהצליחה לגבש את הריבוזום, תוך שימוש בשיטות חלוציות בתחום הקריסטלוגרפיה. פרופ' יונת חקרה רבות גם את השפעת התרופות האנטיביוטיות על מנגנונים שונים בתהליך התרגום בתוך התא. במסגרת אירועי יום המדע תעביר פרופ' יונת שיעור על התהליכים המתרתקים הבונים את התא ועל ההתערבות התרופתית בתהליכים אלו. באשכול הכתבות שלפנינו תמצאו כתבות, סרטונים ושאלות העוסקים במבנה הריבוזום, בתהליך התרגום, בהשפעת תרופות אנטיביוטיות על הריבוזום וכמובן בפרס נובל.
 

 

קריאה מהנה!



כתבות ממדור מאגר מדע
הריבוזום מצגת שמסבירה מה היה חלקו של כל אחד מחתני פרס נובל בזכייה וסוקרת את תפקידיו של הריבוזום ומבנהו.

תהליך סינתזת החלבון בריבוזום סרטונים העוסקים בתהליך התרגום: סינתזת החלבונים בריבוזום. הסרטון הראשון מתאר בפשטות איך מסונתז החלבון בריבוזום ואילו השני נכנס לפרטים מדויקים יותר ברמת מנגנון הסינתזה ומבנה הריבוזום.

תהליך יצירת החלבונים סוד החיים סרטון העוסק ב"דוגמה המרכזית של הביולוגיה המולקולרית": תהליך יצירת החלבונים. הסרטון עוקב אחר התהליך מהגן ועד לחלבון ומראה היכן משתלב בתהליך הזה התרגום בריבוזום.

הריבוזום כיעד לאנטיביוטיקה סרטון העוסק בסוגים שונים של אנטיביוטיקה הפועלים על הריבוזום ובמנגנוני פעולתם.



שאלות ממדור שאל את המומחה

מדוע מוענק פרס נובל? סקירה היסטורית על פרס נובל ועל תחומיו השונים.

מהי קריסטלוגרפיה ואיך היא קשורה למציאת מבנה הריבוזום? הסבר על הקריסטלוגרפיה, התחום שבאמצעותו פוענח מבנה הריבוזום שזיכה את פרופ' יונת בפרס נובל.

מהו ריבוזום, איך הוא בנוי ומהם תפקידיו? הסבר על מבנה הריבוזום, תפקידיו וההיסטוריה של התגליות הנוגעות אליו.


ריבוזום | תרשים: ויקיפדיה



הזכייה בפרס נובל, מעבר לכבוד והיוקרה שהיא מביאה, טומנת בחובה תגלית אדירה שסייעה רבות להבין את אחד התהליכים העומדים ביסודה של ה"דוגמה המרכזית". לפענוח מבנה החלבון ותפקודו יש חשיבות רבה בפיתוח תרופות נגד חיידקים, כמו גם במלחמה במחלות כמו איידס ולוקמיה. פרופ' יונת תרמה וממשיכה לתרום גם כיום תרומה גדולה ומשמעותית לתחום, על כן כולנו גאים בה על זכייתה ומאחלים לה הצלחה בהמשך.

ד"ר ארז גרטי
מכון דוידסון לחינוך מדעי
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות