תקציר
ב-20 לאפריל 2010 ארע פיצוץ שזעזע אסדת קידוח נפט במפרץ מקסיקו וגרם להרג 11 מהעובדים. בעקבות הפיצוץ טבעה האסדה ונפט החל לזרום באין מפריע למימי המפרץ בקצב של כ-5000 חביות ליום. מעבר לנזק הכספי שנגרם לחברה, כמות אדירה של נפט נשפכה, ונכון לעכשיו (11.5.10) עדיין ממשיכה להשפך לים. כתם הנפט ההולך ומתרחב הינו מפגע סביבתי עצום, אשר מאיים להרוס בתי גידול שלמים באיים ובחופים שבסביבה. הסרטון שלפנינו מסביר כיצד החלה דליפת הנפט ושלוש פתרונות אפשריים לבעיה. הסרטון מלווה בדיבוב אנגלי, על כן הוספתי תרגום והסברים בהמשך העמוד.

 

 

סרטון זה הוקרן ברשת אלג'זירה באנגלית

כאשר אסדת הקידוח Deepwater horizon פעלה, צינור ארוך הנקרא Riser, נשא נפט מבאר הנפט אשר שוכנת על קרקעית הים, בעומק של 1500 מטר. כאשר האסדה טבעה, היא גררה את הצינור איתה, כופפה ועוותה אותו על קרקעית הים. בדיקות העלו שיש דליפות בשלושה מקומות בצינור, השופכות לים כ-5000 חביות נפט ביום. חברת BP, המפעילה את האסדה, מקווה לעצור את הדליפה באמצעות צוללות רובוטיות, אשר יסגרות ברז גדול על ראש הבאר, אך עד כה הם לא הצליחו. אפשרות נוספת היא לבנות מבנה דמוי כיפה אשר יונח על גבי הדליפות. הנפט נתרכז מתחת לכיפה, וישאב לאחר מכן לספינות על פני המים. אפשרות נוספת, היא לחפור באר או שתי בארות נפט נוספות באזור. זה עשיו לגרום לירידה משמעותית בדליפה, אך חפירת באר חדשה, עשיוה לקחת מספר חודשים, וזה זמן שאין לנו...

כאשר זיהום הנפט יגיע לחוף, בעלי חיים וצמחים יכוסו במעטה נפט שמנוני אשר עלול לפגוע בהם ואפילו להרוג אותם. ישנם מספר דרכים להתמודד עם דליפת נפט. האחד הוא להניח מחסום פיסי בין החוף לכתם הנפט. במקרה של כתם הנפט במפרץ מקסיקו, הניחו רצועות מצופים ארוכות סביב איים קטנים העומדים בדרכו. דרך נוספת היא לפזר חומר (או חיידקים) אשר מפרקים נפט.

 

מאת: ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • יעל

    סילוק הנפט מהסביבה

    שלום
    האם ידועים דרכים נוספות לסילוק נפט מהסביבה מלבד שני אילו ומה הדרך כשמדובר בדליפה על פני הקרקע?
    אשמח לקישור מאמרים בנושא או אף להסבר
    תודה
    יעל

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאלכס אברוטין

    תשובה ליעל

    שלום לך יעל. שאלת שאלה מאוד מעניינת. ישנן דרכים רבות ומגוונת לסילוק נפט מהסביבה ולהתמודדות עם הדליפה ונזקיה. דרך אחת שלא צוינה במאמר נקראת (IBS (In Situ Burning. הכוונה לתהליך שבו שורפים את הדליפה (מאחר ונפט הוא חומר דליק מאוד). השיטה הזו יעילה במצבים בהם הדליפה היא התרחשה בשטח פתוח כמו שדה או על פני המים. ניתן גם להשתמש בממסים וכימיקלים מפזרים למיניהם. 

    בחירת הדרך הנכונה להתמודד עם דליפה תלויה בסוג הדליפה והרבה גורמים נוספים. לדוגמה: סוג הקרקע באתר הדליפה, האם הדליפה היא חיצונית או פנימית, אוכלוסיות של בעלי חיים הנמצאות באזור, עומק הדליפה ועוד. כל דליפה ודרך ההתמודדות איתה חייבים להבדק מכל הצדדים, כיוון שבהרבה מהפעמים, הפתרון יכול לגרום נזק חמור יותר מהדליפה עצמה. 

    אני מצרפת כאן קישור לאתר אינטרנט המכיל סקירה מעמיקה על סוגי הדליפות למיניהן ודרכי ההתמודדות איתן. מקווה שעזרתי http://www.oilspillsolutions.org/