שלא כמו רוב אחיהם העכבישים, הם קופצים, הם ססגוניים וגם רואים את העולם בצבע. מחקר חדש חושף את סוד ראייתם של  העכבישים הקופצניים

ה"קופצניים", או "עכבישים קופצים" בלשון העם, הם עכבישים מיוחדים במינם. לא רק שהם יודעים לקפוץ בין עלים או לזנק על הטרף שלהם גם הראייה שלהם משובחת במיוחד וניחנת ברמת הפרדה מרשימה במיוחד בהתחשב בזה שגודלם אינו עולה על סנטימטר. כעת מגלה מחקר חדש שהם מסוגלים גם לראות בשלושה ערוצי צבע שונים, בדיוק כמונו, בני האדם.


עכביש קופצני וארבע מעיניו | צילום: opoterser, ויקיפדיה

בתוך הרשתית בעין האנושית קיימים תאים בשם "מדוכים"קולטני אור שמסוגלים להבחין בין אורכי גל שונים של אור. המידע החזותי נקלט במדוכים בעין, מותמר לאותות חשמליים ומועבר למוח לעיבוד. ההבחנה בין הצבעים נעשית על ידי שלושה סוגים של מדוכים, שכל אחד מהם רגיש לאורכי גל שונים שמייצגים צבע יסוד אחר אדום, ירוק או כחול. שאר הצבעים הם למעשה שילובים של צבעי היסוד אלה.

"ציפורים ופרפרים מפורסמים בראיית הצבע שלהם, וכמוהם, גם הראייה של העכביש הקופצני מושתתת על פילטר שיודע לסנן את האור לצבעים שונים", מסביר נתן מורהאוס מצוות המחקר מאוניברסיטת פיטסבורג. "מדובר בפתרון יצירתי ופשוט שנותן תמורה גדולה". צורת ראייה דומה לא נראתה עד כה אצל שום סוג אחר של עכביש.

לעכביש יש ארבעה זוגות עיניים שדרכן הוא קולט את כל מה שמתרחש סביבו. המחקר מראה שזוג העיניים העיקרי מסוגל לראות בצבעי אדום, ירוק ובאור על-סגול. הסוד שלהם הוא קיומו של מסנן מיוחד בתאים שקולטים את הצבע הירוק בעין. המסנן ממיר את הצבע הירוק לאדום, ממש כמו שמשקפי שמש מסננים חלק מהאור שמגיע לעינינו.


שדה הראייה המוגבל של העכביש הקופצני | איור: דיוויד אדווין היל, ויקיפדיה

בניגוד לבני אדם, שבעיניהם יש כשישה מיליון מדוכים, שדה ראיית הצבע של העכביש הוא מוגבל. "זה אומר שהם צריכים לסרוק את סביבתם "קו אחרי קו" כדי לאגור מידע על הצבע אותו הם רואים", מסביר החוקר דניאל זורק.

בעקבות הממצאים החוקרים מתכננים לצאת למסע אחר הקופצניים באריזונה, שם זכרי העכבישים מפורסמים בגופם הצבעוני. החוקרים מקווים להבין את התפקיד שמילאה ראיית הצבע באופן שבו התפתחו דפוסי הצבע המרהיבים על גוף העכבישים האלה לאורך האבולוציה.
 

סרטון: Peacoclspiderman

 

למאמר המקורי

יעל גרופר
המחלקה לאימונולוגיה
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות