האם פסיכולוגיה היא מדע? קבוצת חוקרים מאירופה ומארה"ב החליטה לבדוק את אמינות המחקרים בתחום, ושחזרה לשם כך מאה ניסויים שונים. מה גילו?

בשנת 2011 סיפרו כותרות העיתונים ברחבי העולם על שערורייה אקדמית שבמרכזה עמד הפסיכולוג ההולנדי דידריק סטאפל. התברר שהחוקר פברק ממצאים שהתפרסמו בעשרות מאמרים, ואף כתב בהם על ניסויים שלא התקיימו מעולם.

בסקר אנונימי שערכו חוקרים מאוניברסיטת הרווארד, בהשתתפות של יותר מ-2,000 פסיכולוגים אמריקאים שמפרסמים מאמרים באופן שוטף, עלה ש-70 אחוז מהם הודו שהם עיגלו לפעמים פינות בדיווח על הנתונים שמצאו. כשליש מהם סיפרו שחזו מראש שיתגלה ממצא בלתי צפוי וכאחוז אחד הודו שזייפו נתונים.

אילוסטרציה: Pixabay

מיזם השחזור
בעקבות השערורייה יזמו כחמישים חוקרים מארצות הברית ומאירופה פרויקט לשחזר מספר רב של מחקרים פסיכולוגיים במטרה לבחון את מהימנות ממצאיהם. במסגרת המיזםשחזרו החוקרים מחקרים שממצאיהם התפרסמו בשנת 2008 בשלושה כתבי עת מוביליםלפסיכולוגיה. החוקרים הקפידו להתייעץ עם החוקרים המקוריים במהלך השחזור, כדי לשמור על נאמנות מרבית למערכי המחקר שלהם.

בימים אלו הגיעו התוצאות הראשונות של המיזם. רק 39 מתוך מאה המחקרים שוחזרו במלואם. 24 מחקרים נוספים סווגו "דומים בצורה מתונה" למחקרים המקוריים, אם כי תוצאותיהם לא עמדו בקריטריונים שהוגדרו מראש, כגון מובהקות סטטיסטית.

כן, לא, שחור, לבן
מה אפשר ללמוד מכך? גם על כך הדעות חלוקות. מסקנה אחת היא שלא כל מה שמודפס בכתב עת מדעי הוא בהכרח נכון. אך האם אפשר להסיק מזה באופן גורף שמחקרים בפסיכולוגיה קשים לשחזור? לא בהכרח. יש פסיכולוגים שטוענים שהתוצאות מצביעות על בעיית שחזור קשה בתחום הפסיכולוגיה ומציעים לפתח אמות מידה חדשות לביצוע מחקרים בתחום ולפרסומם. אחרים אומרים שהתוצאות "לא רעות בכלל" ומציינים שהמצב גרוע אפילו יותר בתחומי מדע מדויק כמו חקר הסרטן.

חשוב גם לקחת בחשבון את מגבלות השחזור. לא בכל המקרים התאפשר לשחזר באופן מדויק את משתני המחקר המקוריים. דוגמה לכך היא הניסיון לשחזר מחקר ישראלי שבדק גורמים שמקדמים תהליך של פיוס. המחקר המקורי הביא תרחיש של אדם שנאלץ להיעדר מעבודה בגלל חופשת לידה או שירות מילואים בעוד השחזור בארה"ב הציג תרחישים שעסקו בהיעדרות עקב חתונה או ירח דבש.  האם אפשר לטעון שהשחזור הזה מדויק?

ועדיין נותרת גם השאלה – האם אפשר לשחזר את מחקר השחזור?

טלי ברגלס-שפירא
דוקטורנטית

אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.