לאחרונה אנו שומעים בחדשות, בעקבות התדלדלות משאבי המים, על פרוייקטים של התפלת מי ים. מפעלי התפלה, כמו זה שקיים כבר שנים רבות באילת, מטהרים מי ים מלוחים והופכים אותם לכשירים לשתייה. כיום התפלה נעשית בשיטת האוסמוזה ההפוכה, בה נעשה שימוש בממברנות מיוחדות המאפשרות מעבר מים אבל לא יונים. הסרטון שלפנינו מסביר על תהליך התפלת המים בשיטה זו. הסרטון הינו בשפה האנגלית, על כן הוספנו תרגום והסברים בהמשך הטקסט.
 

סרטון זה הופק בידי חברת oceanit

כאשר יורד גשם, המים מחלחלים דרך שכבות סלע חדירות אל מאגרי מים תת קרקעיים הנקראים אקוויפרים. אקוויפר המים המתוקים הוא מקור המים הנוכחי שלנו. מתחת לאקוויפר המים המתוקים, ישנם מים ים מלוחים. מי הים והמים המתוקים מתערבבים באזור ביניים. המים נשאבים מאזור מי הים בעזרת בארות עמוקות (בישראל המים נשאבים ישירות מהים דרך צינורות). מים אלו מכילים ריכוזים גבוהים יחסית של מלח, העושים אותם בלתי ראויים לשתייה. המים תחילה עוברים סינון במסננים מיוחדים המסננים חלקיקים קטנים. המים המסוננים עוברים דרך משאבה בלחץ גבוה ונשאבים אל תוך צינורות אוסמוזה הפוכה בלחץ גבוה מאוד של עד 450 ק"ג ל-2.5 ס"מ מרובע. בתוך הצינורות הללו, המים עוברים על גבי ממברנה מסולסלת. ממברנה זו משמשת כמסננת המונעת מרוב יוני המלח לעבור, ובכך מפרידה מהמים המלוחים את המים המטוהרים. המים המטוהרים זורמים אל צינור במרכז המבנה, אשר סביבו כרוכה הממברנה. כאשר המים עוזבים את הצינור, הם נקיים מרוב יוני המלח וחומרים אחרים. המים שנותרו, הם בעלי ריכוז גבוה של מלחים המוזנים חזרה לים. המים המותפלים, לאחר טיפול נוסף, מוכנים לשתייה ומוזנים ישירות למערכת המים העירונית. שימוש בשיטה זו נעשה גם במטהרי מים ביתיים.

 

מאת: ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

7 תגובות

  • עלמה זלוף

    היי, כמה שלבים יש להתפלת מי

    היי, כמה שלבים יש להתפלת מי ים בשיטת אוסמוזה הפוכה במתקני התפלת המים בארץ?
    אשמח אם תוכל לענות מהר
    בברכה, עלמה זלוף

  • היי

    גיי

    אוהב בנים

  • עידו

    מה הייתה פריצת הדרך אשר הביא

    מה הייתה פריצת הדרך אשר הביא להמצאת הממברנה?

  • הדס הרץ

    מבט כימי על מי ים

    כיצד נראית מולקולת מי ים?או כיצד נראות כל המולקולות יחד? תודה רבה, זה יעזור לי מאוד!!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום הדס
    מי הים מורכבים ממולקולות מים זהות למים מתוקים, אך בהן מומסים מלחים שונים אשר נותנים לים את טעמו המלוח ותכונות נוספות. הרכב המים משתנה כמובן מים לים ואפילו בעומקים שונים ותלוי בגורמים רבים. תוכלי להסביר למה כוונתך על "איך נראים מי ים"? האם כוונתך להרכב הכימי שלהם? אם כן עבור איזה ים (תיכון, ים המלח)?
    כל טוב
    ארז

  • הדס הרץ

    המשך לשאלה

    קודם כל תודה רבה שענית לי..וכן התכוונתי למבנה כימי,למשל הים התיכון, או כל ים, אילו מלחים יכולים להימצא במי ים? תודה רבה רבה!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום הדס

    ההבדל בין מי ים למים מתוקים נובע בעיקר מהבדלים בריכוזי המלחים המומסים בהם. מי ים מכילים יותר מלחים, אך כאמור, ההבדלים בין ים לים או אפילו בין אזורים שונים באותו הים יכולים להיות מאוד משמעותיים. בים המלח למשל יש ריכוזי מלחי אשלגן גבוהים יותר, בעוד שבים התיכון יש יותר מלחי נתרן. ריכוז המלחים שונה בין מים עמוקים למים רדודים ובין מים חמים למים קרים. מי ים מכילים יותר ביקרבונט ממים מתוקים. מי ים מכילים גם מלחים נוספים כמו מלחי מגנזיום סידן ואשלגן.
    יש לנו מספר כתבות שעוסקות במליחות הים:

    מלח הארץ
    מדוע מקורות מים מסויים מלוחים ואחרים לא?
    למה הים מלוח?

    מקווה שעזרתי

    ארז